Ranking kont firmowych

Marketing i sprzedaż

Poprzez tą część biznesplanu musimy pokazać w jaki sposób zamierzamy zarabiać. Ten fragment powinien przekonać czytającego, że jesteśmy świadomi co?, komu? i w jaki sposób będziemy sprzedawać. Strategia marketingowa winna być przygotowana na podstawie wiarygodnych danych o docelowym rynku, klientach, konkurencyjnych firmach i kontrahentach. Wybór danej strategii i jej celowość powinniśmy uzasadnić konkretnymi, merytorycznymi argumentami.

Ta część biznesplanu zbudowana jest na bazie koncepcji 4P:

1.Produkt (PRODUCT)
– cechy produktu
– jakość produktu, zarządzanie jakością
– unikalność produktu
– technologia wytwarzania

2.Cena (PRICE)
– strategia(polityka) cenowa (orientacja popytowa czy kosztowa)
– koszt jednostkowy produktu / usługi
– cena u konkurencji
– rabaty
– obecny i prognozowany udział w rynku

3. Dystrybucja (PLACE)
– strategia sprzedaży i dystrybucji
– opis wykorzystywanych kanałów dystrybucji (własne służby sprzedażowe, partnerzy, detal, eksport)
– partnerzy handlowi (zawarte umowy, zamówienia)
– formy płatności Usługi posprzedażowe i serwis

4. Promocja i reklama (PROMOTION)
– formy reklamy i promocji
– sposoby dotarcia do klienta (ulotki, foldery, billboardy, prasa, Internet, radio, telewizja)
– budżet reklamowy (jaki procent od dochodu będzie przeznaczany na reklamę)
– przeprowadzone i planowane kampanie reklamowe
– PR (Public Relations) – sposoby kreowania pozytywnego wizerunku firmy

Jak widać sporządzenie tej części biznesplanu wymaga niemałej pracy. Poszczególne elementy wymagają dość szczegółowych opisów i warto sumiennie do tego podejść. Ważne jest aby opracować tą część rzetelnie ponieważ wnioski z analizy posłużą w dalszych pracach, m.in. przy sporządzaniu prognozy sprzedaży.

Zobacz przykładowy biznesplan

Grzegorz Niewiadomy

MamBiznes.pl

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
Biz68nes 12 sie 2014 (11:52)

Marketing, o którym tutaj mowa na pewno sprawi, że firma będzie znana. Jednak to będą duże koszta. Ja polecam marketing mobilny.
https://www.serwersms.pl/
Korzystam z usług tej firmy, która wysyła masowo SMS-y z promocjami i nowościami do potencjalnych klientów. Czyli, Ci co mają wiedzieć o firmie - wiedzą;] Tania reklama i efektywna. Dodatkowo dostajesz darmowy nr ShortCode i można pobrać aplikację na telefon, dzięki której na bieżąco możesz śledzić kazdy ruch.