Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Małe sklepy w kłopotach

Małe, osiedlowe sklepy to nieodłączny obraz polskiej gospodarki. Niestety w ostatnim roku ich liczba spadła o 3,6 proc. – tak wynika z opublikowanego przez GUS raportu „Rynek wewnętrzny w 2009 roku”.

W 2009 roku największy spadek odnotowano wśród sklepów o powierzchni sprzedażowej do 99 m²  – o 4,3 proc. Najbardziej odczuło to województwo podkarpackie, gdzie takich sklepów ubyło o 4,2 proc. Wzrósł z kolei udział powierzchni dla sklepów w przedziale 100-399 m2 (o 0,4 pkt. proc.), dla sklepów w przedziale 400-999 m2 (o 0,6 pkt. proc.) oraz dla sklepów o powierzchni sprzedażowej 1000 m2 i więcej (o 2 pkt. proc.).


Źródło: GUS

Przede wszystkim spada liczba sklepów, które zatrudniają do 9 pracowników. Największy spadek odnotowano wśród sklepów radiowo-telewizyjnych i ze sprzętem gospodarstwa domowego oraz z wyrobami odzieżowymi. Powstaje za to coraz więcej supermarketów i hipermarketów.

Obecnie na jeden sklep w 2009 r. przypadały średnio 103 osoby. Największa liczba ludności na sklep przypadała w województwach: opolskim (123 osoby), podlaskim (122) i lubelskim (115), natomiast w województwach: świętokrzyskim, pomorskim, zachodniopomorskim, łódzkim i warmińskomazurskim liczba ludności na 1 sklep wynosi mniej niż 100.

Komentuje Gabriela Jabłońska, analityk rynku pracy, Sedlak & Sedlak:

Rzeczywiście z danych GUS wynika, że liczba małych sklepów maleje. Warto jednak zauważyć, że te „małe” placówki (do 99m2) wciąż stanowią ponad 90% wszystkich sklepów w naszym kraju. Nie przypuszczam, aby w najbliższym czasie nastąpiła tutaj „rewolucja”. Zachowania konsumenckie nie są kształtowane wyłącznie przez cenę. Małe i średnie sklepy osiedlowe, jak sama nazwa wskazuje, znajdują się blisko miejsca zamieszkania. Znaczenie mają również codzienne przyzwyczajenia, zaufanie do sprzedawcy czy szybkość zakupu. Musimy także pamiętać, że klientem docelowym wielkopowierzchniowych sklepów są młodzi, zapracowani ludzie, którzy chcą zminimalizować tygodniowy czas przeznaczany na zakupy. Tymczasem wciąż wiele starszych osób preferuje sklepiki osiedlowe lub placówki handlowe średniej wielkości.

Barbara Sielicka
Bankier.pl

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.