MamBiznes.pl

Marketing i sprzedaż

Pobieranie danych ...

Poprzez tą część biznesplanu musimy pokazać w jaki sposób zamierzamy zarabiać. Ten fragment powinien przekonać czytającego, że jesteśmy świadomi co?, komu? i w jaki sposób będziemy sprzedawać. Strategia marketingowa winna być przygotowana na podstawie wiarygodnych danych o docelowym rynku, klientach, konkurencyjnych firmach i kontrahentach. Wybór danej strategii i jej celowość powinniśmy uzasadnić konkretnymi, merytorycznymi argumentami.

Ta część biznesplanu zbudowana jest na bazie koncepcji 4P:

1.Produkt (PRODUCT)
– cechy produktu
– jakość produktu, zarządzanie jakością
– unikalność produktu
– technologia wytwarzania

2.Cena (PRICE)
– strategia(polityka) cenowa (orientacja popytowa czy kosztowa)
– koszt jednostkowy produktu / usługi
– cena u konkurencji
– rabaty
– obecny i prognozowany udział w rynku

3. Dystrybucja (PLACE)
– strategia sprzedaży i dystrybucji
– opis wykorzystywanych kanałów dystrybucji (własne służby sprzedażowe, partnerzy, detal, eksport)
– partnerzy handlowi (zawarte umowy, zamówienia)
– formy płatności Usługi posprzedażowe i serwis

4. Promocja i reklama (PROMOTION)
– formy reklamy i promocji
– sposoby dotarcia do klienta (ulotki, foldery, billboardy, prasa, Internet, radio, telewizja)
– budżet reklamowy (jaki procent od dochodu będzie przeznaczany na reklamę)
– przeprowadzone i planowane kampanie reklamowe
– PR (Public Relations) – sposoby kreowania pozytywnego wizerunku firmy

Jak widać sporządzenie tej części biznesplanu wymaga niemałej pracy. Poszczególne elementy wymagają dość szczegółowych opisów i warto sumiennie do tego podejść. Ważne jest aby opracować tą część rzetelnie ponieważ wnioski z analizy posłużą w dalszych pracach, m.in. przy sporządzaniu prognozy sprzedaży.

Zobacz przykładowy biznesplan

Grzegorz Niewiadomy

MamBiznes.pl

Pobieranie danych ...