MamBiznes.pl

Badania marketingowe to nie badania rynku

Pobieranie danych ...

We wszystkich tych pytaniach i stwierdzeniach należy uwzględniać przede wszystkim cele sprzedaży i planowany zysk. Jeżeli chcemy bliżej przyjrzeć się definicji badań marketingowych to oznacza ona systematyczne gromadzenie, zapisywanie i analiza danych, dotyczących zagadnień, związanych z marketingiem towarów i usług.

Badania marketingowe to nie badania rynku

Badania marketingowe bywają często mylone z badaniami rynku, podczas gdy to drugie określenie ma o wiele węższy charakter (badanie rynku oznacza mierzenie jego rozmiaru, struktury, konkurencji itp.).

Badanie marketingowe ma w zasadzie dwa cele:

Ustalanie wielkości rynku

Ustalenie wielkości rynku polega na określeniu (ilościowo lub wartościowo) maksymalnej sprzedaży, jaka jest możliwa dla wszystkich firm, działających na danym rynku, w danym okresie i przy danych warunkach ekonomicznych.

Wielkość rynku oblicza się ze wzoru:

                               W = n x q x c                                    gdzie:

W – wielkość rynku określona wartościowo,
n – liczba ludzi kupujących dany produkt,
q – średnia ilość produktu kupowana przez jednego klienta,
c – średnia cena jednostki produktu.

Etapy badań marketingowych

Istnieje kilka najważniejszych etapów, według których należy postępować prowadząc badania marketingowe. Wyróżniamy:

I.  Fazę przygotowania badań, w której skład wchodzą:

1.  Analiza i określenie problemu badawczego oraz celu badań.

2.  Określenie źródła informacji oraz dobór próby.

3.  Wybór metody oraz konstrukcja instrumentu pomiaru (analiza źródeł wtórnych, badania pierwotne).

II.  Fazę realizacji badań, w której skład wchodzą:

1.  Zbieranie informacji, pomiar próbny, poprawa instrumentu badawczego i przeprowadzenie badań.

2.  Opracowanie danych.

3.  Analiza i interpretacja danych.

4.  Prezentacja wyników.

Pobieranie danych ...