MamBiznes.pl

Małe sklepy w kłopotach

Pobieranie danych ...

Małe, osiedlowe sklepy to nieodłączny obraz polskiej gospodarki. Niestety w ostatnim roku ich liczba spadła o 3,6 proc. – tak wynika z opublikowanego przez GUS raportu „Rynek wewnętrzny w 2009 roku”.

W 2009 roku największy spadek odnotowano wśród sklepów o powierzchni sprzedażowej do 99 m²  – o 4,3 proc. Najbardziej odczuło to województwo podkarpackie, gdzie takich sklepów ubyło o 4,2 proc. Wzrósł z kolei udział powierzchni dla sklepów w przedziale 100-399 m2 (o 0,4 pkt. proc.), dla sklepów w przedziale 400-999 m2 (o 0,6 pkt. proc.) oraz dla sklepów o powierzchni sprzedażowej 1000 m2 i więcej (o 2 pkt. proc.).


Źródło: GUS

Przede wszystkim spada liczba sklepów, które zatrudniają do 9 pracowników. Największy spadek odnotowano wśród sklepów radiowo-telewizyjnych i ze sprzętem gospodarstwa domowego oraz z wyrobami odzieżowymi. Powstaje za to coraz więcej supermarketów i hipermarketów.

Obecnie na jeden sklep w 2009 r. przypadały średnio 103 osoby. Największa liczba ludności na sklep przypadała w województwach: opolskim (123 osoby), podlaskim (122) i lubelskim (115), natomiast w województwach: świętokrzyskim, pomorskim, zachodniopomorskim, łódzkim i warmińskomazurskim liczba ludności na 1 sklep wynosi mniej niż 100.

Komentuje Gabriela Jabłońska, analityk rynku pracy, Sedlak & Sedlak:

Rzeczywiście z danych GUS wynika, że liczba małych sklepów maleje. Warto jednak zauważyć, że te „małe” placówki (do 99m2) wciąż stanowią ponad 90% wszystkich sklepów w naszym kraju. Nie przypuszczam, aby w najbliższym czasie nastąpiła tutaj „rewolucja”. Zachowania konsumenckie nie są kształtowane wyłącznie przez cenę. Małe i średnie sklepy osiedlowe, jak sama nazwa wskazuje, znajdują się blisko miejsca zamieszkania. Znaczenie mają również codzienne przyzwyczajenia, zaufanie do sprzedawcy czy szybkość zakupu. Musimy także pamiętać, że klientem docelowym wielkopowierzchniowych sklepów są młodzi, zapracowani ludzie, którzy chcą zminimalizować tygodniowy czas przeznaczany na zakupy. Tymczasem wciąż wiele starszych osób preferuje sklepiki osiedlowe lub placówki handlowe średniej wielkości.

Barbara Sielicka
Bankier.pl

Pobieranie danych ...