Jak zawiesić składki ZUS z powodu koronawirusa?
Zawieszenie składek ZUS to jedna z propozycji przedstawionych przez rząd w ramach tzw. pakietu antykryzysowego. Dzięki temu ma poprawić się płynność firm, które ucierpiały przez pandemię koronawirusa.

Jak zawiesić składki ZUS z powodu koronawirusa?; Fot. Shutterstock/ ASkwarczynski
Zgodnie z nowym zarządzeniem ZUS przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z uproszczonego wniosku o odroczenie o trzy miesiące terminu płatności składek (za marzec, kwiecień i maj) oraz zawieszenie lub wydłużenie spłaty należności w układach ratalnych. Jednak w większości przypadku firm, będzie to już zaledwie za dwa miesiące. Więcej o tym przeczytasz tutaj.
Zobacz! Pojawił się uproszczony wniosek o odroczenie składek ZUS
Aby zawiesić składki ZUS, konieczne jest wypełnienie wniosku i dostarczenie go wraz z zawartym dokumentem, w którym przedsiębiorca wskazuje, jak koronawirusa wpłynął na brak możliwości opłacenia przez niego należności. Ponadto w przypadku pełnej księgowości musisz dołączyć sprawozdanie finansowe (bilans, rachunek zysków i strat, sprawozdanie o przepływach pieniężnych) Można to zrobić poprzez PUE, wrzucić do specjalnych pojemników w placówkach ZUS lub przesłać na specjalny adres e-mail oddziału ZUS (wykaz dostępny na stronie internetowej ZUS).
POBIERZ!
Sprawdź! Jakie oferty kredytów i pożyczek dostępne są dla Twojej firmy
Aby zawiesić składki ZUS za pośrednictwem PUE, należy wykonać kilka kroków. Po zalogowaniu się należy wejść do zakładki Płatnik i wybrać z bocznego menu wybierz [Dokumenty i Wiadomości] – [Dokumenty robocze]. Następnie kliknij przycisk [Utwórz dokument] – wniosek ZUS-EOP należy wybrać z listy dostępnych. Po jego wypełnieniu musi zostać jeszcze wysłany.

Jak zawiesić składki ZUS z powodu koronawirusa za pośrednictwem PUE?; Fot. ZUS
Rozpatrzenie wniosku o zawieszenie składki ZUS
Jeśli właściciel firmy otrzyma pozytywną decyzję od ZUS-u to również będzie mógł spodziewać się umowy wraz z dokumentami dotyczącymi pomocy publiczne. Zostaną one wysłane na wskazany adres e-mail lub pocztą. Następnie należy odesłać podpisane dokumenty z powrotem do ZUS-u.
UWAGA!
Z uwagi na zagrożenie epidemiczne podpisane dokumenty można wysłać w postaci skanu na adres e-mail oddziału ZUS. Na tej podstawie ZUS udzieli przedsiębiorcy ulgi. Jednak ZUS będzie wymagać również wersję papierową, którą należy dostarczyć najpóźniej w ciągu 14 dni liczonych od dnia zakończenia stanu epidemicznego.
Jednak nie w każdym przypadku, przedsiębiorca będzie mógł zawiesić składki ZUS. Jeśli ze złożonych dokumentów będzie wynikało, że w ciągu ostatnich 3 lat, łączna wartość udzielonego wsparcia w ramach pomocy publicznej de minimis przekroczyła 200 tys. euro to w ZUS nie będzie mógł udzielić takiej formy wsparcia.
Przeczytaj także na MamBiznes.pl
Komentarze
Przedsiębiorco pamiętaj o złożeniu PIT-11. Za jego brak przewidziane są wysokie kary
Początek roku, to jednocześnie początek zmagań z dokumentacją podatkową. Już w najbliższym czasie…
Sukcesja firmy, czyli jak zaplanować przekazanie sterów w rodzinnym biznesie
Wg ustaleń Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, ponad 2,1 mln wszystkich firm działających w…
Limit przychodów dla działalności nierejestrowanej w roku 2021
Osoby prowadzące drobną działalność, która generuje niewielkie przychody mogą skorzystać z opcji jaką…
Nowy plik JPK VAT. Wszystko, co przedsiębiorca powinien wiedzieć
Od października 2020 roku na przedsiębiorcach spoczął nowy obowiązek, bowiem muszą składać nowy…
Od 1 października 2020 r. obowiązuje nowy JPK_VAT z deklaracją. Co trzeba wiedzieć?
Od 1 października 2020 r. zacznie obowiązywać nowy JPK_VAT z deklaracją. Jeden plik…
Jak wybrać hosting? 9 pytań, które powinieneś zadać swojej firmie hostingowej
Hosting stron WWW to fundament każdej internetowej działalności. Strona firmowa, blog czy sklep…
Komentarze
Magda
Taka pomoc to kpina