MamBiznes.pl

Po spełnieniu jakich warunków można handlować paliwami?

Pobieranie danych ...

Mój brat myśli o rozpoczęciu działalności gospodarczej. Chodzi o obwoźną sprzedaż paliwa – tylko ON (diesel). Planuje magazynowanie na początku oleju u siebie, zakup zbiornika, dystrybutora i samochodu do rozwożenia paliwa. W początkowej fazie zamierza sprzedawać paliwo rolnikom i firmą transportowym. Znalazł już ponad setkę potencjalnych klientów. Proszę napisać krok po kroku, co trzeba zrobić, do jakich urzędów się udać, aby rozpocząć taką działalność.

Sprzedaż paliwa niezależnie od formy (stacja benzynowa, handel obwoźny) wymaga uzyskania koncesji. Wnioski w tej sprawie należy złożyć w Urzędzie Regulacji Energetyki. Koncesja na obrót paliwami jest wydawana w formie decyzji administracyjnej przez prezesa URE. Wnioski koncesyjne składa się do właściwego oddziału terenowego URE.

Od 31 marca 2009 r. osoba fizyczna rozpoczynająca działalność gospodarczą składa jeden zintegrowany wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej tylko w urzędzie gminy. Wzór wniosku określony w rozporządzeniu Rady Ministrów dostępny jest w Centralnym Repozytorium Wzorów Dokumentów dostępnym w Internecie na stronie www.crd.gov.pl. Natomiast formularz elektroniczny umożliwiający składanie wniosku w formie elektronicznej zamieszczony jest na platformie ePUAP, dostępnej w Internecie pod adresem www.epuap.gov.pl. Dostępny jest także za pośrednictwem strony internetowej Ministerstwa Gospodarki www.mg.gov.pl oraz strony internetowej urzędu każdej gminy.

Zgodnie z ustawą – Prawo działalności gospodarczej, wniosek może wpłynąć do urzędu gminy następującymi drogami:


Postępowanie z wnioskiem w organie ewidencyjnym

Należy pamiętać, że przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą już w dniu złożenia wniosku, z wyjątkiem złożenia wniosku w wersji elektronicznej bez podpisu elektronicznego. Z rozpoczęciem działalności gospodarczej nie trzeba bowiem czekać na rejestrację i otrzymanie wypisu z rejestru (poza działalnością określonego rodzaju, tj. podlegającej reglamentacji). Dlatego procedura przyjęcia wniosku i wpisu powinna być bardzo szybka. Ustawa nie przewiduje dla gmin terminu na dokonanie wpisu. Przewiduje jednak niezwłoczne wydanie przedsiębiorcy zaświadczenia o wpisie w ewidencji.

Wniosek w formie papierowej powinien być wypełniony wyraźnie, literami drukowanymi i bez skreśleń bowiem wniosku z poprawkami nie przyjmą naczelnicy urzędów skarbowych i jednostki terenowe ZUS. W przypadku pomyłki nie ma jednak bezwzględnego wymogu wypełniania wniosku od nowa. Jeżeli wnioskodawca się pomylił, powinien wypełnić dodatkowy dokument EDG-POPR, w którym wskaże rodzaj formularza, numer rubryki wraz z polem oraz nową, poprawną treść tego pola. Dokument EDG-POPR podpisuje zarówno składający, jak i organ ewidencyjny. Kopię dokumentu EDGPOPR organ ewidencyjny przekazuje pozostałym urzędom wraz z kopią wniosku.

Zakres danych ewidencyjnych jest określony w art. 7b ust. 2 oraz art. 7ba ust. 1 ustawy -rnPrawo działalności gospodarczej i obejmuje:

Więcej na stronie internetowej www.ure.gov.pl

Podstawa prawna:

Przemysław Gogojewicz

Pobieranie danych ...