Jak wypełnić Lean Canvas?

Lean Canvas to prosty sposób na sprawdzenie modelu biznesowego. Każdy start-upowiec powinien go wypełnić, by ustrzec się przed niepowodzeniem w biznesie. Model stworzony w 2010 roku  przez Asha Maurya wciąż korzysta wielu. Podpowiadamy jak właściwie wypełnić Lean Canvas.

Jak wypełnić Lean Canvas?; Fot. Pexels/ Startup Stock Photos

Problem

Jest to pierwszy etap w rozwiązywaniu Lean Canvasa. Jednak zanim przejdziesz do rozwiązywania tej rubryki, musisz zapomnieć o swoim pomyśle. Dopiero wtedy będzie można obiektywnie spojrzeć na problem, który chcesz rozwiązać.

Warto zastanowić się nad potrzebami rynku, które już istnieją. Jednak nie powinno być ich wiele, bowiem warto skupić się nad rozwiązaniem jednego problemu, a nie wielu.

Klienci (Customer segments)

Po opisaniu problemu czas przyszedł na określenie grupy klientów. W tym przypadku warto ich pogrupować, według wspólnych cech. Takich grup warto stworzyć kilka, a nawet kilkanaście. Dobierając jednak klientów, warto sobie zadać pytanie, czy faktycznie spotyka się z problemem, który został opisany wcześniej. Jest to też świetna okazja do porozmawiania z każdym z nich, by dowiedzieć się czy faktycznie jest z ich strony takie zainteresowanie.

Propozycja wartości (Unique Value Proposition, UVP)

W tej rubryce należy wpisać jedno klarowne zdanie, które łączyłoby zarówno problem, jak i segmentację klienta. Musi być w nim zawarta odpowiedź na następujące pytania:

  • Jaki problem rozwiązujesz?
  • Czyj jest to problem?
  • Czego dotyczy twoje rozwiązanie?

To zdanie powinno być zrozumiałe dla każdego. Ma ono pozwolić „sprzedać” pomysł w kilka sekund, bez zbędnego rozpisywania się (tzw. elevator pitch).

Lean Canvas

Lean Canvas

Rozwiązanie (Solution, MVP)

„Rozwiązanie” stanowi odpowiedź na problemy, z którymi zamierzamy się zmierzyć. Jednak nie powinien być on nadmiernie rozbudowany. Gdyż stworzenie każdej dodatkowej funkcji generuje opóźnienie wejścia na rynek. To jest o tyle istotne, że każdemu start-upowi powinno zależeć, by jak najszybciej rozpocząć sprzedaż. Dlatego też tutaj należy opisać tylko podstawą wersję produktu. Stąd też wziął się skrót MVP, czyli Minimum Value Product (minimalna wartość produktu), czyli takiego, który spełnia tylko podstawowe funkcje. Natomiast z czasem, będzie on ewoluować

Podsumowując, w rubryce „Rozwiązanie” należy wpisać wszystko to co trzeba wyprodukować. Najlepiej jest jednak, by nie wpisywać tylko jednego rozwiązania, a znacznie więcej. Należy sobie przy tym odpowiedź na pytanie, co jest niezbędne, by rozpocząć sprzedaż produktu.

Kanały dotarcia do klienta (Channels)

Sposób dotarcia do klienta jest równie ważny, jak sam produkt. Warto podkreślić, że chociaż byśmy mieli do czynienia z przełomowym rozwiązaniem, to bez odpowiedniego marketingu start-upowiec nie dotrze do swoich klientów. To właśnie do tego służy ta rubryka.

Warto wypisać sobie możliwe wszystkie formy dotarcia do klienta np. kampania na Facebooku, pozycjonowanie strony, reklama w gazecie, TV czy też radiu. Oczywiście nie każdy kanał będzie odpowiedni dla danego pomysłu. Warto także przetestować efektywność każdego z nich na małej grupie odbiorców. Dzięki temu będzie można przeanalizować koszty, każdego działania marketingowego.

Pobierz Lean Canvas!

Lean Canvas w języku polskim 

Lean Canvas w języku angielskim

Koszty i przychody (Cost structure/Revenue streams)

Na pierwszy ogień warto wziąć przychody. W tym wypadku należy spojrzeć na nie przez tzw. różowe okulary, czyli spojrzeć z dużą dozą optymizmu. Warto poszukać wszystkich możliwych źródeł, skąd będą pochodzić potencjalne przychody np. reklama wewnątrz produktu, abonament, afiliacja. Warto jednak poszukać więcej niż jednego sposobu zarabiania.

Po przychodach czas zabrać się za koszty. W przeciwieństwie jednak do przychodów, w tym przypadku należy spojrzeć się jak najbardziej pesymistycznie. Zatem należy wypisać wszystkie koszty, nie tylko te, które są bardzo prawdopodobne, ale również te, których prawdopodobieństwa jest znacznie mniejsze. Oczywiście mówi się tutaj o kosztach wynikających z prowadzonej działalności, a nie o sytuacjach nadzwyczajnych.

Koszty należy podzielić na koszty stałe i zmienne. Pierwsze z nich to te, które nie będą wynikać z wielkości wywarzanych produktów. Natomiast koszty zmienne to te, które będą ulegać zmianom wraz ze wzrostem, bądź spadkiem wielkości produkcji.

Ostatnim etapem, jest sprawdzenie czy przypadkiem koszty nie przerastają przychody. Jeśli ma to miejsce, to należy przeanalizować wcześniejsze założenia.

Wskaźniki (Key Metrics)

Ważne jest, by obserwować cały czas nasz pomysł. Dlatego też należy wypisać wszystkie sposoby, w jaki sposób będziemy mogli ocenić, czy pomysł zrealizował postawiony cel. Jednak na przeszkodzie mogą pojawić się wskaźniki które, choć dobrze wyglądają, mogą zafałszować obraz. Przykładem może być liczba wyświetleń w sklepie internetowym. Dla takiego biznesu miarą sukcesu nie będzie liczba użytkowników odwiedzających stronę, a liczba dokonanych transakcji.

Jest to także świetny moment na określenie punktu, do którego powinniśmy dążyć. Jeśli w danym czasie nie uda się go osiągnąć, może być to sygnałem, że pomysł ten nie zadziałał.

Przewaga konkurencyjna (Unfair advantage)

Pod tą nazwą nie kryje się nic co byłoby nielegalne (choć nazwa anglojęzyczna mogłaby na to wskazywać). W tym przypadku chodzi o przewagę, którą daje nam coś czego inni nie mogą skopiować, ani kupić. W przypadku początkujących przedsiębiorców ta rubryka niekiedy może być początkowo pusta, bowiem dopiero z czasem uda się nam dostrzec tę przewagę.

Przeczytaj także na MamBiznes.pl

Komentarze

Dodaj komentarz

*
*