Jak wynika z przeprowadzonej analizy, kobiety nadal się niedostatecznie rezeprezentowane na stanowiskach kierowniczych. Obecnie w Polsce kobiety stanowią jedynie 41% founderek startupów. To oznacza spadek w porównaniu do poprzednich lat. Zespoły założone wyłącznie przez kobiety otrzymują około 2% całkowitych inwestycji venture capital. Nadal to 82% środków trafia do startupów prowadzonych przez mężczyzn. Startupy z zespołami mieszanymi (kobiety i mężczyźni) otrzymały pozostałe 16,2%.
„Nie chodzi o to, że kobiety potrzebują innego traktowania. Potrzebują równego dostępu do tych samych zasobów, które są na wyciągnięcie ręki dla mężczyzn. Jeśli nie zaczniemy zmieniać ekosystemu na bardziej otwarty, stracimy mnóstwo innowacyjnych projektów, które mogłyby realnie wpłynąć na gospodarkę i rozwój technologii” – komentuje Monika Synoradzka, CEO Huge Thing. „Dysproporcja ta nie wynika z braku kompetencji czy innowacyjnych pomysłów – to efekt systemowych barier, które wciąż nie zostały przełamane” – dodaje.
Female Founders
W Polsce co roku rejestruje się ponad 500 nowych startupów, a sektor startupowy na Ukrainie rośnie mimo wyzwań związanych z wojną. Odsetek startupów z przynajmniej jedną kobietą wśród założycieli w Polsce wzrósł z 36% w 2021 roku do 56% w 2023 roku. Choć finansowanie VC w Polsce wciąż pozostaje w tyle za Europą Zachodnią, to polskie i ukraińskie startupy coraz częściej pozyskują kapitał zagraniczny.
Są to kluczowe trendy kształtujące ekosystem startupowy. Jednak raport Female Founders wskazuje, że wciąż występują duże dysproporcje w równości płci w dostępie do kapitału i nawet możliwości rozwoju. Kobiety wciąż pozostają w mniejszości w świecie startupów, a ponadto jeszcze mniej z nich ma realną szansę na skuteczne pozyskanie finansowania.
Według raportu przygotowanego przez Huge Thing wspólnie z Visa Foundation, jedną z głównych barier dla kobiet zakładających startupy jest dostęp do finansowania. Inwestorzy częściej podchodzą do nich z większą zachowawczością. Tym samym proces pozyskiwania środków okazuje się dłuższy i bardziej wymagający niż w przypadku firm prowadzonych przez mężczyzn. Kolejnym istotnym czynnikiem jest ograniczony dostęp do sieci kontaktów i relacji biznesowych. A to one często decydują o sukcesie na rynku startupowym. Kobiety rzadziej mają okazję do rozmów z inwestorami, co przekłada się na mniejszą liczbę zamykanych rund finansowania i niższe wyceny ich firm.
„Dla wielu kobiet założycielek pozyskiwanie finansowania VC jest jednym z najbardziej wymagających, a jednocześnie przełomowych etapów w rozwoju startupu. Choć venture capital może dostarczyć zasobów niezbędnych do skalowania, ekspansji i globalnej konkurencji, proces fundraisingu często wiąże się z systemowymi uprzedzeniami, barierami i wyzwaniami negocjacyjnymi. Jednak założycielki, które opanują ekosystem VC, zyskują nie tylko wsparcie finansowe, ale także strategiczne partnerstwa, mentoring oraz dostęp do szerszych sieci biznesowych” – wskazano w raporcie.
Zachodzą zmiany na rynku
Świat VC składa się w 95% z mężczyzn i pozostaje zamkniętym kręgiem, w którym mężczyźni wspierają mężczyzn. Zmiana tego systemu wymaga większej liczby kobiet na stanowiskach inwestycyjnych i lepszych strategii dywersyfikacji. I właśnie coraz więcej funduszy VC oraz inicjatyw wspierających przedsiębiorczość kobiet zaczyna dostrzegać, że różnorodność w inwestycjach to nie tylko kwestia równości, ale przede wszystkim lepszych wyników biznesowych. Dane pokazują, że startupy zakładane przez kobiety są często bardziej efektywne kapitałowo. Zespoły zróżnicowane pod względem płci osiągają lepsze rezultaty.
„Jeśli chcemy budować silniejszy ekosystem startupowy, który będzie konkurencyjny na arenie międzynarodowej, musimy tworzyć przestrzeń dla wszystkich innowatorów – niezależnie od płci. Równość w dostępie do kapitału i możliwości biznesowych nie jest już tylko kwestią sprawiedliwości, ale koniecznością, jeśli chcemy wykorzystać pełen potencjał rynku” – podsumowuje Maria Tyka-Majewska, Acceleration Lead w Huge Thing.
Kobiety founderki nie tylko konkurują w świecie startupów – one go kształtują na nowo dzięki swoim talentom, strategiom i stylom przywództwa. Ich umiejętność łączenia innowacji, myślenia strategicznego, odporności i empatii tworzy bardziej zrównoważony, inkluzywny i efektywny ekosystem startupowy. Tak podsumowano rolę kobiet w świecie startupów.
Źródło grafiki: Huge Thing/ LinkedIn
Komentarze
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy :)