Rośnie aktywność osób 50+ na rynku pracy. Jednak wciąż potrzebują wsparcia

Informacje o autorze

12 czerwca 2024
Udostępnij:

Poprawia się sytuacja osób powyżej 50 roku życia na rynku pracy. By zapobiec ich wykluczeniu, wciąż potrzebne jest jednak wsparcie sektora publicznego i prywatnego.

Pokolenie 50+

„Osoby 50+ na rynku pracy” to najnowsza publikacja Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Porusza ona ważne zagadnienia, zwłaszcza w kontekście zmian demograficznych. Starzejące się społeczeństwo to czynnik, który sprawia, że znaczenie osób, które przekroczyły 50 lat, będzie na rynku pracy stopniowo rosło. Również i z tych powodów organizacja ekspercka przeanalizowała aktualną sytuację tych osób na rynku pracy.

Warto przeczytać: Młodzi Polacy chcą być niezależni na rynku pracy. Jedna trzecia z nich planuje założenie firmy

Nieznajomość nowych technologii

Osoby 50+ na rynku pracy cechuje pewien kontrast. W większości są to pracownicy, którzy posiadają duże doświadczenie. Niestety kształt obecnego rynku pracy sprawia, że często posiadana przez nich wiedza i umiejętności nie są wartościowe dla współczesnych pracodawców. Zdecydowanie największym problemem osób po 50 roku życia w pracy jest nieznajomość nowych technologii. Te, zwłaszcza w dobie AI, stają się narzędziami, bez których nie odbywa się codzienna, rutynowa praca.

Malejące bezrobocie i wciąż rosnące zapotrzebowanie na pracowników sprawia, że pracodawcy zaczynają dostrzegać konieczność kształcenia, również wśród osób w tym przedziale wiekowym. Jest to istotne dla kwestii zrównoważonego rozwoju ekonomicznego i społecznego.

Pokolenie 50+ się zmienia

Potrzebę samodoskonalenia zaczynają dostrzegać również przedstawiciele pokolenia 50+. Mają oni świadomość, że poprzez szkolenia i rozwój zwiększają swoją wartość wśród pracodawców. Twórcy publikacji zauważają, że aktywność tych osób na rynku pracy stopniowo rośnie. Nie do przecenienia jest tu jednak rola nie tylko pracodawców, ale przede wszystkim instytucji publicznych. 

Organizacja rozmaitych szkoleń dla starszych osób w wieku produkcyjnym np. przez urzędy pracy, może wpłynąć na zachowanie powyższego pozytywnego trendu. Ważne, aby nie tłumić zapału do edukacji i rozwoju. W perspektywie czasu nie stać na to gospodarki, która chce się rozwijać.

Wizerunek pokolenia 50+ się poprawił

Właściwa komunikacja marketingowa może się również przyczynić do zainteresowania pracodawców osobami w starszym produkcyjnym wieku. Do niedawna nie były one eksponowane w przestrzeni reklamowej. Teraz potrzebę zmian dostrzegają również reklamodawcy. Nic w tym dziwnego, to w końcu coraz liczniejsza grupa odbiorców. Stereotypowe przedstawienie zaczyna ustępować podejściu inkluzywnemu i kreatywnemu. Grupa 50+ zaczyna być przedstawiana jako wierna swoim wartościom, przyjazna i posiadająca ogrom praktycznej wiedzy. Również to może sprawić, że zainteresowanie tą grupą wiekową wzrośnie także wśród pracodawców.

Jak widać, pokolenie 50+ na rynku pracy zaczyna sobie radzić coraz lepiej. Efekty przynoszą wspólne działania podażowej i popytowej strony rynku pracy. Należy nie tylko ten trend kontynuować, ale jeszcze bardziej zacieśniać współpracę, na której obie strony mogą tylko skorzystać. Być może kolejnym z dobrych pomysłów jest program wspierający zatrudnienie starszych pracowników.

Warto przeczytać: Ważna zmiana. Przedsiębiorcy otrzymają dofinansowanie za zatrudnianie seniorów

Polecamy

Więcej w tym dziale: