MamBiznes.pl

Rachunkowość w spółkach z.o.o

Pobieranie danych ...

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to jedna z najchętniej zakładanych rodzajów działalności partnerskiej. Mimo że kapitał początkowy potrzebny do założenia takiej spółki wynosi 50.000 zł, nadal to jest mniej niż potrzeba do założenia spółki akcyjnej (500.000 zł).

Ponadto jest to obok spółki akcyjnej jedna z bezpieczniejszych form działalności, bowiem wspólnicy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością za zobowiązania spółki odpowiadają wyłącznie do wysokości wniesionego wkładu oraz majątkiem spółki a nie własnym jak w przypadku spółki cywilnej czy jawnej.

System rachunkowości

Prawidłowa organizacja systemu rachunkowości w każdej firmie stanowi niebagatelny element jej rozwoju.

Przy organizacji systemu rachunkowości w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością należy pamiętać, że rachunkowość, zgodnie z przepisami ustawy  rachunkowości, obejmuje:

To od właściciela spółki zależy jakie zasady prowadzenia rachunkowości przyjmie, niemniej jednak musi on pamiętać o tym, że dane przedsiębiorstwo najczęściej jest osobą prawną rozliczającą się z podatku VAT.

Niezależnie od przyjętych zasad rachunkowości spółka powinna posiadać dokumentację przyjętych zasad rachunkowości, a w szczególności zawierającą następujące dokumenty:

Ewidencja

Prezes spółki z o.o. odpowiedzialny jest za dokonanie wyboru metody prowadzenia ksiąg pomocniczych. Dokonując wyboru, powinien on wziąć pod uwagę rodzaj i wartość poszczególnych grup rzeczowych składników majątku obrotowego posiadanych przez spółkę. Możliwe są następujące metody ewidencji tych składników:

Zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych określa ustawa o rachunkowości, jednak daje ona spółce sporą swobodę w wyborze stosowanych rozwiązań.

Poniżej przedstawione zostały wybrane podstawowe zasady wraz z ich krótkim opisem.

Zasady rachunkowości

Zgodnie z przepisami obowiązującej ustawy o rachunkowości wszystkie jednostki, w tym również spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, są zobligowane do stosowania zasad rachunkowości w sposób prawidłowy, zapewniając rzetelne i jasne przedstawienie sytuacji majątkowej i finansowej, wyniku finansowego oraz rentowności jednostki.

Do podstawowych zasad prawidłowej rachunkowości należą:

Zakładowy plan kont – co to takiego?

Częścią dokumentacji opisującej przyjęte przez jednostkę zasady rachunkowości jest zakładowy plan kont.

Odpowiedzialność za tę część dokumentacji ponosi kierownik jednostki, a w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością zarząd lub prezes zarządu, w zależności od ustaleń zawartych w umowie spółki albo w uchwale zgromadzenia wspólników. W przypadku, kiedy funkcję kierownika jednostki sprawuje zarząd, to wówczas zakładowy plan kont wprowadzany jest uchwałą zarządu. Jeżeli natomiast zgodnie z umową spółki funkcję tę pełni prezes to zakładowy plan kont jest wprowadzany przez zarządzenie prezesa zarządu.

W jednym i drugim przypadku wcześniej projekt dokumentacji opracowany zostaje przez głównego księgowego spółki.

Dla leniwych można polecić różne dostępne na rynku tak zwane wzorcowe plany kont.

Część z nich jest specjalnie opracowanych dla spółek z ograniczoną odpowiedzialnością. Można taki wzorcowy plan kont zaadaptować, czyli odpowiednio zmodyfikować dla własnych potrzeb.

Jednak najbardziej odpowiadającym potrzebom danej firmy jest indywidualny plan.

Doświadczenie pokazuje, że najlepszym planem kont jest własny plan, opracowany dla konkretnej jednostki, uwzględniający jej specyfikę i potrzeby.

Oczywiście musi być on opracowany zgodnie z przepisami, czyli wymogami wprowadzonymi ustawą o rachunkowości, jak i przepisami podatkowymi.

Zakładowy plan kont jest bardzo ważny, bowiem stanowi podstawę do księgowania wszelkich operacji gospodarczych i finansowych w każdej jednostce. Ma on zapewnić terminowe sporządzenie sprawozdań, deklaracji i informacji wymaganych od spółki.

Pełna dokumentacja powinna również obejmować wykazy powiązań kont syntetycznych, a niekiedy również analitycznych z pozycjami następujących sprawozdań:

Księgi rachunkowe

W rozliczeniach rachunkowych trudno byłoby obyć się bez ksiąg rachunkowych.

W myśl art. 13 ust. 1 ustawy o rachunkowości księgi rachunkowe obejmują:

Jak zaznaczono w ustawie księgi rachunkowe powinny być prowadzone rzetelnie, bezbłędnie, sprawdzalnie i bieżąco.

Ponadto księgi należy prowadzić w siedzibie zarządu spółki. Mogą być one jednak prowadzone poza siedzibą zarządu w razie powierzenia ich prowadzenia osobie fizycznej, osobie prawnej lub jednostce nie posiadającej osobowości prawnej uprawnionej do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Zgodnie z ustawą księgi rachunkowe otwierane są pod datą rejestracji spółki we właściwym sądzie rejestrowym. Pod tą datą księguje się również objęcie przez udziałowców udziałów w formie pieniężnej lub w formie aportu.

Również bardzo istotną sprawą jest fakt zaliczania wydatków spółki do kosztów uzyskania przychodu dla celów podatku dochodowego od osób prawnych. Zgodnie z przepisami dotyczącymi tego podatku podmiot gospodarczy istnieje od momentu zgłoszenia do właściwego urzędu skarbowego wniosku o nadanie NIP. Do czasu nadania NIP należy posługiwać się numerem REGON.

Pobieranie danych ...