Aktywność w mediach społecznościowych może być nie tylko hobby, ale również sposobem na osiąganie dochodów. Jedną z platform oferujących największe możliwości jest Instagram. Dowiedz się, jak zacząć zarabiać na Instagramie i jak obrać odpowiednią strategię.
Zarobki influencerów to z pewnością jeden z czynników, który przyciąga nowych użytkowników do mediów społecznościowych. Zarabianie pieniędzy umożliwia przy tym wiele platform. Co oczywiste, im większa popularność, baza użytkowników i możliwość promowania produktów czy usług, tym większe szanse na zarabianie pieniędzy. Bazujący na zdjęciach i formatach wideo Instagram to jedno z najlepszych narzędzi do zarabiania pieniędzy w social mediach. Jednocześnie rosnąca konkurencja sprawia, że niezbędne będą konkretne umiejętności.
Instagram: co musisz o nim wiedzieć?
Świat mediów społecznościowych rozwija się w bardzo szybkim tempie. Co chwile pojawiają się w nim nowe narzędzia i platformy, które gwarantują ciekawy content, takie jak Tik Tok. Jednocześnie pewne rozwiązania pomimo upływu lat nie tracą swojej popularności. Wręcz przeciwnie – ciągle zyskują na znaczeniu, zwiększając także możliwości promocyjne.
Jednym z najważniejszych z nich jest Instagram. Portal został założony w 2010 roku i początkowo służył do umieszczania charakterystycznych zdjęć w kwadratowej ramce wraz z krótkimi opisami. W kwietniu 2012 roku Instagram został przejęty przez Facebook, a jego możliwości wciąż rosną. Oprócz zdjęć, w tym kilku zdjęć w ramach jednego postu, użytkownicy mogą dodawać pliki wideo oraz stories, a także ułatwiać nawigację, wybierając odpowiednie hasztagi. Do dyspozycji pozostają również rozbudowane filtry pozwalające na wygodne modyfikowanie treści oraz sesje live, podczas których twórca może spotykać się na żywo ze swoimi obserwatorami. Istotną częścią platformy są również konfiguratory reklam pozwalające m.in. tworzyć posty sponsorowane.
Według portalu statista.com liczba użytkowników Instagrama wciąż rośnie. Obecnie na całym świecie z tego portalu korzysta 1,28 mld osób w skali miesiąca. Szacuje się, że aż 500 mln osób korzysta przy tym ze stories, czyli krótkich treści wyświetlanych przez 24h u góry feedu followersów.
Influencerzy zarabiają miliony! Ile można zarabiać na Instagramie?
Najlepszych odpowiedzi na pytania, ile i jak zarabiać na instagramie, z pewnością mogą udzielić influencerzy, którzy osiągnęli sukces dzięki prowadzeniu własnego profilu.
Według portalu InfluencerMarketingHub na najwyższe zarobki może liczyć Cristiano Ronaldo. Jednego z najlepszych piłkarzy świata obserwuje 457 mln osób. Ile potencjalny reklamodawca musiałby zapłacić za post sponsorowany? Według szacunków serwisu od 880 tysięcy aż do miliona dolarów. Fortunę kosztują także posty sponsorowane pojawiające się na profilu Kylie Jenner. W tym przypadku cennik rozpoczyna się od 670 000 dolarów. Podium zamyka natomiast inny znany piłkarz i boiskowy rywal lidera rankingu, czyli Leo Messi. Argentyńskiego gwiazdora obserwuje 340 milionów użytkowników na całym świecie, a jeden post sponsorowany to szacunkowy wydatek 651 mln dolarów. Nieco mniej oczekuje natomiast hiszpańska piosenkarka i aktorka Selena Gomez. W jej przypadku 329 milionów fanów przekłada się na średnią cenę promocji w wysokości minimum 636 tysięcy dolarów.
Oczywiście najpopularniejsi influencerzy, których konsumenci postrzegają jako trendsetterów, mogą pochwalić się najkorzystniejszymi propozycjami współpracy. Ile będą w stanie zarobić polscy influencerzy? Kuba Wojewódzki za dodanie sponsorowanych postów zarabia nawet 400 tys. zł. Podobną stawkę ustala Robert Lewandowski. Jak widać, zarabiać na instagramie można naprawdę olbrzymie sumy. Oczywiście na samym początku drogi influencera kwoty będą jednak znacznie niższe.
Mikroinfluencerzy też mogą zarabiać na instagramie
Przyjrzeliśmy się już zarobkom największych gwiazd, które, co oczywiste, mogą liczyć na najwyższe stawki i najbardziej intratne kontrakty. Zależą one oczywiście przede wszystkim od zasięgów, czyli liczby osób, do których docierają posty. Co ważne: możesz zarabiać nawet w przypadku posiadania mniej popularnego profilu. Influencer marketing wyróżnia kilka podgrup influencerów, w zależności od liczby obserwujących profilu.
- Nanoinfluencerzy: to osoby, które nie dysponują zbyt wielkimi zasięgami. Do tej kategorii zalicza się już instagramerów z niecałym 1000 followersów. Jednocześnie nie oznacza to, że nie charakteryzują się potencjałem marketingowym. Mogą mieć znaczący wpływ na ściśle określoną grupę odbiorców, którzy np. interesują się konkretnym zagadnieniem lub zamieszkują wybrany region. W związku z tym to dobry próg wejścia, aby zacząć zarabiać na instagramie.
- Mikroinfluencerzy: w ten sposób określa się instagramerów, którzy uzbierali od 1000 do 100 000 obserwujących. Oczywiście wraz ze wzrostem popularności rosną również stawki. Osoby tego typu są rozpoznawalne w różnych regionach i mogą być cennym współpracownikiem zwłaszcza w przypadku reklamy w konkretnych branżach.
- Makroinfluencerzy posiadają od 100 000 do 1 000 000 obserwujących. W tej grupie można zarabiać na instagramie oczywiście bardzo duże sumy i nawiązywać współprace z popularnymi markami.
- Megainfluencerzy to użytkownicy Instagrama cieszący się największą popularnością. Zazwyczaj do tego grona należą gwiazdy sportu, kina czy telewizji oraz celebryci.
Ile możesz zarobić na początku kariery instagramera, kiedy na swoim profilu gościsz mniejszą liczbę obserwujących? Pierwsze współprace często mają charakter barterowy. Możesz więc w zamian za umieszczanie postów otrzymywać np. produkty fizyczne lub produkty cyfrowe oferowane przez reklamodawcę. Zarabiać pieniądze mogą jednak już nanoinfluencerzy. Jeden post jest zazwyczaj wyceniany na kilkadziesiąt do kilkuset złotych. Wraz ze wzrostem popularności rosną również stawki, które w przypadku mikroinfluencerów wynoszą nawet kilka tysięcy złotych za post lub stories.
Jak zarabiać na instagramie? Poznaj sprawdzone sposoby
Odpowiedź na pytanie, jak zarabiać na instagramie, nie zawsze musi brzmieć tak samo. Posty o charakterze promocyjnym to tylko jeden z wielu sposobów. Spore dochody może przynieść już sama umiejętność obsługi platformy. Dobra informacja jest przy tym taka, że aby zacząć zarabiać, nie trzeba mieć wielu followersów i długiego stażu.
Poniżej znajdziesz kilka sprawdzonych sposobów na to, jak zacząć zarabiać na instagramie:
Posty sponsorowane
To świetny sposób na osiąganie wysokich zarobków. Pozornie zadanie do wykonania jest proste: wystarczy robić dobre zdjęcia prezentujące produkt i uzupełnić je o opis. W wielu przypadkach znane marki są także w stanie dostarczyć wszystkie niezbędne materiały, a nawet treści, które mają zostać opublikowane. Nie wymaga to więc zbyt dużych nakładów pracy, a wpływy mogą być naprawdę wysokie. Z drugiej strony próg wejścia, aby zarabiać na Instagramie w ten sposób, jest również najwyższy. W praktyce: im więcej followersów będzie obserwować Twój profil, tym wyższe zarobki. Początkowo można liczyć natomiast albo na rozliczenie barterowe, albo symboliczne kwoty. Wraz z rozwojem konta płatne posty będą stawać się coraz droższe.
Obok sponsorowanych postów podobną formą promocji, która pozwala zarabiać na instagramie, jest umieszczanie stories służących promowaniu i sprzedaży produktów. Opiera się to na takiej samej zasadzie. Bardzo często w tym charakterze wykorzystuje się również nagrania wideo.
Program partnerski
Na bardzo podobnej zasadzie działa marketing afiliacyjny. Co prawda kwota, którą uda się zarobić, będzie niższa niż w przypadku bezpośredniego nawiązywania współprac z firmami zainteresowanymi promocją, ale to rozwiązanie ma kilka zalet. Przede wszystkim nie trzeba samodzielnie szukać marek oraz troszczyć się o kwestie formalne i prawne. Po drugie zwiększasz szansę na zarobki nawet wtedy, kiedy grono Twoich followersów jest ograniczone. Programy afiliacyjne to odpowiedź na pytanie, jak zarabiać na instagramie w przypadku początkujących influencerów.
Jak to działa? Za pomocą serwisów możesz wygenerować linki afiliacyjne, które umieścisz np. w opisie postu czy w Bio na instagramie. Następnie dodawaj posty promujące produkty i zachęcaj swoich followersów do dokonania zakupu. Za każdą transakcję otrzymasz ustaloną prowizję.
Promuj własne produkty
Oczywiście marketingowy potencjał serwisu nie ogranicza się do współpracy z zewnętrznymi markami. Instagram to także serwis zapewniający dodatkową promocję Twoim produktom czy usługom. Jeżeli prowadzisz swoją działalność, warto pomyśleć o tworzeniu dedykowanego profilu, który pozwoli zadbać o marketing. Z drugiej strony: wielu influencerów decyduje się na uruchomieniu własnych linii produktów już po tym, jak zdobili sławę na Instagramie.
Portal sprawdzi się także przy bezpośredniej sprzedaży produktów. Możesz zająć się nią np. podczas sesji live pozwalających Ci na zapewnienie bezpośredniego kontaktu z potencjalnymi klientami.
Social media marketing
Jak zarabiać na Instagramie nawet wtedy, kiedy liczba followersów jest niska i trudno Ci nawiązać współpracę z markami? Umiejętności prowadzenia profilu mogą okazać się równie ważne jak liczba fanów. Na najlepszych czeka naprawdę sowite wynagrodzenie. Możesz zmonetyzować swoją znajomość platformy i panujących w niej zwyczajów, pracując jako social media manager. Z pewnością przyda się umiejętność zdobywania nowych followersów i bezpośredniego docierania do odbiorców. Własne konto na Instagramie może stać się natomiast znakomitym portfolio. Musisz pamiętać o tym, aby prawidłowo wycenić swoją pracę. Samodzielnie zdecydujesz także o tym, czy będziesz nawiązywać współpracę na własną rękę jako freelancer, czy zatrudnisz się bezpośrednio w firmie poszukującej kandydata na stanowisko social media managera, czy wybierzesz karierę w agencji obsługującej wiele projektów równocześnie.
Jak zarabiać na instagramie? Ta wiedza przyda się na start
Niezależnie od tego, w jaki sposób chcesz zarabiać pieniądze na Instagramie, przede wszystkim konieczne stanie się zadbanie o własny profil. To Twoja wizytówka, która pozwoli przyszłym partnerom biznesowym czy pracodawcom ocenić Twoje umiejętności oraz profesjonalizm. Od czego zacząć?
- Dodawaj posty regularnie: regularność w mediach społecznościowych pełni kluczową rolę. Jest jeszcze ważniejsza na Instagramie. Dzięki niej będziesz w stanie pozyskiwać nowych followersów i utrzymywać kontakt z dotychczasowymi odbiorcami. Ich liczba będzie także rosnąć zdecydowanie szybciej.
- Korzystaj z hasztagów: poza przynajmniej krótkim opisem dodawanym do materiałów pamiętaj o hashtagach. To stosunkowo prosty i sprawdzony sposób na organiczne pozyskiwanie followersów. Przy tym nie zawsze sięganie do najbardziej popularnych hashtagów przyniesie oczekiwany rezultat. Jeżeli chcesz prowadzić konto na instagramie w celach biznesowych, warto wybierać takie, które śledzą odbiorcy zainteresowani daną kategorią produktów. Przed rozpoczęciem publikowania warto zrobić dobry research.
- Buduj rzetelne zasięgi. Liczba followersów jest ważna, ale jeszcze ważniejsza okaże się ich jakość. Jeżeli na Twoim profilu będzie zgromadzonych dużo nieaktywnych osób, realne zasięgi będą oceniane zdecydowanie niżej. Buduj więc silną społeczność użytkowników Instagrama, którzy chętnie wchodzą w interakcje. Dzięki temu będzie prościej o zarabianie.
- Nie łam polityki serwisu. Podobnie jak w każdym innym przypadku, również Instagram dokładnie reguluje zasady korzystania z platformy. Złamanie zapisów regulaminu może zakończyć się banem, a więc również utratą followersów, zasięgów i możliwości zarabiania.
- Zabezpiecz swoje konto i urządzenia: użytkownicy zarabiający na Instagramie traktują go jako narzędzie pracy. W dzisiejszych czasach niestety mogą spotkać się z licznymi zagrożeniami. Zabezpiecz więc swoje konto oraz urządzenia, na których z niego korzystasz. W większości przypadków wystarczy zastosować uwierzytelnianie dwuskładnikowe. Warto sięgać także po zabezpieczenia biometryczne.
- Twórz wartościowy wizerunek: jeżeli zastanawiasz się, jak zarabiać na instagramie, i jesteś na początku swojej drogi, to doskonały czas na rozpoczęcie budowania profilu atrakcyjnego z perspektywy reklamodawców. Zadbaj o to, aby Twoje konto było spójne i profesjonalne. Zwróć uwagę na stylistykę i jakość treści. Dzięki temu nie tylko stworzysz silną pozycję wśród użytkowników Instagrama, ale szybciej rozpoczniesz zarabianie.
PŁ
Komentarze
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy :)