MamBiznes.pl

Kontrola i wywiad skarbowy: przedsiębiorco poznaj swoje prawa i obowiązki

Pobieranie danych ...

Kontrola skarbowa jest jednym z rodzajów kontroli państwowej, która związana jest z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Kontrola skarbowa przeprowadzana jest w celu ochrony interesów i praw majątkowych Skarbu Państwa oraz zapewnienia skuteczności wykonywania zobowiązań podatkowych i innych należności stanowiących dochód budżetu państwa lub państwowych funduszy celowych.

W jakich przypadkach kontrola

Celem kontorli może być również badanie zgodności z prawem gospodarowania mieniem innych państwowych osób prawnych, przeciwdziałanie i zwalczanie naruszeń prawa obowiązującego w zakresie obrotu towarowego z zagranicą i obrotu towarami przywożonymi z zagranicy oraz zapobieganie i ujawnianie przestępstw określonych w art. 228-231 kodeksu karnego wśród osób zatrudnionych lub pełniących służbę w jednostkach organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych.

Do zakresu przedmiotowego kontroli skarbowej należy (wg. przepisów ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej):

W ramach kontroli skarbowej prowadzonej w zakresie kontroli rzetelności deklarowanych podstaw opodatkowania oraz prawidłowości obliczania i wpłacania podatków stanowiących dochód budżetu państwa, a także innych należności pieniężnych budżetu państwa lub państwowych funduszy celowych, jak również ujawniania i kontroli niezgłoszonej do opodatkowania działalności gospodarczej, a także dochodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach przychodów, badaniu podlega także rzetelność deklarowanych podstaw opodatkowania oraz prawidłowość obliczania i wpłacania zobowiązań podatkowych stanowiących dochód jednostek samorządu terytorialnego.

Kto podlega kontroli skarbowej?

Organami kontroli skarbowej są:

Jednostkami organizacyjnymi kontroli skarbowej są urzędy kontroli skarbowej i urząd obsługujący ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Postępowanie kontrolne

Kontrola skarbowa prowadzona jest zgodnie z planem kontroli. Plany te ustalane są przez dyrektorów urzędów kontroli skarbowej stosownie do zadań określonych przez Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej. Kontrola może być również prowadzona poza planem kontroli, w oparciu o uzyskane informacje lub materiały albo przeprowadzone analizy. Wszczęcie postępowania kontrolnego, z zastrzeżeniem art. 284a ust. 1 ustawy – Ordynacja podatkowa, następuje w formie postanowienia. Datą wszczęcia tego postępowania jest dzień doręczenia kontrolowanemu postanowienia o wszczęciu postępowania kontrolnego. Kontrolę przeprowadza inspektor wraz upoważnionymi pracownikami po doręczeniu kontrolowanemu upoważnienia do przeprowadzenia czynności kontrolnych oraz okazaniu legitymacji służbowych i znaków identyfikacyjnych. Upoważnienie do przeprowadzenia czynności kontrolnych jest wydawane przez dyrektora urzędu kontroli skarbowej lub Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej.

Powinno się w nim znaleźć:

Uprawnienia kontrolera

W toku wykonywania czynności służbowych inspektorzy i pracownicy są zobowiązani do poszanowania godności człowieka oraz respektowania innych praw i wolności obywatelskich. Powinni oni wykonywać czynności służbowe w sposób możliwie najmniej naruszający dobra osobiste i majątkowe osób i przedsiębiorców, których te czynności dotyczą. Zatrzymanie osoby może być zastosowane tylko wówczas, gdy inne środki są nieskuteczne. Natomiast zatrzymanie pojazdów mechanicznych i innych środków przewozowych może być dokonywane tylko przez umundurowanych inspektorów i pracowników, którzy znajdują się w pobliżu oznakowanego pojazdu służbowego.

Inspektor powinien mieć możliwość filmowania i fotografowania oraz dokonywania nagrań dźwiękowych, jeżeli będzie to dowodem lub utrwali taki dowód. Możliwe jest również przeprowadzenie inwentaryzacji w niezbędnym zakresie. W celu zebrania niezbędnych informacji inspektor może:

Osoby dokonujące czynności kontrolnych mogą swobodnie poruszać się po terenie kontrolowanej jednostki bez konieczności uzyskiwania przepustki. Osoby te nie podlegają również rewizji osobistej, nawet jeśli jest to wymóg regulaminu danej jednostki.

Inspektorzy i pracownicy wykonujący czynności kontrolne mogą w razie utrudniania przeprowadzania kontroli:

W określonych przypadkach inspektorzy mogą nawet zastosować środki przymusu bezpośredniego (np. siła fizyczna).

Uprawnienia kontrolowanego

Jako kontrolowany musimy umożliwić inspektorowi dokonania czynności kontrolnych objętych zakresem kontroli. Wiąże się to m.in. z udostępnieniem obiektów, urządzeń i składników majątkowych, zapewnieniem wglądu w dokumentację i prowadzone ewidencje objęte zakresem kontroli, udostępnieniem samodzielnego pomieszczenia i miejsca do przechowywania dokumentów (jeżeli jest to możliwe).

W tym ostatnim przypadku, jeżeli nie możemy zapewnić odpowiednich warunków, kontrola jest przeprowadzana w siedzibie urzędu kontroli skarbowej, a my mamy obowiązek wydać ewidencje i dokumenty na czas kontroli. Powinniśmy również sporządzić kopie dokumentów wskazanych przez kontrolującego oraz udostępnić środki łączności i inne środki techniczne, które będą niezbędne do przeprowadzenia kontroli.

Czynności kontrolne prowadzone są głównie w siedzibie kontrolowanego, a również w miejscu przechowywania dokumentacji oraz w innych miejscach związanych z prowadzoną przez niego działalnością i w godzinach jej prowadzenia. Należy pamiętać, że informacje zdobyte w ramach kontroli skarbowej są tajemnicą skarbową. Jako kontrolowany mamy prawo brać udział w postępowaniu kontrolnym. Dlatego inspektor powinien zawiadomić nas o planowanych działaniach. Inspektor sporządza protokół z kontroli – jest to opis dokonanych ustaleń, wstęp do zakończenia kontroli, a nie końcowa ocena prawna. Możemy w ciągu 14 dni od dnia doręczenia nam protokołu przedstawić nasze zastrzeżenia lub wyjaśnienia. Są one rozpatrywane przez kontrolującego, który w ciągu 14 dni ustosunkowuje się do nich.

Zakończenie kontroli

Kontrola może zostać zakończona wydaniem decyzji bądź wyniku kontroli. Decyzja wydawana jest, gdy ustalenia kontrolne dotyczą podatków, których określanie lub ustalanie należy do właściwości naczelników urzędów skarbowych oraz podatku akcyzowego, a także opłat i niepodatkowych należności budżetu państwa, których określanie lub ustalanie należy do właściwości naczelników urzędów skarbowych. Wynik kontroli wydawany jest natomiast, gdy ustalenia dotyczą nieprawidłowości kontroli celowości i zgodności z prawem gospodarowania środkami publicznymi oraz środkami pochodzącymi z Unii Europejskiej i międzynarodowych instytucji finansowych, podlegającymi zwrotowi oraz nieprawidłowości innych niż przy wydawaniu decyzji, w szczególności w zakresie oświadczeń o stanie majątkowym. Ponadto, jeżeli ustalenia kontroli dotyczą spraw zakończonych decyzją organu podatkowego lub organu celnego, organ kontroli skarbowej sporządza wynik kontroli, który przekazuje właściwemu organowi podatkowemu lub organowi celnemu oraz kontrolowanemu. Dzięki temu uniknięto powstawania dwóch różnych decyzji dotyczących tej samej sprawy.

Przed wydaniem decyzji lub wyniku mamy 7dni na wypowiedzenie się w sprawie zebranego materiału dowodowego.

Decyzja

Decyzja określa wysokość zobowiązań podatkowych lub innych należności budżetowych. Wydaje ją nie inspektor (sporządza on wcześniej protokół, będący podstawą do wydania decyzji), lecz organ kontroli skarbowej: dyrektor urzędu kontroli skarbowej lub Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej. Decyzja powinna zawierać m.in. oznaczenie organu podatkowego, datę wydania, oznaczenie strony, podstawę prawnej, rozstrzygnięcie, uzasadnienie faktyczne i prawne, pouczenie o trybie odwoławczym. Decyzja jest doręczana kontrolowanemu oraz właściwemu urzędowi skarbowemu, który jest stroną władną egzekwować obowiązki wynikające z decyzji.

Od decyzji możemy się odwoływać. Odwołujemy się do właściwego dyrektora izby skarbowej lub właściwego dyrektora izby celnej – jeżeli decyzję wydał dyrektor urzędu kontroli skarbowej. Nie możemy się jednak odwoływać od decyzji wydanej przez Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej. Decyzja ostateczna dyrektora urzędu kontroli skarbowej lub Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej może zostać uchylona, zmieniona lub unieważniona przez Generalnego Inspektora. Możemy również złożyć wniosek do Generalnego Inspektora o ponowne rozpatrzenie sprawy. Jeżeli sprawa o wznowienie postępowania zakończyła się decyzją ostateczną Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej, właściwy jest ten właśnie organ. Do wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy stosujemy odpowiednio przepisy ustawy – Ordynacja podatkowa dotyczące odwołań.

Wynik kontroli

Wynik kontroli powinien zawierać: oznaczenie organu kontroli skarbowej, oznaczenie kontrolowanego, datę wydania, zakres kontroli, powołanie podstawy prawnej, końcowe ustalenia i wnioski, termin usunięcia nieprawidłowości wskazanych przez organ kontroli skarbowej oraz podpis organu kontroli skarbowej.

Wywiad skarbowy

Obok postępowania kontrolnego, kontrola skarbowa może przyjmować formę wywiadu skarbowego. Polega on na uzyskiwaniu, gromadzeniu, przetwarzaniu i wykorzystywaniu informacji o osobach oraz o dochodach, obrotach, rzeczach i prawach majątkowych podmiotów podlegających kontroli skarbowej w celu ustalenia deklarowanych podstaw opodatkowania, podatków stanowiących dochód budżetu państwa, a także innych należności pieniężnych budżetu państwa lub państwowych funduszy celowych, niezgłoszonej do opodatkowania działalności gospodarczej, a także dochodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach przychodów oraz zobowiązań podatkowych stanowiących dochód jednostek samorządu terytorialnego.

Wywiad skarbowy przeprowadza się również w celu kontroli zgodności z prawem przywozu towarów dopuszczonych do obrotu na polskim obszarze celnym lub mających inne przeznaczenie celne oraz wywozu towarów za granicę, kontroli i ujawnianiu towarów nielegalnie wprowadzonych na polski obszar celny, a także kontroli oświadczeń o stanie majątkowym osób – obowiązanych do ich składania – zatrudnionych lub pełniących służbę w jednostkach organizacyjnych administracji celnej, podatkowej oraz kontroli skarbowej podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych, w tym w urzędzie obsługującym tego ministra.

Wywiad ma też na celu wykonywanie zadań określonych art. 3 ustawy o kontroli skarbowej. Wywiad skarbowy współdziała z organami, służbami i instytucjami państwowymi uprawnionymi do wykonywania czynności operacyjno – rozpoznawczych. Czynności te mogą być dokonywane w sposób niejawny, a pracownicy wywiadu mają prawo do obserwowania i rejestrowania przy użyciu środków technicznych obrazu zdarzeń i dźwięku w miejscach publicznych.

Sebastian Morawski, 2004-08-19

Pobieranie danych ...