Spadają standardy uczciwości w polskich firmach. Nieetyczne działania sposobem na przetrwanie?

Informacje o autorze

17 czerwca 2024
Udostępnij:

Duży spadek notują standardy uczciwości stosowane w polskich firmach. Tak wynika z opublikowanych w „Rzeczpospolitej” wnioskach z raportu EY.

Standardy uczciwości

Powyższy raport został opracowany na podstawie Światowego Badania Uczciwości w Biznesie 2024. Zostało przeprowadzone przez agencję Ipsos. W badaniu wzięli udział przedstawiciele kadry kierowniczej oraz pracownicy dużych przedsiębiorstw i instytucji. Na podstawie zadawanych przez ankieterów pytań, sformułowano wnioski dotyczące etycznych standardów stosowanych w krajowym biznesie. Te niestety nie są pozytywne.

Warto przeczytać: Ranking najszybciej rozwijających się firm. Liczne grono polskich przedstawicieli

Duży spadek standardów uczciwości

Z badania wynika, że aż 53% ankietowanych zakłada możliwość nieetycznego działania, by poprawić możliwości rozwoju własnej kariery lub zwiększyć szansę podwyżki wynagrodzenia. Średnia wysokość tego wskaźnika we wszystkich badanych krajach wynosi 38%. W Polsce cechuje go również znaczny wzrost w stosunku do wyników z lat ubiegłych. Jeszcze w 2022 roku wynosił on zaledwie 33%.

Pogarszającą się sytuację dopełnia to, jak pracownicy widzą standardy uczciwości w swojej firmie. Zaledwie 27% badanych stwierdziło, że w ciągu ostatnich dwóch lat standardy uczciwości w ich firmie się poprawiły. Na pytanie, czy pracownicy firmy uczciwie wykonują swoją pracę, potwierdzającą odpowiedź udzieliło 72% badanych. W 2022 roku takiej odpowiedzi udzieliło 82% z nich.

Uczciwość w cenie

Trudna sytuacja na rynku pracy sprzyja pogarszaniu się nieetycznych praktyk wśród pracowników. Opisywane przez nas wielokrotnie grupowe zwolnienia w międzynarodowych korporacjach sprawiają, że pracownicy mogą zrobić wiele, by utrzymać swoje stanowisko pracy. Również rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej powodują, że by utrzymać się na rynku, prowadzący działalność są niejako „motywowani” do nieuczciwych działań względem konkurencji, ale także wobec klientów. Często na szeregowych pracownikach presję do tego typu działań wywołuje kadra kierownicza. 

Jest wysoce prawdopodobne, że wzrost uczciwości będzie ściśle powiązany z poprawą sytuacji w gospodarce. Zmianę trendu mogą wywołać również klienci, dla których uczciwość zazwyczaj jest w cenie.

Warto przeczytać: Dominują premie, rośnie znaczenie rozwoju osobistego. Pożądane benefity pracownicze w 2024 roku

Polecamy

Więcej w tym dziale: