Jak zawiesić składki ZUS z powodu koronawirusa?
Zawieszenie składek ZUS to jedna z propozycji przedstawionych przez rząd w ramach tzw. pakietu antykryzysowego. Dzięki temu ma poprawić się płynność firm, które ucierpiały przez pandemię koronawirusa.

Jak zawiesić składki ZUS z powodu koronawirusa?; Fot. Shutterstock/ ASkwarczynski
Zgodnie z nowym zarządzeniem ZUS przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z uproszczonego wniosku o odroczenie o trzy miesiące terminu płatności składek (za marzec, kwiecień i maj) oraz zawieszenie lub wydłużenie spłaty należności w układach ratalnych. Jednak w większości przypadku firm, będzie to już zaledwie za dwa miesiące. Więcej o tym przeczytasz tutaj.
Zobacz! Pojawił się uproszczony wniosek o odroczenie składek ZUS
Aby zawiesić składki ZUS, konieczne jest wypełnienie wniosku i dostarczenie go wraz z zawartym dokumentem, w którym przedsiębiorca wskazuje, jak koronawirusa wpłynął na brak możliwości opłacenia przez niego należności. Ponadto w przypadku pełnej księgowości musisz dołączyć sprawozdanie finansowe (bilans, rachunek zysków i strat, sprawozdanie o przepływach pieniężnych) Można to zrobić poprzez PUE, wrzucić do specjalnych pojemników w placówkach ZUS lub przesłać na specjalny adres e-mail oddziału ZUS (wykaz dostępny na stronie internetowej ZUS).
POBIERZ!
Sprawdź! Jakie oferty kredytów i pożyczek dostępne są dla Twojej firmy
Aby zawiesić składki ZUS za pośrednictwem PUE, należy wykonać kilka kroków. Po zalogowaniu się należy wejść do zakładki Płatnik i wybrać z bocznego menu wybierz [Dokumenty i Wiadomości] – [Dokumenty robocze]. Następnie kliknij przycisk [Utwórz dokument] – wniosek ZUS-EOP należy wybrać z listy dostępnych. Po jego wypełnieniu musi zostać jeszcze wysłany.

Jak zawiesić składki ZUS z powodu koronawirusa za pośrednictwem PUE?; Fot. ZUS
Rozpatrzenie wniosku o zawieszenie składki ZUS
Jeśli właściciel firmy otrzyma pozytywną decyzję od ZUS-u to również będzie mógł spodziewać się umowy wraz z dokumentami dotyczącymi pomocy publiczne. Zostaną one wysłane na wskazany adres e-mail lub pocztą. Następnie należy odesłać podpisane dokumenty z powrotem do ZUS-u.
UWAGA!
Z uwagi na zagrożenie epidemiczne podpisane dokumenty można wysłać w postaci skanu na adres e-mail oddziału ZUS. Na tej podstawie ZUS udzieli przedsiębiorcy ulgi. Jednak ZUS będzie wymagać również wersję papierową, którą należy dostarczyć najpóźniej w ciągu 14 dni liczonych od dnia zakończenia stanu epidemicznego.
Jednak nie w każdym przypadku, przedsiębiorca będzie mógł zawiesić składki ZUS. Jeśli ze złożonych dokumentów będzie wynikało, że w ciągu ostatnich 3 lat, łączna wartość udzielonego wsparcia w ramach pomocy publicznej de minimis przekroczyła 200 tys. euro to w ZUS nie będzie mógł udzielić takiej formy wsparcia.
Przeczytaj także na MamBiznes.pl
Komentarze
Jak zmienić formę opodatkowania działalności gospodarczej?
Rynkowy dynamizm i zmieniające się realia obrotu gospodarczego wymuszają na przedsiębiorcach dostosowanie się…
Zwykły CIT vs estoński CIT. Co się bardziej opłaca i kiedy?
Od 2021 r. obowiązuje w Polsce nowa forma opodatkowania podatkiem dochodowym przedsiębiorstw i…
Co firma może wrzucić w koszty prowadzenia działalności?
Przedsiębiorca w toku prowadzonej działalności rozlicza różnego rodzaju zobowiązania podatkowe i parapodatkowe. Zasadą…
Czynności wyłączone z pojęcia samodzielnej działalności gospodarczej
Pojęcie działalności gospodarczej jest bardzo istotne w przepisach ustawy o podatku VAT, ponieważ…
Jak zyskać na sprzedaży firmy? Poznaj skuteczne sposoby na zwiększanie wartości marki i firmy
Proces sprzedaży firmy niezależnie od branży, czy wielkości warto rozpocząć od oceny wartości…
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Stawki i limity w 2021 roku
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych oraz karta podatkowa są dwiema uproszczonymi formami rozliczania podatku…
Komentarze
Magda
Taka pomoc to kpina