MamBiznes.pl

Jak wygląda proces likwidacji firmy po okresie jej zawieszenia?

Pobieranie danych ...

W 2003 r. założyłam jednoosobową działalność gospodarczą – sklep spożywczy. Zawiesiłam ją w listopadzie 2008 r., a budynek w którym mieścił się sklep poddany został renowacji. Zawieszenie przedłużyłam i zakończy się w październiku 2010 r. Jak będzie wyglądał proces likwidacyjny po takim okresie zawieszenia? Sklep jako taki już nie istnieje, część towaru sprzedałam przed zawieszeniem poniżej kosztu zakupu, a pozostała uległa zniszczeniu.

Likwidacja działalności gospodarczej powinna się odbywać w taki sposób, że na dzień likwidacji działalności gospodarczej należy sporządzić remanent likwidacyjny, odrębnie dla podatku dochodowego od osób fizycznych, odrębnie dla podatku VAT. Należy także sporządzić spis z natury.

Spis z natury jest niezbędny dla ustalenia dochodu z działalności gospodarczej od 1 stycznia danego roku do dnia likwidacji. Remanent likwidacyjny dla potrzeb podatku dochodowego jest niezbędny dla ustalenia podatku dochodowego od składników majątkowych pozostałych po zlikwidowanej firmie, a przechodzących do majątku prywatnego przedsiębiorcy. Remanent likwidacyjny dla celów podatku VAT jest niezbędny dla ustalenia podatku VAT od składników majątku przekazywanych na potrzeby osobiste prowadzącego działalność gospodarczą, względnie od sprzedaży tych składników majątku w okresie do 12 miesięcy od likwidacji firmy.  Po okresie zawieszenia należy zwrócić się do urzędu miasta w celu wyrejestrowania działalności gospodarczej. Procedura postępowania niczym się nie różni, jak w przypadku osoby która nie dokonała czynności zawieszenia.

Podstawa prawna:

Przemysław Gogojewicz

Pobieranie danych ...