Uproszczony wniosek o odroczenie składek ZUS. Jak to wygląda?

Już jest dostępny uproszczony wniosek o odroczenie składek ZUS na trzy miesiące. Po fali krytyki ze strony przedsiębiorców powstała nowa, krótsza jego wersja. Wyjaśniamy jak odroczyć składki ZUS.

Uproszczony wniosek o odroczenie składek ZUS

Fot. FORUM/ Marian Zubrzycki

Przedsiębiorcy nie byli zachwyceni ostatnimi wnioskami o odroczenie na 3 miesiące składek ZUS. Wskazywali, iż są one bardzo długi i skomplikowane, przez co było duże prawdopodobieństwo negatywnego rozpatrzenia składanego wniosku. Dlatego ZUS zdecydował przygotować nowy uproszczony wniosek o odroczenie składek ZUS. Tym bardziej, iż UOKIK wydał opinię, że taka forma wsparcia nie jest pomocą publiczną.

W przypadku poprzednich wniosków ważne było jaką przedsiębiorca prowadzi księgowość. To właśnie od tego zależało, z którego wniosku mógł skorzystać. Więcej o tym przeczytasz tutaj. Jednak po zmianie nie ma to już znaczenia, dlatego też powstał jeden uproszczony wniosek o odroczenie składek ZUS.

Odroczenie składek ZUS

Jeśli w wyniku epidemii koronawirusa, przedsiębiorca stracił możliwość realizacji swoich zobowiązań wobec ZUS może ubiegać się o:

  • odroczenia o 3 miesiące terminu płatności składek za okres od lutego do kwietnia 2020 r.,
  • zawieszenia na 3 miesiące realizacji umowy zawartej z ZUS, w której termin płatności rat bądź składek wyznaczono w okresie od marca do maja 2020 r. i tym samym wydłużenia o 3 miesiące terminu realizacji zawartej umowy.
ZUS

Jak wysłać uproszczony wniosek o odroczenie składek ZUS; Fot. ZUS

Aby pozyskać taką formę wsparcia, należy wypełnić krótki wniosek, który jest dostępny tutaj. Następnie należy go przesłać na adres placówki ZUS lub wysłać go elektronicznie. W tym przypadku pomoże Platforma Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, gdzie należy wykonać kilka kroków. Po zalogowaniu się należy wejść do zakładki Płatnik i wybrać z bocznego menu wybierz [Dokumenty i Wiadomości] – [Dokumenty robocze]. Następnie kliknij przycisk [Utwórz dokument] – wniosek ZUS-EOP należy wybrać z listy dostępnych. Po jego wypełnieniu musi zostać jeszcze wysłany.

UWAGA!

We wniosku trzeba wskazać, w jaki sposób epidemia koronawirusa wpłynęła na sytuację finansową Twojej firmy i brak możliwości opłacenia w terminie należności.

Po decyzji

Po złożeniu wniosku przedsiębiorca musi wyczekiwać odpowiedzi od ZUS-u. Sprawdzi on bowiem, czy taka pomoc faktycznie jest niezbędna. Jeśli decyzja okaże się pozytywna, to właściciel firmy musi otrzymaną umowę podpisać i odesłać ją do placówki ZUS. Można także przesłać dokument skanem, jednak w takim przypadku konieczne jest by najpóźniej w ciągu 14 dni liczonych od dnia zakończenia stanu epidemii, musi wysłać do ZUS również papierowy oryginał dokumentu

Przeczytaj także na MamBiznes.pl

Komentarze

Avatar

Kris94

24 marca 2020 Odpowiedz

To bardzo dobra informacja. Mnie jako przedsiębiorcy nie podobał się poprzedni wniosek, był zbyt długi i bardzo szczegółowy. Powinien to być wniosek jednostronicowy i bezproblemowy do wypełnienia. Księgowi mają teraz pełne ręce roboty ( swoją drogą – polecam Panią Edytę Cyburt z Wrocławia) , zmieniają się przepisy, sytuacja jest dynamiczna i dzięki tym ludziom my jako przedsiębiorcy możemy być chociaż trochę odciążeni. Musimy zająć się tym, aby zabezpieczyć byt naszym pracownikom i jak dotrzeć do klientów w takich realiach.

Avatar

lukasz

31 marca 2020 Odpowiedz

starajcie się bardziej, do wniosku na ePue należy załaczyc, czyli wydrukowac , wypełnic, zeskanowac i dołaczyc do e-wniosku drugi wniosek 🙂 no piękne uproszczenie

Komentarze

Dodaj komentarz

*
*