Czynności zwykłego zarządu
Pojęcie „czynności zwykłego zarządu” lub też „zwykłych czynności” występuje zarówno w Kodeksie cywilnym, jak i w Kodeksie rodzinny i opiekuńczym, Kodeksie postępowania cywilnego czy w Kodeksie spółek handlowych. W żądnym z tych aktów prawnych nie znajduje się jednak definicja takiej pojęcia. W efekcie oceniając daną czynność czy uprawnienie w kontekście zwykłego zarządu oceniamy ją zawsze w odniesieniu do:
- konkretnej wartości przedmiotu czynności;
- konkretnej sytuacji prawnej – własnościowej i zobowiązaniowej przedmiotu czynności;
- okoliczności dokonania danej czynności, w szczególności dokonania jej zawodowo (w ramach działalności gospodarczej czy zawodowej).
Zależność służbowa
- prawo do decydującego głosu przy równości głosów podczas podejmowania uchwały,
- prawo do kierowania pracami zarządu.
W braku tych postanowień wszyscy członkowie zarządu są sobie całkowicie równi i nie mają w zasadzie prawa wydawania sobie wzajem poleceń służbowych z racji pełnienia funkcji w zarządzie – i to bez względu na to jaki faktyczny podział merytoryczny został w ramach zarządu dokonany.
Jedynie przy przejęciu odpowiedzialności zewnętrznej – np. za pełnienie obowiązków płatnika PIT czy za wykonanie obowiązków z zakresu rachunkowości – członek zarządu posiadający dodatkowe obowiązku ma faktycznie i dodatkowe uprawnienia, gdyż nie można narzucić mu uchwałą zarządu skutecznie obowiązku wykonania czynności powodującej jego odpowiedzialność osobistą.
Formalizowanie prac
Z kolei „sposób wykonywania czynności” sprowadzi się do określenia sposobu podejmowania uchwał przez zarząd, a więc podobnie jak w przypadku rady nadzorczej przyjętej zasady głosowania (tj. większości zwykłej, bezwzględnej albo kwalifikowanej), wskazania kworum, następnie jawności albo tajności głosowania, zasad protokołowania posiedzeń zarządu oraz prowadzenia księgi uchwał.