3 zasady współpracy z agencją SEO

Bez właściwego modelu współpracy nawet najlepsza na rynku agencja SEO nie sprawi, że Twoja witryna osiągnie najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Pamiętaj, że z dostawcą usług SEO gracie w jednej drużynie. Głupio by było strzelić gola do własnej bramki już na starcie. Poznaj najważniejsze zasady współpracy z agencją SEO, o których powinieneś wiedzieć, jeśli nie chcesz strzelić samobója.

Audyt to rzecz święta. I musi być przeprowadzony!

Pozycjonowanie to skomplikowany, wielowymiarowy i długotrwały proces. Żeby agencja SEO mogła zaproponować Ci odpowiednią strategię pozycjonowania, musi najpierw sprawdzić, czy Twoja witryna w ogóle się do tego nadaje.

Co z tego, że podejmiecie szeroko zakrojone i kosztowne działania SEO, skoro niedomagania Twojego sklepu czy strony internetowej sprawią, że algorytmy Google wciąż będą oceniać Twoją stronę jako źle zoptymalizowaną i pełną błędów?

W ramach audytu przeprowadzanego przed rozpoczęciem działań SEO konieczne jest także zweryfikowanie działań konkurencji. W ten sposób dostawca usług SEO pozna powszechne praktyki panujące w branży, oszacuje, z jakimi „zawodnikami” będzie musiał się mierzyć, a także będzie w stanie opracować skuteczniejszą strategię pozycjonowania Twojej witryny.

Reasumując: audyt SEO umożliwia zdiagnozowanie wszelkich błędów, a także ryzyk, które należy wziąć pod uwagę przed rozpoczęciem działań SEO. Nierzadko audyty SEO weryfikują ponad 200 zróżnicowanych i równolegle powiązanych ze sobą czynników.

Do pozycjonowania możecie przystąpić dopiero po solidnie wykonanym przez agencję SEO audycie. Na jego podstawie dostawca usług SEO stworzy obszerny raport, wskazujący rekomendacje dla Twojej witryny.

Dobra komunikacja to podstawa

Niestety, wciąż pokutuje przekonanie, że wystarczy zlecić agencji SEO określone działania, zaakceptować zaproponowaną przez nią strategię działań i zapomnieć o temacie pozycjonowania. Przecież wszystko zrobi się samo, prawda?

Ano, nieprawda. O ile audyt SEO to rzecz święta, o tyle właściwa i dwustronna komunikacja to rzecz arcyświęta. Dobra komunikacja jest podstawą skutecznych działań. Jako klient nie możesz oczekiwać, że dostawca usług SEO domyśli się wszystkich Twoich oczekiwań i potrzeb, a także, że będzie w stanie pozycjonować Twoją witrynę bez żadnego kontaktu czy opiniowania z Twojej strony.

Brak współpracy nierzadko wiązać się będzie z brakiem wyników. A nie po to zatrudnia się agencję SEO, prawda?

W ramach komunikacji należy również wspomnieć o udostępnieniu specjalistom SEO dostępów do witryny czy narzędzi, które umożliwią im pracę. Podstawą powinno być zapewnienie dostawcy usług SEO dostępu do Google Analitycs oraz Google Search Console.

Warto pamiętać również o tym, że dobra komunikacja to przede wszystkim sprawna i szybka komunikacja. Wszelkie opóźnienia podczas wymiany informacji czy nadmierna liczba pośredników – zarówno ze strony specjalistów SEO, jak i ich klientów – znacząco osłabiają efektywność działań.

Oczywiście nie wystarczy, że jako klient Twoja informacja zwrotna będzie sprowadzać się do niezadowolenia czy lakonicznego określenia swoich preferencji. Ważne jest, aby dostarczać agencjom SEO rzeczowy feedback dotyczący pracy zarówno pozycjonerów, jak i copywriterów czy marketerów. Tylko merytoryczna informacja zwrotna pozwoli agencji SEO poprawić działania i wdrożyć Twoje uwagi.

Odbijając piłeczkę – absolutnie niedopuszczalne jest, aby agencja SEO odsyłała Cię z kwitkiem, nie odpowiadała na Twoje pytania, czy jakkolwiek inaczej zaniedbywała komunikację z Tobą. Jeżeli spotykasz się z takimi podejściem, lepiej szybko bierz nogi za pas i poszukaj dostawcy usług SEO, który będzie miał dla Ciebie czas!

Wy mówicie – ja wdrażam (i współpracuję)

Kolejnym istotnym i wyjątkowo powszechnym problemem jest brak współpracy na linii usługodawca – usługobiorca. Pamiętaj, że to dostawca usług SEO jest ekspertem w dziedzinie pozycjonowania, dlatego stawanie okoniem czy próby podważania rekomendacji, uwag lub sposobów działania agencji SEO to niezbyt rozsądny pomysł. Oczywiście pod warunkiem, że współpracujesz z właściwie dobraną i skuteczną agencją SEO.

Jeżeli więc jako klient oczekujesz efektów pracy agencji SEO, powinieneś wdrażać jej rekomendacje i wraz z nią aktywnie pracować na swój sukces.

Współpracę z agencją SEO można porównać trochę do współpracy z ekspertem w zakresie zdrowia. Jeżeli lekarz poprosi Cię o wykupienie recepty, regularne branie leków czy wyeliminowanie lub ograniczenie niekorzystnych nawyków – Ty, jako pacjent dbający o swoje zdrowie, współpracujesz z lekarzem. Nie podważasz jego zaleceń, ani tym bardziej nie wykłócasz się z nim, czy aby na pewno postawił Ci dobrą diagnozę.

Co więcej, jeśli lekarz poprosi Cię o raportowanie – dajmy na to – Twojego ciśnienia, Ty najpewniej pieczołowicie podejdziesz do tego zadania, skrupulatnie zapisując wyniki zwracane przez ciśnieniomierz.

Dlaczego więc nie przenieść takiej proaktywnej postawy na grunt współpracy z dostawcą usług SEO? W pierwszym przypadku chodzi o Twoje zdrowie. Z kolei w drugim może okazać się, że dobrze realizowane kampanie SEO zaważą o być albo nie być Twojego biznesu.

Czas znaleźć agencję SEO, z którą fajnie (i owocnie) się współpracuje

Na udanej współpracy zyskuje zarówno klient, jak i agencja SEO.

Tylko jak znaleźć właściwą agencję SEO, z którą będziesz mógł owocnie współpracować? Możesz znaleźć ją na własną rękę lub sprawić, że ta właściwa agencja SEO znajdzie Ciebie.

Z końcem 2020 roku na rynku pojawiło się przełomowe narzędzie SEO Match, które służy do nawiązywania współpracy między klientami a dostawcami usług SEO. Zostało ono stworzone przez Senuto – start-up technologiczny, działający na rynku SEO.

Jak to działa? Niezwykle prosto.

Proces rozpoczyna się od uzupełnienia przez Ciebie formularza rejestracyjnego. Na podstawie wprowadzonych danych (m.in. adresu URL witryny, branży czy planowanego miesięcznego budżetu na działania SEO), algorytm rozpoczyna wyszukiwanie właściwego usługobiorcy.

Jak SEO Match określa, która agencja będzie tą najwłaściwszą? Dzięki big data! System opiera się na danych, które Senuto gromadzi podczas udostępniania swoich narzędzi analitycznych ogromnej liczbie specjalistów SEO. Warto również wspomnieć, że baza danych Senuto obejmuje miliony domen, posegmentowanych w 403 kategoriach tematycznych. Dzięki tym danym SEO Match wie, które agencje SEO działają w określonych branżach oraz jakie wyniki osiągają. 

Algorytm kilkukrotnie filtruje wstępnie wyselekcjonowaną bazę agencji SEO na podstawie ustalonych przez Ciebie kryteriów – m.in. wspomnianej kategorii tematycznej czy budżetu. Finalnie SEO Match wybiera 3 najwłaściwsze agencje, które następnie informowane są o „znalezieniu pary” z klientem. Wówczas wystarczy, że poczekasz na otrzymanie dedykowanych ofert od tych agencji i na ich podstawie wybierzesz swojego przyszłego dostawcę usług SEO. 

Sprawdź, jak działa SEO Match i niech wymarzona agencja SEO znajdzie się sama!

Komentarze

Dodaj komentarz

*
*