Zgodnie z informacjami portalu Crunchbase, firmy powiązane z AR, VR i Metaverse otrzymały w tym roku około 464 mln dolarów finansowania. Choć to dopiero połowa roku, już teraz można wysnuć wniosek, że wsparcie dla tego sektora będzie najniższe od lat. Analitycy Crunchbase podkreślają, że nie są tym faktem zaskoczeni. Przyczyn tego stanu rzeczy jest kilka, a sygnały dotyczące możliwych konsekwencji pojawiały się w branży wielokrotnie.
Finansowanie startupów Metaverse, VR oraz AR
Źródło: Crunchbase
Warto przeczytać: Finansowanie startupów z sektora edtech traci na popularności. Perspektywa najgorsza od lat
Rozczarowujące wyniki premier
Głównym powodem spadku zainteresowania funduszy VC projektami Metaverse są słabe wyniki premier dotychczasowych produktów. Wystarczy wspomnieć przypadek zestawu słuchawkowego Vision Pro od firmy Apple. Jakość oferowana przez sprzęt w połączeniu z jego ceną na poziomie 3500 dolarów wywołała falę krytyki odbiorców. Zgodnie z branżowymi informacjami wciąż spada popyt na urządzenie. Producent miał z tego powodu zmniejszyć prognozę jego dostaw.
Od czasu boomu na finansowanie VC w roku 2021, większość branżowych startupów nie zamykała nowych rund inwestycyjnych. Tego typu przypadki dotyczą producenta zestawów słuchawkowych Magic Leap oraz twórcy gier w rozszerzonej rzeczywistości Niantic. Branża Metaverse przestaje być modna i atrakcyjna dla inwestorów. Jej miejsce bez problemu zajmują startupy AI.
Inwestycje w świat Metaverse
Nie oznacza to jednak, że w świecie Metaverse nic się nie dzieje. Startup Rokid, który produkuje okulary do rozszerzonej rzeczywistości, zebrał w tym roku 70 mln dolarów finansowania. Amerykańska firma swój produkt kieruje jednak głównie do zastosowań w miejscach pracy i przemyśle. Wsparcie w kwocie 60 mln dolarów otrzymała w tym roku również firma Xreal z Pekinu. Ten producent okularów do rozszerzonej rzeczywistości przedstawia siebie jako tańszy konkurent Meta Quest i Apple Vision Pro.
Jak widać, zdobycie finansowania przez startupy związane z wirtualną rzeczywistością wciąż jest możliwe. Należy jednak znaleźć dla niej nowe, praktyczne rozwiązania lub zatroszczyć się o to, by oferowane produkty nie odstraszały potencjalnych klientów wysokim stosunkiem ceny do oferowanej jakości.
Komentarze
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy :)