Jak zareagować na zniknięcie pieniędzy z konta bankowego?
Zniknięcie pieniędzy z rachunku bankowego może wywołać spore emocje. Jednakże w takiej sytuacji postaraj się zachować spokój. Przede wszystkim upewnij się, czy na pewno miejsce miała nieautoryzowana transakcja. Być może pieniądze z konta zostały pobrane w ramach zlecenia stałego czy opłaty bankowej. Jeśli masz pewność, że z konta zniknęły pieniądze bez twojej wiedzy i autoryzacji, to działaj bezzwłocznie:
- Zweryfikuj historie transakcji — najprościej ten krok wykonasz za pośrednictwem serwisu internetowego banku lub aplikacji mobilnej. Zwróć uwagę na każdą operację finansową, której nie przeprowadziłeś.
- Bezzwłocznie skontaktuj się z bankiem — zadzwoń na infolinię i poinformuj swój bank o zaistniałej sytuacji. Pracownik banku może Ci przekazać dodatkowe istotne informacje.
- Zabezpiecz dostęp do konta — zmień hasła dostępu do bankowości elektronicznej. Zastrzeż karty płatnicze.
- Zgłoś kradzież pieniędzy — jeśli zostałeś okradziony lub oszukany, to zgłoś sprawę na policję.
Miej świadomość, że każdy przypadek zniknięcia pieniędzy ma swoją specyfikę. Przyczyny zniknięcia środków z konta bywają różne. Ważne jest to, abyś jak najlepiej udokumentował zaistniałą sytuację. Bank oraz organy ścigania zapytają między innymi o dane nieautoryzowanej transakcji.
Czy bank odda skradzione pieniądze?
Zasadniczo po nieautoryzowanej transakcji płatniczej bank powinien zwrócić środki finansowe. Sytuację można zgłosić do instytucji finansowej w ciągu 13 miesięcy od momentu wystąpienia zdarzenia. Wskazane jest jednak to, być działać niezwłocznie.
Bank powinien bez zbędnej zwłoki przeanalizować sytuację. Jeśli faktycznie miała miejsce nieautoryzowana transakcja wykonana bez twojej zgody, to powinieneś szybko odzyskać środki finansowe.
Co, jeśli bank nie zwraca środków finansowych?
Każdy przypadek zniknięcia pieniędzy z konta ma swoją specyfikę. Zdarza się, że bank nie zwraca środków finansowych lub działa w tym zakresie dość powolnie. Bank chce bowiem najpierw dokładnie przeanalizować napotkaną sytuację, a czasem uzyskać wyjaśnienia od kilku podmiotów. Bywa też, że bank próbuje odrzucić reklamację, stwierdzając tzw. rażące niedbalstwo klienta lub próbę wyłudzenia zwrotu środków.
Jeśli pojawia się problem z odzyskaniem pieniędzy, to możesz skonsultować sprawę z prawnikiem. Wysoce pomocny będzie też kontakt z Rzecznikiem Finansowym. Rolą Rzecznika Finansowego jest bowiem wspieranie klientów w sporach z instytucjami finansowymi. Wśród opcji pojawia się również zgłoszenie skargi do UOKiK.
Jakie są przyczyny zniknięcia środków z konta?
Najczęstsze przyczyny zniknięcia pieniędzy z tytułu nieautoryzowanej transakcji są następujące:
- Oszustwa — przestępcy posługują się kreatywnymi socjotechnikami, by uzyskać dane dostępowe do kont bankowych.
- Kradzieże — skradziona karta płatnicza może zostać użyta do przeprowadzania nieautoryzowanych transakcji przez przestępców.
- Tymczasowe błędy techniczne — w rzadkich przypadkach systemy bankowe pokazują chwilowo nieprawidłowe informacje.
Zdarzają się też błędy ludzkie, w tym przesłanie zbyt dużej ilości środków pieniędzy. Przykładowo wpisanie o jednego zera za dużo w kwocie przelewu. Błędny przelew również wymaga odpowiedniej reakcji. Bywają też przypadki, gdy środki na koncie zostają zablokowane, np. na zlecenie komornika.
Jak minimalizować ryzyko zniknięcia pieniędzy z konta?
By minimalizować ryzyko zniknięcia pieniędzy z konta, uważaj na:
- Phishing — cyberprzestępcy wysyłają podejrzane linki w wiadomościach mailowych i tworzą fałszywe strony internetowe do wyłudzania danych.
- Smishing — link od przestępcy możesz też otrzymać przez wiadomość SMS.
- Vishing — przestępcy nierzadko dzwonią i podają się za pracowników banków, by wyłudzić dane. Pamiętaj, że przedstawiciel banku nigdy nie zapyta np. o hasło do twojego konta bankowego.
- Skimming — kopiowanie danych z kart płatniczych to kolejny sposób na wykradzenie pieniędzy. Nigdy nie wystawiaj danych ze swojej karty płatniczej na publiczny widok.
- Podawanie danych nieznajomym — przykładowo ktoś na portalu z ogłoszeniami może pytać o kody CVC/CVV karty. Nigdy ich nie podawaj.
- Niezabezpieczone strony internetowe — zachowaj szczególną ostrożność, np. gry po raz pierwszy korzystasz z konkretnego sklepu internetowego.
Dla swojego bezpieczeństwa finansowego pamiętaj też o zabezpieczeniu dostępów do bankowości internetowej skomplikowanymi hasłami. Zalecane jest włącznie powiadomień w aplikacji mobilnej banku i ustawienie rozsądnych limitów płatniczych na koncie.
Komentarze
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy :)