Mocne i słabe strony, szanse i zagrożenia dla biznesu. W celu identyfikacji tych kwestii może pomóc przedsiębiorcy wspomniana analiza SWOT. Pozwala ona na dogłębne prześwietlenie swojej działalności. Warto zacząć od zrozumienia, czym jest SWOT.
SWOT wymaga od nas analizy czterech poniższych czynników, w celu zrozumienia jak przebić się na rynku i jak konkurować z innymi. Pozwoli ona na wzmocnienie swojego biznesu i ogólnej pozycji. Skrót SWOT oznacza:
- Strenghts (mocne strony),
- Weeknesses (słabe strony),
- Opportunities (szanse),
- Threats (zagrożenia).
Poniżej wyjaśniamy czym jest analiza SWOT i jak ją poprawnie zrobić.
Czym jest analiza SWOT?
Słowo SWOT z języka angielskiego to akronim słów Strenghts, Weeknesses, Opportunities oraz Threats. To nic innego jak analiza własnego biznesu pod kątem mocnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń. Jest ona jednym z najpopularniejszych sposobów wybieranych przez przedsiębiorców, w celu analizy strategicznej swojej organizacji.
Analiza SWOT wykonywana jest na specjalnym diagramie, który łączy pozytywne oraz negatywne aspekty. Pokazuje on również odpowiednio mocne i słabe strony zarówno na zewnątrz jak i wewnątrz organizacji. Warto podkreślić, że do analizy SWOT przedsiębiorca nie potrzebuje fachowej wiedzy bądź umiejętności analitycznych.
Kluczowe przy analizie SWOT jest obiektywne podejście oraz umiejętność spojrzenia na własny biznes z dystansem i bez emocji.
Warto przeczytać: Koszty jednoosobowej działalności gospodarczej. Ile kosztuje własna firma?
Kiedy zrobić analizę SWOT?
Mocne i słabe strony własnego biznesu warto przeanalizować jeszcze przed jego założeniem. Warto zbadać rynek i zastanowić się jakie czekają naszą firmę szanse i zagrożenia w danej branży. Pomoże to ocenić, czy pomysł, który mamy w głowie, ma możliwość na odniesienie sukcesu. Jednak analiza SWOT jest również wykorzystywana jako element biznesplanu oraz budowania strategii firmy. Może być ona planowana zarówno w krótszym jak i dłuższym terminie.
Przedsiębiorca powinien pamiętać, aby brać pod uwagę czynniki wewnętrzne oraz zewnętrzne, ponieważ nie pozostają one bez wpływu na szanse powodzenia na rynku. Warto taką analizę SWOT robić raz na jakiś czas, gdyż rynek przechodzi dynamiczne zmiany i powinniśmy dostosować nasz biznes pod panujące trendy. Pozwoli to też lepiej rozwiązywać potencjalne problemy.
Jak wykonać analizę SWOT?
Jak pokazuje powyższy diagram, analizę biznesu warto zacząć od mocnych stron. Są one rozumiane jako pozytywne aspekty naszej organizacji, które pozwolą nam odnieść sukces na rynku. Może to być m.in. doświadczony, zgrany zespół czy odpowiednie finansowanie na start działalności. Jeżeli nie mamy pomysłu, na to jakie są nasze mocne strony, warto spojrzeć obiektywnie na konkurencję i odpowiedzieć sobie na pytanie: W czym jesteśmy lepsi od innych?
Po znalezieniu mocnych stron, warto również przeanalizować słabe aspekty naszej firmy. Należy poszukać negatywnych elementów, które mogą wystąpić na starcie naszej działalności lub pojawiły się już w trakcie. Słabe strony mogą mieć ogromny wpływ na hamowanie rozwoju firmy. Może to być brak doświadczenia biznesowego, nieumiejętność zarządzania zespołem czy nawet brak środków finansowych.
Kolejnym ważnym elementem są szanse naszej firmy. W tym aspekcie należy skupić się na pozytywnych stronach dotyczących otoczenia naszej działalności, które będą wpływać korzystnie na funkcjonowanie. Ostatnim elementem są zagrożenia, czyli negatywne kwestie, na które zazwyczaj nie mamy wpływu. Warto tutaj wymienić chociażby rosnące koszty prowadzenia własnej działalności gospodarczej.
Poniżej przedstawiamy przykład analizy SWOT dla internetowego sklepu odzieżowego.
Analiza TOWS
Przedsiębiorcy mogą spotkać się jeszcze z inną odmianą analizy strategicznej. Jest nią TOWS, która bazuje na tych samych elementach, co SWOT. Jednak przede wszystkim bierze pod uwagę czynniki zewnętrzne, czyli wspomniane szanse i zagrożenia. Stąd odmieniona kolejność w nazwie. Za jej pomocą przedsiębiorca powinien szukać nieco innych odpowiedzi, niż w przypadku SWOT.
Przy TOWS warto pomyśleć, jak wykorzystać silne strony, aby przezwyciężyć zewnętrzne zagrożenia i w jaki sposób neutralizować słabe strony na możliwość pojawiających się okazji na rynku.
Analiza SWOT a strategia marki
Analiza SWOT sprawdza się przy tworzeniu strategii działania danej firmy, która sprawdzi się później w różnych okresach.
- Strategia konserwatywna: w sytuacji, w której przedsiębiorstwo musi borykać się z poważnymi zagrożeniami zewnętrznymi, jednak charakteryzuje się wysokim potencjałem.
- Strategia konkurencyjna: wybierana w sytuacji, w której czynniki zewnętrzne oferują dużo szans. Sama firma musi natomiast pracować nad swoimi słabymi stronami, aby zwiększać konkurencyjność.
- Strategia defensywna: składa się na nią przewaga słabych stron firmy oraz zagrożenia przeważające nad okazjami w otoczeniu biznesowym. Podstawowym celem staje się wobec tego przetrwanie podmiotu oraz redukcja oczekiwań wobec rozwoju działalności.
- Strategia agresywna: sprawdzi się, jeśli mocne strony łączą się dogodnymi szansami dostępnymi w otaczającym firmę środowisku biznesowym.
Komentarze
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy :)