Koncepcja wirtualnej rzeczywistości, możliwej do odbioru dzięki specjalnym urządzeniom do niedawna kojarzyła się przede wszystkim z firmą Meta. Rozwój metaverse oraz sprzętów takich jak gogle Meta Quest dały przedsiębiorstwu Meta pozycję lidera rynku VR. Prognozowano, że działania Apple mogą tę sytuację zmienić.
Apple Vision Pro to pierwszy produkt firmy Apple na rynku wirtualnej rzeczywistości. Na początku lutego zadebiutował on na razie na rynku amerykańskim, a jego cena może niektórych zwalić z nóg. Cena sprzętu to 3499 dolarów. Tim Cook już wcześniej podkreślał, że będzie to produkt dla bogatych konsumentów. Wejście Apple do świata VR nie spodobało się Markowi Zuckerbergowi.
Apple Vision Pro, czyli wejście Apple do wirtualnej rzeczywistości
Pierwsze zapowiedzi premiery produktu Apple miały miejsce jeszcze w czerwcu 2023 roku. Choć nie zdradzono wtedy konkretnej daty, poinformowano o stworzeniu gogli VR o nazwie Vision Pro. Stopniowo ujawniano kolejne informacje o cenie i dacie premiery. Ta finalnie miała miejsce w USA 2 lutego 2024 roku.
Jeszcze przed premierą spore wątpliwości wzbudziła cena produktu. Mimo zapewnienia o najwyższej jakości produktu to cena 3500 dolarów za wersję podstawową została uznana za wygórowaną. Stwierdzono, że będzie ona zachęcająca jedynie dla zamożnych fanów marki. Dla porównania ceny flagowego produktu Meta Quest 3 zaczynają się od 500 dolarów.
Negatywne odczucia wzmocniła sama premiera urządzenia. Użytkownicy w USA zwracają uwagę na ograniczenie wygody, związane z wagą urządzenia. Za największy minus uznają jednak samą jakość generowanego obrazu. Ma ona znacząco odbiegać od zaprezentowanej przez Apple na przedpremierowych zapowiedziach. Wbudowany akumulator pozwala na 2 godziny użytkowania, co większość użytkowników uznaje za zbyt krótki czas.
Źródło: Apple Vision Pro
Mark Zuckerberg ostro o Apple Vision Pro
O produkcie konkurencji wypowiedział się również dyrektor generalny Meta. W opublikowanym na swoim Instagramie filmie porównał on produkt Apple do Meta Quest 3. Swój produkt uznał za znacznie wygodniejszy w użytkowaniu. Jako przewagi nad Vision Pro wskazał również szersze pole widzenia i dokładniejsze śledzenie dłoni. Przyznał jednak, że produkt Apple cechuje wyższa rozdzielczość.
„Wygląda na to, że wiele osób po prostu założyło, że Vision Pro będzie wyższej jakości, ponieważ to Apple i kosztuje ponad 3000 dolarów, ale szczerze mówiąc, jestem dość zaskoczony, że Quest jest o wiele lepszy (…)” – powiedział Zuckerberg.
Zanosi się więc na to, że przynajmniej na razie Apple nie odbierze Meta pozycji lidera rynku VR. Należy jednak zauważyć, że pierwsi użytkownicy Vision Pro pełnią niejako funkcje testerów. Samo Apple w przeszłości udowadniało, że potrafi niwelować niedoskonałości nowych produktów. Wszystko to sprawia, że rywalizacja pomiędzy Meta a Apple będzie jeszcze ciekawsza.
Komentarze
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy :)