Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Ogromne inwestycje w startupy AI. Giganci technologiczni jak Microsoft czy Amazon nie chcą pozostać w tyle

startupy AI

Boom na sztuczną inteligencję trwa. Najwięksi technologiczni gracze prześcigają się w inwestycjach w startupy AI. Żaden z nich nie chce przegapić szansy na znaczący rozwój.

Strach przed tym, co nas omija (ang. fear of missing out, FOMO) to zjawisko, które może sprawić dużo dobrego w perspektywie rozwoju sztucznej inteligencji. Nie da się nie zauważyć, że towarzyszy ono obecnie największym technologicznym spółkom. Niedawno pisaliśmy o dużej inwestycji Amazon w startup Anthropic. Przy tej okazji warto się przyjrzeć ogólnym tendencjom na rynku AI.

Warto przeczytać: Amazon wspiera sztuczną inteligencję i inwestuje w startup Anthropic

Rosnące nakłady na AI

PitchBook zebrało dane za 2023 rok dotyczące wszystkich inwestycji w sektor AI. Według nich w tym okresie odbyło się prawie 700 transakcji związanych z inwestycjami w tym obszarze. Inwestorzy przekazali na ten cel środki w kwocie 29,1 mld dolarów. Ta wartość jest o 260% wyższa niż inwestycje w roku 2022.

Co ciekawe, większość ze środków nie pochodziła od funduszy inwestycyjnych. Było to wsparcie od firm technologicznych, które tych rozwiązań będą w niedalekiej przyszłości potrzebować. Zdaniem ekspertów ciężko o jaśniejszy sygnał tego, że w branży panuje FOMO. Nikt nie chce zostać w tyle i przegapić szansy na szybki rozwój.

Inwestycja w przyszłość

Technologiczni giganci są zgodni — by w dalszym ciągu zarabiać, należy inwestować w narzędzia AI. Według informacji CNBC strategią Microsoft będzie zwiększanie obszarów wykorzystania sztucznej inteligencji bez podwajania liczby miejsc pracy. Zdaniem kierownictwa firmy to właśnie narzędzia AI będą kształtować najbliższą dekadę. Dlatego w Microsoft podchodzą do tego obszaru priorytetowo. Firma inwestuje między innymi w Mistral, Figure, Humane czy OpenAI.

Pleców Microsoft i Amazona nie zamierza w tym wyścigu oglądać Google. Spółka inwestuje między innymi w Essential AI. Tworzy ona konkretne rozwiązania AI dla różnego rodzaju konsumentów. W swoich działaniach korzysta ze wsparcia AMD i Nvidia. 

Wysokie koszty

Oprócz inwestycji w zewnętrzne podmioty, wiele z firm próbuje także rozwijać własne narzędzia sztucznej inteligencji. Jest tak w przypadku Apple’a. Spółka niedawno opublikowała informacje dotyczące prac nad MM1. To rodzina własnych modeli sztucznej inteligencji. Mogą one z powodzeniem pracować z danymi tekstowymi, jak i wizualnymi. Również Meta opracowuje własny model AI o nazwie Llama.

Niezależnie od rodzaju inwestycji, skala rosnących kosztów nie powinna dziwić. Same modele AI są niezwykle drogie, zarówno w procesie budowy, jak i późniejszego szkolenia. Wymagają użycia wielu dedykowanych chipów. Większość z nich pochodzi z firmy Nvidia, która znacząco korzysta na wyścigu AI. Nic nie wskazuje więc, że dane dotyczące nakładów na sektor sztucznej inteligencji w dalszym ciągu nie będą rosnąć. 

Warto przeczytać: Coraz więcej polskich firm korzysta na sztucznej inteligencji. Powstała mapa polskich rozwiązań AI

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.