MamBiznes.pl

Metody skutecznej negocjacji

Pobieranie danych ...

Problemy w trakcie rozmów handlowych mogą pojawić się niemal zawsze, jednak odpowiednie przygotowanie do negocjacji zmniejsza ryzyko ich wystąpienia i  zwiększa szanse handlowca na zawarcie korzystnego kontraktu.

„Istnieją dwie, skrajnie różne koncepcje przygotowywania się do negocjacji: koncepcja szczegółowo – proceduralna „Szachy” oraz koncepcja intuicyjno – celowa „Rejs żaglówką”. Pomiędzy tymi skrajnymi koncepcjami można znaleźć złoty środek, czyli metodę, która będzie najbardziej dostosowana do działu, handlowców i klientów, z którymi współpracujemy.” – mówi Jacek Czapski, handlowiec, manager i trener, ekspert poradnika „Zarządzanie działem sprzedaży”.

Koncepcja szczegółowo-proceduralna „Szachy”

Handlowiec wybierający procedurę szachów precyzyjnie i dokładnie przygotowuje się do negocjacji. Zastanawia się nad możliwymi posunięciami kontrahenta, analizuje ich skutki i przygotowuje różne warianty odpowiedzi. Ten sposób przygotowywania się do negocjacji jest szczególnie przydatny handlowcom negocjującym duże i ważne kontrakty, gdzie nawet jeden drobny niekorzystny zapis może oznaczać ogromną stratę.

Przygotowując się do negocjacji według tej koncepcji handlowiec odniesie szereg korzyści, gdy może on:

Ze szczegółowym i dokładnym przygotowywaniem się do negocjacji wiążą się również pewne zagrożenia, gdyż koncepcja ta:

Koncepcja intuicyjno-celowa „Rejs żaglówką”

„Koncepcję „rejsu żaglówką” wybierają handlowcy, którzy uważają, że: Wiem dokąd mam dopłynąć, jestem bardzo sprawnym żeglarzem i wyczuwam skąd w danej chwili wieje wiatr, a wiatry i tak są zmienne.”  –

 wyjaśnia Jacek Czapski, handlowiec, manager i trener, ekspert poradnika „Zarządzanie działem sprzedaży”.

„Handlowcy ci twierdzą, że zbyt wielu czynników na raz nie da się świadomie analizować, więc czasem kierują się intuicją. Zaś nadmierne przygotowania i dokładne planowanie działań przed negocjacjami krępują inicjatywę i ograniczają ich elastyczność w trakcie rozmów. Cały czas pamiętają oni o celu, który chcą osiągnąć w konkretnych negocjacjach, ale są otwarci na to, co się zdarzy i co zaproponuje klient” – dodaje Jacek Czapski.

Koncepcja „Rejsu żaglówką” ma wiele pozytywnych stron. Stosując tę metodę dobry handlowiec:

Przygotowywanie się do negocjacji zgodnie z koncepcją „Rejs żaglówką” wiąże się z ryzykiem:

Aby skutecznie i efektywnie negocjować z klientem handlowiec musi

… zwracać uwagę zarówno na treść negocjacji, jak i na przebieg rozmów. Nad treścią będzie mu łatwiej panować mając dobrze określone cele i plany postępowania przewidujące każdy poważny ruch negocjacyjny – jak w szachach. Nad przebiegiem negocjacji łatwiej się skupiać, gdy handlowiec potrafi swą uwagę oderwać od treści negocjacji i zająć się posunięciami i zachowaniami każdej ze stron – kto ile razy ustępuje, kto jak wyjaśnia intencje lub odmawia wyjaśnień, jakie zachowania werbalne i niewerbalne poszczególnych osób towarzyszą ustępstwom lub kontrargumentom klientów itp.

Niezależnie jednak od strategii przygotowania się do negocjacji, którą handlowiec stosuje, przed konkretnymi rozmowami musi on zdobyć najważniejsze informacje o kliencie i konkurencji, aby klient nie zaskoczył go podczas rozmów.

Ustalenie ważności poszczególnych obszarów umowy oraz maksymalnego i minimalnego celu w każdym z obszarów.

Handlowiec jeszcze przed spotkaniem z klientem powinien wyznaczyć wszystkie spodziewane obszary negocjacji – nie tylko te, na których on chciałby się poruszać, ale również te, które klient może wprowadzić niezależnie od jego założeń.

„Mając wyznaczone obszary negocjacji handlowiec może od razu zastanowić się nad najskuteczniejszymi argumentami oraz sposobem działania, który umożliwi mu realizację celu negocjacji, a jednocześnie będzie akceptowalny przez klienta.” – radzi Jacek Czapski, handlowiec, manager i trener, ekspert poradnika „Zarządzanie działem sprzedaży”.

Autor tekstu: Jacek Czapski, sprzedażą zajmuje się od 1992 r., jako handlowiec, menedżer, negocjator i trener; od 1999 r. współpracuje m.in. z działami handlowymi jako trener, konsultant i coach, właściciel firmy Metaedukacja.

Poradnik „Zarządzanie działem sprzedaży” wydawnictwa Wiedza i Praktyka to źródło aktualnej i praktycznej informacji dla menedżerów sprzedaży. Znajdą w nim m.in. sposoby i narzędzia ułatwiające im:

  • motywowanie i zarządzanie handlowcami,
  • zwiększenie sprzedaży,
  • pozyskiwanie klientów i zdobywania ich lojalności,
  • prowadzenie skutecznych negocjacji handlowych,
  • budowanie i wdrażanie nowych strategii handlowych.

Wszystkie te informacje poparte są przykładami i wzorami dokumentów, które po niewielkich zmianach można bezpośrednio zastosować w dziale handlowym. Każdy menedżer sprzedaży znajdzie w poradniku „Zarządzanie działem sprzedaży” odpowiedź na nurtujące go pytanie.

Wydawnictwo Wiedza i Praktyka

Pobieranie danych ...