„Przedsiębiorczość może być przedmiotem nauczania, chociaż nie możemy zagwarantować, że stworzymy nowego Billa Gatesa, tak samo jak profesor fizyki nie ma gwarancji, że wykształci nowego Alberta Einsteina, a trener tenisa wychowa nową Serenę Williams”. Jest to filozofia profesora W.D. Bygrave z Babson College, którą na co dzień wyznają współzałożyciele startupu Revas.
Revas, co w języku esperanto oznacza „marzenie”, od 7 lat odpowiada na wyzwania studentów, którzy chcą się uczyć praktyki w biznesie. Dlatego stworzyli Branżowe Symulacje Biznesowe, z których dotychczas skorzystało 250 tys. użytkowników z całego świata.
„Studenci/uczniowie uczą się definicji, wiedzy czym zajmuje się Bank Centralny lub ZUS. I to jest ważne, bo wiedza jest fundamentem praktyki. Natomiast w edukacji brakuje praktyki. Brakuje możliwości wykorzystywania wiedzy teoretycznej przy realizacji praktycznych zadań. Oczywiście w ostatnim czasie się to zmienia. W szkołach ponadpodstawowych wprowadzono przedmiot Biznes i Zarządzanie, który co do zasady powinien być praktyczny. Uczniowie powinni realizować projekty czy planować swoje przyszłe biznesy. Tutaj super sprawdzają się symulacje biznesowe, dzięki którym uczniowie w bezpiecznym środowisku mogą testować swoje strategie biznesowe” – wskazuje dla MamBiznes Wojciech Pitura, współzałożyciel i prezes startupu.
Warto przeczytać: Fundacja XTB inwestuje w polską młodzież. Szkoły ponadpodstawowe otrzymają program edukacyjny o finansach
Biznes w praktyce
Początki założycieli startupu Revas sięgają Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie. Przez 10 lat Wojciech Pitura oraz Elżbieta Szczepaniak pracowali w jednej katedrze, a dokładniej katedrze ekonomii. Tam realizowali różne projekty pro-przedsiębiorcze skierowane do uczniów oraz studentów, a także prowadzili zajęcia z zakładania i prowadzenia biznesu.
To właśnie wykładając na uczelni zderzyli się z problemem studentów, którzy podkreślali, że poznają jedynie teorie biznesu, bez praktycznej wiedzy. Nie prowadząc wcześniej żadnego biznesu, zdecydowano się na założenie Revas i wprowadzenie Branżowych Symulacji Biznesowych.
„Revas to nasz pierwszy biznes. Teoretycznie uczyliśmy się go na uczelni przygotowując się do zajęć tzn. jak mieliśmy prowadzić zajęcia biznesowe i sprzedawać treści studentom musieliśmy się do tego wcześniej przygotować, głównie z książek i różnych materiałów dostępnych w Internecie. Natomiast pracując na prywatnej uczelni realizowaliśmy wiele projektów, które pozwoliły nam na zdobycie doświadczenia zarządzania nimi. Także, biznesu uczymy się w Revasie … każdego dnia. I chyba wychodzi nam to nie najgorzej bo w roku 2021 trafiliśmy na listę 50 najszybciej rozwijających się spółek technologicznych według Deloitte” – podkreśla Wojciech Pitura.
Choć liczne badania pokazują, że wiedza finansowa Polaków jest przeciętna, to współzałożyciel startupu podkreśla, że nie jest jeszcze tak źle. W szkołach ponadpodstawowych wprowadzono przedmiot „Biznes i Zarządzanie”, który jest obowiązkowym przedmiotem biznesowym. To odróżnia Polskę na tle niektórych państw, gdzie w szkołach nie ma podobnej edukacji.
I kolejny problem pojawia się na studiach, głównie na kierunkach nieekonomicznych. Współzałożyciele Revas zderzyli się z opinią, że programiści mają świetne umiejętności, są wykształceni, jednak na swoim kierunku nie doświadczyli praktycznej wiedzy jak swoje wykształcenie przerodzić w biznes. Stąd też pomysł na wprowadzenie wspomnianych symulacji.
„Każda nasza symulacja była konsultowana z osobą która prowadzi dany biznes w rzeczywistości. Jak przygotowywaliśmy symulacje salonu kosmetycznego, rozmawialiśmy z naszą koleżanką która taki salon prowadzi w Rzeszowie, jak przygotowywaliśmy warsztat samochodowy to rozmawialiśmy z właścicielem takiego warsztatu” – opowiada Pitura.
Symulacje biznesowe
Branżowe Symulacje Biznesowe – zarządzanie firmą czy planowanie biznesu. To tylko kilka propozycji, które można znaleźć w ofercie firmy Revas. Symulacje są dostarczane głównie do polskich szkół i uczelni, ale również podmiotów zagranicznych. Ze względu na specyfikę biznesu, Revas oferuje model subskrypcyjny, a uczelnie decydują się na subskrypcje roczne. W jej ramach szkoła/uczelnia otrzymuje dostępy do symulacji dla konkretnej liczby studentów. W ramach współpracy to wykładowcy odbywają szkolenia i otrzymuję certyfikaty, a następnie dzielą się tą wiedzą ze swoimi uczniami.
„W Polsce z Revas korzystają m.in. Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Politechnika Poznańska, Uczelnie Merito. Za granicą z symulacji wdrożyliśmy do uczelni m.in. w Singapurze, Australii, Danii. Jednym z naszych klientów jest m.in. EDHEC Business School w Lille, jedna z 10 najlepszych uczelni biznesowych w Europie. W ostatnim czasie widzimy wzrost zainteresowania szkoleniami z wykorzystaniem Branżowych Symulacji Biznesowych. Firmy poszukują nowoczesnych oraz angażujących form szkoleń dla swoich pracowników” – wymienia współzałożyciel Revas.
Akademickie Mistrzostwa Menedżerskie
Jednak symulacje biznesowe to nie wszystko. Revas organizuje również Akademickie Mistrzostwa Menedżerskie. Tegoroczny finał konkursu odbył się na sali notowań GPW, a studenci mieli okazję spotkać się z Ministrem Nauki, Panem Dariuszem Wieczorkiem oraz Rafałem Brzoską, prezesem InPost.
„Do AMM zgłosiło się 198 zespołów studenckich, reprezentujących 84 uczelnie z całej Polski m.in. SGH, ALK, AGH, Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet ekonomiczny w Poznaniu, Krakowie, Katowicach, Wrocławiu itp. W sumie w konkursie wzięło udział 594 studentek i studentów. Studenci przez cały konkurs spędzili w symulacji 7006 godzin, a najbardziej wytrwała studentka spędziła w symulacji 125 godzin” – podsumowuje Wojciech Pitura.
Tegoroczny finał AMM
Jak pokazuje startup Revas, nauka o biznesie to nie wszystko. Studenci, ale również młodsze osoby chcą poznawać praktyczną stronę biznesu.
Źródło grafik: Revas
Komentarze
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy :)