Nauka o biznesie to nie wszystko. Branżowe Symulacje Biznesowe startupu Revas kształcą młode osoby w kierunku zarządzania własnymi firmami

Informacje o autorze

25 czerwca 2024
Udostępnij:

„Na uczelniach uczą o biznesie, a nie biznesu”. Z takim problemem zetknęli się założyciele startupu Revas, który od 2017 roku wdraża Branżowe Symulacje Biznesowe. Działają one nie tylko na uczelniach, ale również przygotowano wersję dla szkół.

symulacje biznesowe

„Przedsiębiorczość może być przedmiotem nauczania, chociaż nie możemy zagwarantować, że stworzymy nowego Billa Gatesa, tak samo jak profesor fizyki nie ma gwarancji, że wykształci nowego Alberta Einsteina, a trener tenisa wychowa nową Serenę Williams”. Jest to filozofia profesora W.D. Bygrave z Babson College, którą na co dzień wyznają współzałożyciele startupu Revas.

Revas, co w języku esperanto oznacza „marzenie”, od 7 lat odpowiada na wyzwania studentów, którzy chcą się uczyć praktyki w biznesie. Dlatego stworzyli Branżowe Symulacje Biznesowe, z których dotychczas skorzystało 250 tys. użytkowników z całego świata.

„Studenci/uczniowie uczą się definicji, wiedzy czym zajmuje się Bank Centralny lub ZUS. I to jest ważne, bo wiedza jest fundamentem praktyki. Natomiast w edukacji brakuje praktyki. Brakuje możliwości wykorzystywania wiedzy teoretycznej przy realizacji praktycznych zadań. Oczywiście w ostatnim czasie się to zmienia. W szkołach ponadpodstawowych wprowadzono przedmiot Biznes i Zarządzanie, który co do zasady powinien być praktyczny. Uczniowie powinni realizować projekty czy planować swoje przyszłe biznesy. Tutaj super sprawdzają się symulacje biznesowe, dzięki którym uczniowie w bezpiecznym środowisku mogą testować swoje strategie biznesowe” – wskazuje dla MamBiznes Wojciech Pitura, współzałożyciel i prezes startupu.

Warto przeczytać: Fundacja XTB inwestuje w polską młodzież. Szkoły ponadpodstawowe otrzymają program edukacyjny o finansach

Biznes w praktyce

Początki założycieli startupu Revas sięgają Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie. Przez 10 lat Wojciech Pitura oraz Elżbieta Szczepaniak pracowali w jednej katedrze, a dokładniej katedrze ekonomii. Tam realizowali różne projekty pro-przedsiębiorcze skierowane do uczniów oraz studentów, a także prowadzili zajęcia z zakładania i prowadzenia biznesu.

To właśnie wykładając na uczelni zderzyli się z problemem studentów, którzy podkreślali, że poznają jedynie teorie biznesu, bez praktycznej wiedzy. Nie prowadząc wcześniej żadnego biznesu, zdecydowano się na założenie Revas i wprowadzenie Branżowych Symulacji Biznesowych.

„Revas to nasz pierwszy biznes. Teoretycznie uczyliśmy się go na uczelni przygotowując się do zajęć tzn. jak mieliśmy prowadzić zajęcia biznesowe i sprzedawać treści studentom musieliśmy się do tego wcześniej przygotować, głównie z książek i różnych materiałów dostępnych w Internecie. Natomiast pracując na prywatnej uczelni realizowaliśmy wiele projektów, które pozwoliły nam na zdobycie doświadczenia zarządzania nimi. Także, biznesu uczymy się w Revasie … każdego dnia. I chyba wychodzi nam to nie najgorzej bo w roku 2021 trafiliśmy na listę 50 najszybciej rozwijających się spółek technologicznych według Deloitte” – podkreśla Wojciech Pitura.

Choć liczne badania pokazują, że wiedza finansowa Polaków jest przeciętna, to współzałożyciel startupu podkreśla, że nie jest jeszcze tak źle. W szkołach ponadpodstawowych wprowadzono przedmiot „Biznes i Zarządzanie”, który jest obowiązkowym przedmiotem biznesowym. To odróżnia Polskę na tle niektórych państw, gdzie w szkołach nie ma podobnej edukacji.

I kolejny problem pojawia się na studiach, głównie na kierunkach nieekonomicznych. Współzałożyciele Revas zderzyli się z opinią, że programiści mają świetne umiejętności, są wykształceni, jednak na swoim kierunku nie doświadczyli praktycznej wiedzy jak swoje wykształcenie przerodzić w biznes. Stąd też pomysł na wprowadzenie wspomnianych symulacji.

„Każda nasza symulacja była konsultowana z osobą która prowadzi dany biznes w rzeczywistości. Jak przygotowywaliśmy symulacje salonu kosmetycznego, rozmawialiśmy z naszą koleżanką która taki salon prowadzi w Rzeszowie, jak przygotowywaliśmy warsztat samochodowy to rozmawialiśmy z właścicielem takiego warsztatu” – opowiada Pitura.

Symulacje biznesowe

Branżowe Symulacje Biznesowe – zarządzanie firmą czy planowanie biznesu. To tylko kilka propozycji, które można znaleźć w ofercie firmy Revas. Symulacje są dostarczane głównie do polskich szkół i uczelni, ale również podmiotów zagranicznych. Ze względu na specyfikę biznesu, Revas oferuje model subskrypcyjny, a uczelnie decydują się na subskrypcje roczne. W jej ramach szkoła/uczelnia otrzymuje dostępy do symulacji dla konkretnej liczby studentów. W ramach współpracy to wykładowcy odbywają szkolenia i otrzymuję certyfikaty, a następnie dzielą się tą wiedzą ze swoimi uczniami.

„W Polsce z Revas korzystają m.in. Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Politechnika Poznańska, Uczelnie Merito. Za granicą z symulacji wdrożyliśmy do uczelni m.in. w Singapurze, Australii, Danii.  Jednym z naszych klientów jest m.in. EDHEC Business School w Lille, jedna z 10 najlepszych uczelni biznesowych w Europie. W ostatnim czasie widzimy wzrost zainteresowania szkoleniami z wykorzystaniem Branżowych Symulacji Biznesowych. Firmy poszukują nowoczesnych oraz angażujących form szkoleń dla swoich pracowników” – wymienia współzałożyciel Revas.

Akademickie Mistrzostwa Menedżerskie

Jednak symulacje biznesowe to nie wszystko. Revas organizuje również Akademickie Mistrzostwa Menedżerskie. Tegoroczny finał konkursu odbył się na sali notowań GPW, a studenci mieli okazję spotkać się z Ministrem Nauki, Panem Dariuszem Wieczorkiem oraz Rafałem Brzoską, prezesem InPost.

„Do AMM zgłosiło się 198 zespołów studenckich, reprezentujących 84 uczelnie z całej Polski m.in. SGH, ALK, AGH, Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet ekonomiczny w Poznaniu, Krakowie, Katowicach, Wrocławiu itp. W sumie w konkursie wzięło udział 594 studentek i studentów. Studenci przez cały konkurs spędzili w symulacji 7006 godzin, a najbardziej wytrwała studentka spędziła w symulacji 125 godzin” – podsumowuje Wojciech Pitura.

Tegoroczny finał AMM

Jak pokazuje startup Revas, nauka o biznesie to nie wszystko. Studenci, ale również młodsze osoby chcą poznawać praktyczną stronę biznesu.

Źródło grafik: Revas

Warto przeczytać: Współpraca korporacji ze startupami się opłaca. Choć firmom często brakuje wiedzy jak ją zacząć

Polecamy

Więcej w tym dziale: