Wydatki na AI w przedsiębiorstwach rosną. Korzysta na tym konkurencja OpenAI

Informacje o autorze

22 listopada 2024
Udostępnij:

13,8 mld dolarów wyniosły w tym roku wydatki na AI w przedsiębiorstwach. To o 500% więcej niż w 2023 roku.

Wydatki na AI

Dane dotyczące finansowania przez przedsiębiorstwa rozwiązań generatywnej sztucznej inteligencji zebrała w raporcie firma venture capital Menlo Ventures. Wynika z nich, że zarządzający firmami coraz powszechniej zdają sobie sprawę z wagi AI w rozwoju działalności. Wydatki na AI w przedsiębiorstwach w 2023 roku wynosiły globalnie 2,3 mld dolarów. W tym roku ich suma jest ponad pięciokrotnie wyższa.

Wydatki na AI w przedsiębiorstwach — specyfika

Autorzy raportu podkreślają, że wśród inwestycji przedsiębiorstw w sztuczną inteligencję dominujące są wydatki na modele językowe. W tym roku ich suma wyniosła 6,5 mld dolarów. Wciąż najpopularniejsze są modele podstawowe, takie jak ChatGPT firmy OpenAI, Gemini od Google, czy Claude firmy Anthropic. 

Badanie potwierdza także rosnącą rolę agentów AI, czyli trendu, który staje się wiodący w kontekście rozwoju sztucznej inteligencji. Ich przewaga nad chatbotami tkwi w możliwości wykonywania bardziej złożonych, wieloetapowych zadań.

Najczęściej generatywna sztuczna inteligencja w przedsiębiorstwach jest stosowana do generowania kodu. W tym celu korzysta z niej ponad połowa firm. 31% z badanych używa jej do tworzenia chatbotów wsparcia, a nieco mniejsza ilość do wyszukiwania i pobierania danych.

Lider traci

Badanie Menlo Ventures pokazuje jeszcze jedną ważną tendencję. Jest nią utrata przez OpenAI znacznej części rynkowych udziałów. Obecnie wynoszą one 34%, wobec 50% w poprzednim badaniu. Znacznie zyskuje natomiast Anthropic, które podwaja swój udział w rynku przedsiębiorstw (z 12 do 24%).

Wyniki sformułowano na podstawie ankiety przeprowadzonej wśród 600 decydentów ds. IT w przedsiębiorstwach, które zatrudniają co najmniej 50 pracowników. Choć faktem jest, że konkurencja OpenAI mocno rośnie, to należy wziąć pod uwagę jeszcze jeden czynnik. Menlo Ventures, będące autorem badania, jest jednocześnie jednym z inwestorów Anthropic. Historia ostatnich sondaży i badań w USA pokazuje, że być może z tego powodu warto zachować pewną rezerwę co do danych liczbowych w tym kontekście.

Polecamy

Więcej w tym dziale: