MamBiznes.pl

Czy nie przepłacam swojemu operatorowi płatności – jak to sprawdzić?

Pobieranie danych ...

Przyjmowanie płatności bezgotówkowych wiąże się z kosztami, które trzeba ponosić na rzecz operatora. Czasami jednak zdarza się, że koszty te są niewspółmiernie wysokie w stosunku do korzyści, jakie Twoja firma uzyskuje z akceptacji płatności. Jak sprawdzić, czy nie płacisz operatorowi zbyt dużo?

Zasadniczy problem związany z oceną wysokości rachunków płaconych operatorowi polega na tym, że dla każdej firmy akceptującej płatności bezgotówkowe operator przygotowuje odrębną umowę, opartą na zróżnicowanych kryteriach. Trzeba jednak dodać, że czasami niektóre stawki prowizji ujawniane są przez operatorów w swoich materiałach promocyjnych albo w regulaminach świadczenia usług dostępnych na ich stronach internetowych. Szacunkowe zestawienia wysokości opłat u poszczególnych operatorów zawarte są również w porównywarce ofert serwisu Compay.pl.

Od czego zależy koszt przyjmowania płatności bezgotówkowych?

Opracowując ofertę zawierającą kwoty, jakie będzie musiał płacić akceptant płatności bezgotówkowych, operator bierze pod uwagę wiele czynników. Stawki opłat należnych operatorowi zależą m.in. od skali biznesu akceptanta, branży, w jakiej działa, obrotu, rodzaju używanego terminalu, sposobu połączenia z systemem rozliczeniowym czy też ilością innych usług świadczonych dodatkowo przez operatora (generowanie zestawień transakcji, możliwość drukowania logo akceptanta na wydrukach z terminalu płatniczego itp.). Trudno więc porównać stawki płacone przez poszczególnych akceptantów swoim operatorom – jeden z nich płaci bowiem na przykład tylko za jeden terminal stacjonarny, a drugi może mieć do opłacenia rachunek za kilkanaście terminali mobilnych w prowadzonej przez siebie sieci kawiarni i wykupione dodatkowo u operatora usługi zbiorczego podsumowywania transakcji przesyłane na swój adres e-mailowy.

Jakie opłaty związane są z użytkowaniem terminali płatniczych?

Na samym początku warto wyjaśnić, jakie w ogóle koszty związane są z przyjmowaniem płatności bezgotówkowych. Koszty te określone są w umowie z operatorem. Można podzielić je na kilka kategorii.

  1. Koszty terminalu. Pierwszą kategorią kosztów są koszty związane z udostępnieniem terminalu. Trzeba pamiętać, że w praktyce terminale stacjonarne przez cały czas trwania umowy pozostają własnością operatorów, akceptanci zaś płacą jedynie za ich dzierżawę (przeciętnie kilkadziesiąt złotych miesięcznie). Natomiast mPOS-y są sprzedawane akceptantom (koszt mPOS-a to przeciętnie kilkaset złotych), w kolejnych miesiącach nie trzeba więc już ponosić dodatkowych kosztów dzierżawy. W ofercie operatorów znajdują się również tzw. kasoterminale, czyli nowoczesne urządzenia integrujące ze sobą kasę fiskalną, stacjonarny terminal płatniczy i drukarkę do potwierdzeń. Do opłat za terminal doliczyć trzeba opłaty za serwis oraz jednorazową opłatę za instalację, która zawiera często koszt przeszkolenia pracowników z obsługi terminalu. W przypadku terminali mobilnych ponosisz również dodatkowo koszt zakupu karty SIM. Kosztu tego nie poniesiesz przy okazji zakupu terminalu mPOS, ponieważ korzystają one z karty SIM telefonu, z którym są połączone. Warto pamiętać, że terminale stacjonarne w technologii GPRS są zazwyczaj droższe niż te z technologią komunikacji internetowej.
  2. Marża operatora. Podstawową kategorię kosztów stanowi marża operatora liczona jako prowizja od każdej transakcji bezgotówkowej. Operatorzy stosują różne modele wyliczania marż, zależne zazwyczaj od wielkości obrotu i branży, w jakiej działa akceptant. Zwykle jest to albo prowizja o ustalonej procentowo wartości transakcji (np. 0,5%), albo prowizja procentowa wraz z określoną stałą kwotą (np. 15 groszy). Ponadto często przewidywane są dodatkowe zastrzeżenia, takie jak np. konieczność zapłaty określonej kwoty, gdy obrót nie przekroczy ustalonego w umowie poziomu.
  3. Opłata interchange. Szczególnym kosztem ponoszonym przez akceptanta jest tzw. opłata interchange. Stanowi ona procentową prowizję od wartości każdej transakcji zrealizowanej przy użyciu karty. Płaci się ją na rzecz operatora, ten jednak w całości przekazuje ją bankowi, który wydał kartę. Opłata interchange przeznaczona jest na utrzymanie systemu rozliczeniowego. Z punktu widzenia przedsiębiorcy przyjmującego płatność kartą to, do kogo ona ostatecznie trafia, nie ma dużego znaczenia, ponieważ każdy akceptant i tak uiszcza ją w ramach rachunku wystawionego przez operatora. Na marginesie trzeba dodać, że to właśnie wysokość opłaty interchange była przez wiele lat głównym hamulcem rozwoju płatności bezgotówkowych w Polsce. Sięgała ona nawet 1,5-1,7% każdej transakcji, była najwyższa w całej Unii Europejskiej i skutecznie odstraszała przedsiębiorców od przyjmowania płatności kartą. Należy wyraźnie podkreślić, że to już przeszłość. Obecnie opłata interchange jest uregulowana tak samo dla wszystkich krajów UE – nie może ona przekroczyć 0,2% wartości transakcji dokonanej kartą debetową i 0,3% kartą kredytową. Opłaty interchange nie nalicza się przy płatności dokonanych BLIK-iem, w jego przypadku nieco wyższa jest z kolei prowizja banku.
  4. Koszty połączeń z centrum rozliczeniowym. Koszt zależy od liczby transakcji przeprowadzanych bezgotówkowo i od rodzaju połączenia naszego terminalu z systemem rozliczeniowym. Warto mieć na uwadze, że najtaniej wyjdą nam połączenia internetowe.

 Na co zwracać uwagę przy ocenie poziomu kosztów płatności bezgotówkowych?

Choć – z jednym istotnym wyjątkiem, o którym poniżej – nie uciekniesz od ponoszenia niewielkich kosztów przyjmowania płatności bezgotówkowych, to jednak możesz sprawdzić, czy opłaty, jakie ponosisz na rzecz swojego operatora, nie są przypadkiem zbyt wysokie. Zdarza się bowiem, że niektórzy gracze na rynku stosują różne kruczki, które powodują, że realne koszty akceptacji są znacznie wyższe, niż myślałeś, podpisując umowę. Analizując ofertę operatora – albo podpisaną już z nim umowę – warto zwrócić uwagę na kilka kwestii:

 Jak zminimalizować koszty płatności bezgotówkowych?

Warto pamiętać, że zainstalowanie terminalu płatniczego wiąże się nie tylko z kosztami, ale i daje szansę na dodatkowy zarobek. Wszystko dzięki temu, że operatorzy oferują świadczenie za pomocą terminali dodatkowych usług, takich jak doładowania GSM, wypłaty gotówki cashback czy przyjmowanie płatności w walucie zagranicznej karty (DDC). Przy okazji każdej z takich usług zarabiasz na prowizji w wysokości ustalonej w umowie z operatorem. Usługi dodatkowe pozwalają znacząco zmniejszyć kwotę, jaką co miesiąc musisz zapłacić operatorowi. W skrajnych przypadkach możesz na ich świadczeniu zarobić tyle, że Twój przychód z terminalu przekroczy koszty, jakie musisz ponosić za jego użytkowanie!  Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź nasz poradnik o możliwości zarabiania na terminalu płatniczym.

Musisz również pamiętać, że płatności bezgotówkowe pozwalają Ci na wprowadzenie oszczędności w różnych aspektach działalności.

Po pierwsze, terminale płatnicze oszczędzają czas i energię pracowników, które do tej pory musieli oni przeznaczać na obsługę płatności gotówkowych (przyjmowanie zapłaty, poszukiwanie reszty itp.). W ten sposób skraca się czas obsługi klienta i w tym samym okresie można obsłużyć ich więcej.

Po drugie, oszczędzasz na kosztach gotówki: nie ponosisz kosztów jej transportu, ubezpieczenia deponowania w banku. Punkt, który prowadzisz, staje się mniej atrakcyjnym łupem dla złodziei, nie posiadasz bowiem dużej ilości gotówki w kasie.

Podsumowanie

O tym, jak duże korzyści uzyskasz z akceptowania płatności bezgotówkowych, decyduje wysokość kosztów, jakie będziesz musiał w związku z nim ponieść. Dlatego warto sprawdzić, czy przypadkiem koszty te nie są zawyżone w stosunku do usług, jakie świadczy na Twoją rzecz operator. Powinieneś szczegółowo przeanalizować ofertę lub umowę z operatorem i zastanowić się, czy na pewno wykorzystujesz wszystkie usługi operatora, jakie ona przewiduje. Do tego, jeżeli stwierdzisz występowanie ukrytych, dodatkowych kosztów za usługi, które nie są Ci potrzebne, albo powinny być standardem, należy koniecznie postarać się o ich zmianę w drodze negocjacji z operatorem. Gdy nie będzie to możliwe, powinieneś pomyśleć o zmianie operatora. Bieżące oferty operatorów znajdziesz łatwo w porównywarce internetowej compay.pl.

 

Pobieranie danych ...