MamBiznes.pl

Dobór próby w badaniach marketingowych

Pobieranie danych ...

W badaniach marketingowych kierujemy się metodami doboru próby stosowanymi w socjologii. Przyjęło się, że w przypadku każdego badania mamy do wyboru dwie metody doboru próby:

Dobór losowy

Wyborem losowym nazywamy taki sposób wyboru próby, w którym:

Dobór losowy polega więc na zastosowaniu w doborze próby metod rachunku prawdopodobieństwa. Rozróżniamy:

Natomiast, metody nielosowego doboru próby można określić najbardziej ogólnie jako metody, w których wybór jednostki do próby nie ma charakteru losowego, a decyzja o tym, czy dana jednostka populacji znajdzie się w próbie czy nie, zależy od posiadanych o niej informacji2.

Dobór celowy

Metody celowego doboru próby obejmują kilka różnych procedur doboru próby. W badaniach socjologicznych najczęściej stosuje się dobór celowy proporcjonalny.

W doborze nielosowym nie stosuje się metod rachunku prawdopodobieństwa.

Rozróżniamy następujące próby:

Pobieranie danych ...