Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Jak nazwać własną firmę? Sprawdzamy co jest ważne przy tworzeniu nazwy

jak nazwać firmę

Wśród wielu istotnych kwestii, jakie warto mieć na uwadze, prowadząc działalność, nazwa firmy na dość duże znaczenie. Jak nazwać firmę, żeby osiągnęła sukces? Wbrew pozorom nie jest to wcale tak proste, jak się wydaje.

Nazwa firmy – dlaczego to takie ważne?

Nazwa firmy to wizytówka, z jaką wychodzimy do klientów. To dzięki niej rodzi się świadomość marki, a firma ma szansę zaistnieć na rynku. Nazwa firmy pokazuje wartości przedsiębiorcy i jego misję; jeśli jest dodatkowo chwytliwa, sukces marketingowy jest bliżej, niż Ci się wydaje.

Nazwy mogą być różne, ważne jednak, żeby zawierały w sobie rodzaj prowadzonej działalności – jest to istotne zwłaszcza w przypadku spółek. Poza tym każdy typ firmy ma inne wymagania, które należy spełnić przy wyborze nazwy. Idealna nazwa firmy to coś, o czym marzy wielu przedsiębiorców. Jak wymyślić nazwę firmy?

Warto przeczytać: Wirtualne biuro a koszty działalności. Czy to się opłaca?

Nazwa dla firmy – co wziąć pod uwagę?

Nazwa firmy powinna być możliwe krótka i w większości przypadków zawierać imię i nazwisko właściciela. Aby stworzyć dobrą nazwę, warto zadbać o to, aby była ona:

  • unikalna i oryginalna,
  • zgodna z marką — jej celem i wartościami,
  • rozpoznawalna – wiele firm wykorzystuje na przykład skojarzenia z lokalnością,
  • zgodna z ewentualną domeną internetową,
  • łatwa do wymówienia i w miarę krótka,
  • skorelowana z kręgiem kulturowym, w którym firma będzie funkcjonować.

Nazwanie firmy to kwestia niezwykle istotna. Jak już wspomniano, od jej brzmienia może zależeć sukces marketingowy firmy. Aby odpowiednio nazwać swoją firmę, warto spojrzeć na działalność szerzej. Liczy się także kontekst – lokalny lub krajowy, a także misja i główny temat działalności.

Dobra nazwa firmy przy jednoosobowej działalności gospodarczej

Jednoosobowe działalności gospodarcze podlegają różnym wymaganiom w kontekście nazwy firmy. W takim przypadku musi ona zawierać imię i nazwisko właściciela działalności. Nie ma dużego znaczenia, czy znajduje się ono na początku, czy na końcu, ważne jest jednak, aby element ten został zachowany.

Imię i nazwisko w nazwie jednoosobowej działalności są wymagane przede wszystkim dlatego, by inni uczestnicy obrotu gospodarczego mogli łatwo zidentyfikować, kto jest właścicielem firmy. Imię i nazwisko w nazwie muszą być w umieszczone w mianowniku.

Nazwa jednoosobowej działalności oprócz imienia i nazwiska może zawierać także jedno lub dwa słowa, które odzwierciedlają profil firmy. Może to być na przykład fraza „dorabianie kluczy”, „szkoła jazdy”, czy oryginalne określenie, wiążące się głównym produktem, który proponujesz.

Jak stworzyć nazwę firmy dla spółki?

Inaczej wyglądają regulacje w kontekście nazwy firmy dla spółek. Jeśli chodzi o spółkę cywilną, to nie musi ona zawierać imienia i nazwiska osoby, będącej wspólnikiem czy też właścicielem firmy, zaleca się jednak, żeby nazwa miała na końcu określenie formy prawnej, czyli skrót s.c. Nie jest to jednak obligatoryjne.

Jeśli natomiast chodzi o spółki wpisane do KRS, czyli spółki jawne, partnerskie, z o.o., komandytowe czy S.A., jest w tym przypadku konieczność podania na końcu formy prawnej.

W przypadku spółki jawnej istnieje wymóg podania w nazwie co najmniej jednego wspólnika, może być to tylko nazwisko. Jeśli natomiast chodzi o spółki partnerskie, w nazwie również powinno znaleźć się nazwisko przynajmniej jednego wspólnika plus dopisek „i partner” lub „i partnerzy”.

W spółce komandytowej konieczne jest podanie nazwy podmiotu odpowiedzialnego prawnie za zobowiązania firmy, może to być także nazwa spółki. Dowolność panuje natomiast w przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i akcyjnej – nie trzeba tutaj podawać imion i nazwisk założycieli, ważne jest jednak by na końcu nazwy umieścić formę prawną.

Propozycje nazw firmy

Nazwy firm powinny spełniać wymogi prawne, ale także przedstawiać główny rys działalności. Wybierając dobrą nazwę, warto poobserwować rynek – dobry research to podstawa. Patrząc na to, jak nazywają się inne przedsiębiorstwa, możesz zainspirować się i wpaść na pomysł, który będzie strzałem dziesiątkę.

Wśród różnych określeń działalności możemy znaleźć zabawne nazwy firmy, związki frazeologiczne, czy nazwy związane z miejscami. Częsty jest także akronim (skrótowiec), czy nazwa geograficzna.

Odpowiednia nazwa firmy będzie nawiązywać do działalności, ale dobrze jest także bawić się słowami. Nazwa firmy elektrycznej może brzmieć na przykład Tomasz Kowalski i Elektrycy, a nazwa firmy budowlanej – Budowanie z pomysłem spółka z o.o. Ważne, żeby zapadała w pamięć i była mocno skojarzona z działalnością.

Popularne są także nazwy nawiązujące do przyrody – takich brandów, które odniosły sukces, jest w przestrzeni publicznej dość sporo. Nazwy znanych firm wykorzystujących ten pomysł to na przykład Puma, Kruk, czy Opal.

Gdzie zarejestrować nazwę firmy?

Jeśli chcesz, by Twoja firma nazywała się oryginalnie, po założeniu działalności i jej rejestracji w CEIDG, warto zastrzec nazwę przedsiębiorstwa. Do tego konieczna będzie jej rejestracja w Urzędzie Patentowym. Po takim kroku uzyskasz akt notarialny, który potwierdzi Twoje prawo do nazwy – dokument będzie istotny podczas wszelkich ewentualnych spraw sądowych o naruszenie autorstwa. A sprawy takie są trudne, ponieważ czasem wystarczy przestawienie jednej literki w nazwie firmy, by sąd odrzucił roszczenia osoby, która pierwsza wpadła na dany pomysł.

Rejestracja w Urzędzie Patentowym chroni Cię jako pomysłodawcę i pozwala zachować unikalną nazwę na rynku. Przed wyborem jednak sprawdź dostępność nazwy firmy, aby uniknąć potencjalnych problemów.

Nazwa firmy a domena internetowa

W prowadzeniu działalności jedną z najistotniejszych kwestii jest marketing. Obecnie to, co najistotniejsze dzieje się w sieci; ważna jest więc oficjalna strona internetowa, na której klienci będą mogli zapoznać się z ofertę Twojej firmy. Choć nie wszystkie przedsiębiorstwa mogą pozwolić sobie na posiadanie domeny, która odzwierciedla nazwę jeden do jeden, jeśli będziesz miał taką możliwość, warto z niej skorzystać. Strona internetowa zatytułowana tak samo jak Twoja marka jest wiarygodna i sprawi, że klienci będą kojarzyć firmę ze stabilnością.

Domena internetowa firmy powinna zawierać kilka podstron. Przede wszystkim ważne jest, aby na stronie głównej opowiedzieć nieco o misji i działalności firmy. Obecnie popularnością cieszy się personalne podejście do klienta. W czasach globalizacji cenne są relacje; jeśli na stronie internetowej pojawi się osobista i emocjonalna historia stworzenia danej marki, jest szansa, że Twoja firma zyska grono zaangażowanych odbiorców.

Skąd czerpać inspirację?

Trafny pomysł na nazwę firmy może pojawić się zupełnie przypadkowo. Może to być luźny ciąg skojarzeń, sen, lub rozmowa zasłyszana w sklepie. Nad nazwą firmy warto się jednak zastanowić i dać sobie czas, potrzebny zorientowanie się, co tak naprawdę chcesz za pomocą swojego dzieła przekazać.

Inspiracją do stworzenia nazwy firmy powinna być przede wszystkim jej „dusza” – misja marki i to, co chcesz osiągnąć, oraz odpowiedź na pytanie, dlaczego to robisz. Jeśli prowadzisz sklep spożywczy, doceń fakt, że codziennie dostarczasz klientom produkty niezbędne do życia. Jeśli Twoim konikiem jest biżuteria – postaw na kwestię piękna, które jest trwałe, wartości związanych z dawaniem, czy celebrowaniem ważnych chwil w życiu. Warto zwrócić uwagę na uczucia, które się z tym kojarzą i poszukaj nazwy, która najmocniej odzwierciedla Twoje działania.

Warto przeczytać: Siedziba firmy. Jak ją wybrać i dlaczego jest ważna?

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
Aga 5 wrz 2024 (08:48)

Aby osiągnąć sukces w biznesie i reklamie, obecność w internecie jest kluczowa. Agencja oraz marketing szeptany mogą znacznie poprawić efektywność działań – https://warsawmediahouse.pl/.