Polskie firmy maja niską świadomość możliwości usług jakie oferują im banki. Ponad połowa firm nie posiadała informacji na temat systemu pozwalającego na elektroniczną drogę kontaktu z ich bankiem, w efekcie jedynie nieliczne firmy korzystają ze zdalnych kanałów dokonywania operacji bankowych.
Corporate banking zamiast home banking
Produkty bankowości elektronicznej dla firm przyjmują najróżniejsze formy. W praktyce polskiej funkcjonują różnego rodzaju systemy home bankingu, office bankingu. W rzeczywistości stanowią one różnego rodzaju rozwiązania, które właściwie możemy określić wspólnym mianem corporate bankingu.
Bez względu na nazwę w kręgu naszego zainteresowania pozostają rozwiązania służące zdalnej obsłudze przedsiębiorstw od tych najmniejszych do dużych firm wielozakładowych. W Polsce pierwsze usługi elektroniczne, które możemy określić mianem corporate banking wprowadziły przedstawicielstwa banków zagranicznych. Obecnie już praktycznie każdy bank działający w Polsce oferuje miej lub bardziej zaawansowane rozwiązania bankowości elektronicznej dla firm.
Oferta corporate banking w Polsce
Oferowanie usług corporate banking umożliwiają w Polsce przepisy znowelizowanego prawa bankowego oraz ustawy o podpisie elektronicznym. Spełnienie określonych warunków i procedur zabezpieczających operacje i autoryzujących powoduje, że operacje dokonywane drogą elektroniczną są uznawane za tak samo ważne jak te dokonane tradycyjną drogą.
W praktyce nie jest na razie stosowany jeszcze certyfikowany podpis elektroniczny, który powinien funkcjonować na równi z podpisem własnoręcznym. Między bankiem i przedsiębiorstwem na podstawie umowy zostaje określony sposób potwierdzania i realizacji zleceń.
W umowie o prowadzenie usług corporate banking reguluje m.in. zakres danych dostarczanych przez bank o realizowanych usługach, godziny dostępu do systemu i czasie składania zleceń oraz wyłączenie odpowiedzialności banku za błędy wynikające z przyczyn losowych lub winy użytkownika.
Ważne jest dokładne określenie zasad udostępniania praw do korzystania z systemu, czyli konieczne jest określenie osób upoważnionych do składania zleceń, ich autoryzacji, przeglądu danych i obsługi systemu w firmie.
Przygotowanie do wdrożenia systemu i podpisania umowy dokonywać najlepiej jest na miejscu w firmie wraz z przedstawicielem banku.
Wybieramy system
Przed wyborem rodzaju usług w systemie corporate banking należy zastanowić się jakie funkcje chcemy realizować za jego pośrednictwem. W podstawowych systemach dostępu konta przez Internet oferowanych przez banki dla klientów indywidualnych nie ma wielu funkcjonalności dostępnych w podstawowych systemach office banking, czy też corporate banking. Podobne rozwiązania jak dla klientów indywidualnych oferowane są dla przedsiębiorców działających w formule MSP. Zakres tych usług jest jednak bardzo ograniczony i mimo iż dla większości małych firm mogą być wystarczające, to uzupełnienie ich dopiero o funkcje autoryzacji i dostępu wielopoziomowego, funkcje raportowania i inny bardziej zaawansowane usługi ochrony i dostarczania danych o operacjach na koncie pozwalają mówić o systemach corporate banking.
Korzystanie z corporate banking odbywa się za pośrednictwem tradycyjnych łączy telekomunikacyjnych. Do głównych zalet corporate banking można zaliczyć zmniejszenie kosztów obsługi bankowej, niższe koszty przelewów, mniejszą ilości wizyt w banku. W ramach dodatkowych usług dostępne są takie funkcjonalności jak przelewy zdefiniowane, do ZUS, walutowe, monitorowanie operacji, pozycji walutowej. Zaletą jest też możliwość wykonywania wielu operacji jednocześnie oraz dostęp w praktyce nie limitowany większymi ograniczeniami czasowymi. Duże znaczenie w prowadzeniu raportów księgowych i obsługi rachunkowej jest możliwość zintegrowania systemu z systemem finansowo-księgowym firmy.
Koszty korzystania
Wykorzystanie usług w ramach corporate banking wiąże się z koniecznością ponoszenia dodatkowych kosztów związanych z obsługą systemu, udostępnianiem, licencją na korzystanie czy instalację oprogramowania obsługującego system corporate banking. Koszty te jednak w zestawieniu ze skalą działania większych firm i korzyściami jakie odnoszą są stosunkowo niskie. Abonament miesięczny średnio wynosi około 100-200 złotych, natomiast instalacja systemu to wydatek do 300 złotych. Jeden przelew to wydatek około 2 złotych. Zaznaczyć należy jednak, że wiele banków jest elastyczna w ustalaniu opłat dla swoich największych klientów i opłaty podlegają, wtedy indywidualnym negocjacjom. Im większa firma tym klient cenniejszy dla banku i oferta może być lepiej profilowana.
Artykuł został opracowany na podstawie analizy przygotowanej przez Michała Macierzyńskiego, doktoranta Szkoły Głównej Handlowej.