MVP, czyli krótka definicja
MVP to skrót od Minimum Viable Product. W bardzo dosłownym tłumaczeniu oznacza to „minimalnie gotowy produkt”, choć niektórzy tłumaczą ten skrót jako „minimalnie wartościowy produkt”, lub „produkt minimalnie użyteczny”. Żadne z tych tłumaczeń nie odzwierciedla tak naprawdę, czym jest MVP, może jednak dać pewne wyobrażenie o działaniu koncepcji, która w tym przypadku jest stosowana. Definicja MVP mówi właśnie o projekcie, planie działania.
MVP to niejako prototyp produktu, który zostaje wypuszczony na rynek i oddany w ręce niewielkiej grupy użytkowników. Chociaż nie jest to ostateczna wersja produktu, często może już dać pewne wyobrażenie o tym, jak dana rzecz zostanie przyjęta przez użytkowników.
Czym naprawdę jest minimum viable product?
MVP to jedna z koncepcji stosowanych w procesie tworzenia produktu lub usługi. Często korzystają z niej startupy, które zgodnie z metodologią lean startup są w pewnym sensie eksperymentami, jednostkami działającymi w warunkach podwyższonego ryzyka. Założenie startupu ma za zadanie sprawdzenie, jak dana działalność poradzi sobie na rynku. Jeśli masz pomysł na innowacyjną usługę, wprowadzenie w obieg nowego produktu z całym zestawem cech bywa ryzykowne. Dużo lepiej jest zaproponować klientom pierwszą, uproszczoną wersję produktu i sprawdzić, jaki będzie jego odbiór.
„Produkt minimalnie użyteczny”, nie zawiera wszystkich funkcji, na jakie ma pomysł dana firma. Może to być na przykład projekt dedykowanej aplikacji internetowej, która w pierwszej fazie ma tylko jedną lub dwie podstawowe funkcjonalności. Jest ona przedstawiana klientom i poddawana ocenie, a dopiero później rozwijana, biorąc pod uwagę sugestie klientów. MVP aplikacji to prototyp, pierwsza wersja produktu. Od jego sukcesu lub porażki zależy często dalsza praca nad produktem.
Warto przeczytać: Liczy się pomysł i zespół. Sprawdzamy co warto wiedzieć przed założeniem startupu
Główne zalety MVP w biznesie
Z koncepcji MVP korzysta wiele początkujących działalności. Dzięki MVP można w krótkim czasie oszacować, jak zostanie odebrany produkt, czy warto nad nim pracować oraz co ulepszyć w następnej kolejności. Co możesz zyskać dzięki MVP? Główne zalety tego produktu to:
- Minimalizacja ryzyka finansowego w początkach działalności — MVP oznacza przetestowanie pomysłu biznesowego na rynku za najniższe koszty. Wprowadzenie takiego produktu obniża ryzyko wtopienia w niego dużych pieniędzy, jeśli nie wiemy jeszcze, jaki będzie popyt. MVP to pierwsza wersja produktu lub usługi, która daje próbkę zapotrzebowania rynkowego.
- Szybki sposób na zbadanie potrzeb rynkowych i reakcja na nie — MVP pozwala na bezproblemowy feedback od klientów, zwłaszcza jeśli produkt jest dobrze reklamowany. Dzięki informacji zwrotnej możliwe jest elastyczne i szybkie dostosowanie produktu do potrzeb rynkowych. To z kolei pozwala uniknąć inwestowania czasu i pieniędzy w rozwinięcie pełnego produktu, który nie trafia w potrzeby klientów. W ten sposób przedsiębiorca zaoszczędza czas i może w przyszłym czasie rozwinąć inny pomysł, który okaże się bardziej adekwatny.
- Wprowadzenie produktu na rynek w krótszym czasie – skoro MVP bada reakcje użytkowników na podstawowe funkcje danego produktu, jeśli okaże się on sukcesem, przedsiębiorca może w dalszym etapie skupić się na dodawaniu kolejnych funkcji. Najważniejsze jest jednak, że nie musi budować produktu lub usługi od nowa. Dzięki MVP przedsiębiorca może wprowadzić docelowy produkt na rynek w krótszym czasie. To z kolei pozwala na szybsze zdobycie pierwszych klientów i czerpanie zysków z pełnej wersji usługi lub produktu.
MVP przynosi korzyści długoterminowe
Prototyp produktu może pomóc firmie już na etapie planów, czy usługę lub rzecz wprowadzić na rynek, ale także w dalszej pracy na jego rozwinięciem. W tym przypadku MVP przynosi korzyści takie jak:
- Skupienie się na najważniejszych funkcjach w procesie tworzenia i projektowania – sama idea MVP zmusza niejako przedsiębiorcę do skoncentrowania się na najistotniejszych funkcjach produktu. Jak wiadomo, prostota to często podstawa sukcesu. Skupienie się na najważniejszych funkcjach pomaga skierować uwagę na to, co jest najważniejsze dla klienta i co przyniesie największą wartość dodaną. Koncepcja MVP pozwala odrzucić to, co zbędne od tego, co najbardziej istotne. Takie podejście często bywa kluczem do osiągnięcia sukcesu w biznesie.
- Ciekawa reklama i zaangażowanie odbiorców – firma, która ogłasza, że chce wypuścić na rynek MVP, zostawia tym samym ślad w pamięci odbiorców. To niejako zapowiedź pełnego produktu, który obiecany jest użytkownikom, jeśli prototyp się sprawdzi. Wiele znanych firm wprowadzana rynek tego rodzaju rozwiązania, żeby „rozgrzać publiczność”. Jest to popularne zwłaszcza w branży gamingowej. Jeśli MVP się sprawdzi, zaangażowana grupa odbiorców może poszerzyć się w sposób naturalny, co znaczy, że rozpoznawalność marki jest już dość duża. Przetestowanie produktu to dla wielu konsumentów miły bonus, który chętnie będą reklamować.
MVP produktu ma wiele zalet, a wprowadzenie go na rynek jest pomocne zwłaszcza dla małych przedsiębiorstw. Korzyści z wdrożenia MVP są spore — dzięki tej koncepcji małe firmy mogą się rozwinąć, nie inwestując w działalność dużych pieniędzy.
Jak stworzyć MVP i czy warto od niego zacząć?
MVP produktu to, jak już zostało wspomniane matryca, która jest polem do dalszych działań. Zalety MVP są spore, warto więc poświęcić czas na zaplanowanie projektu, aby uproszczona wersja produktu była odpowiednia. Żeby stworzyć odpowiedni minimum viable product, to znaczy MVP, powinieneś najpierw zadać sobie pytanie o cel i zdefiniować grupę odbiorców. Zebranie danych na ten temat oraz analiza popytu to podstawa w każdej biznesowej strategii.
Na co warto zwrócić uwagę przy tej koncepcji? W projektowaniu wstępnego produktu przyda się zasada „od ogółu do szczegółu”. Dlatego warto w pierwszej kolejności zadać sobie pytanie o to, co chcemy osiągnąć, wprowadzając na rynek nasze dzieło, to znaczy, jakie reakcje powinien budzić i po tworzymy nowy produkt. To pierwszy krok, gdy chcemy zadbać o rozwój produktu dla firmy.
Następnie należy zdefiniować grupę docelową, która pozwala uzyskać informacje zwrotne już po wprowadzeniu MVP aplikacji, czy innego produktu. Później można już stopniowo tworzyć prototyp, by w kolejnych etapach udoskonalać produkt docelowy. W początkach najważniejszy jest więc pomysł i cel, który trzeba sobie jasno określić. Ważna jest także użyteczność produktu.
Jeśli chodzi o kwestię tego, czy warto zacząć od MVP, sprawa jest raczej jasna. W przypadku małych firm wypuszczenie na rynek takiego prototypu pomoże rozwiać wszelkie wątpliwości odnośnie dalszych działań i wskaże dalszy kierunek biznesu. Sama koncepcja nic nie kosztuje, a prototyp produktu minimalizuje koszty działalności.
Jak powstaje MVP krok po kroku
Jeśli MVP (minimum viable product) ma być skuteczny, bardzo ważne jest, aby wprowadzić go na rynek w odpowiedni sposób. „Produkt minimalnie użyteczny” to strategia, i żeby ją zastosować, potrzebna jest znajomość zasad rynku.
Chcąc wprowadzić MVP, w pierwszej kolejności należy więc zrobić badania rynku. Choć sam protop pozwala uzyskać informacje zwrotne, trzeba najpierw mieć na czym bazować. W tej części warto zadać sobie pytanie, co nowego może zaproponować nasz produkt? Jaki problem pomoże pomóc rozwiązać wybranej grupie docelowej? Czy jest dostępny dla większości odbiorców? Jakie dokładnie są potrzeby użytkowników produktu i jakiego rodzaju podstawowa wersja będzie dla nich adekwatna?
Bardzo ważna jest także kwestia funkcjonalności. Z racji tego, że MVP posiada tylko podstawowe funkcje, należy skupić się na tych, które są najbardziej pożądane przez naszą grupę docelową. Projekt MVP powinien kłaść nacisk przede wszystkim na funkcje i jest to kolejny krok w projektowaniu produktu. Ważne jest, aby wszystkie jego cechy były w jakiś sposób oparte na wcześniejszych badaniach. Samo stworzenie MVP zależy już od specyfiki i wielkości danego produktu. Jest to jednak produkt najprostszy z możliwych, więc po zbadaniu podstawowych oczekiwań klientów, wykonanie MVP w praktyce jest już dość łatwe.
Przed wypuszczeniem MVP na rynek warto zadbać o odpowiednią promocję. Umożliwia ona pozyskanie szerokiej grupy odbiorców i zebrać odpowiedni feedback i wzbudzić zainteresowanie klientów produktem.
Zaczynasz działalność? Powinieneś najpierw rozwinąć MVP
W przypadku małych działalności oraz startupów, rozwinięcie MVP (minimum viable product) jest najlepszym możliwym rozwiązaniem. Dzięki produktowi wstępnemu poznasz oczekiwania rynku i stwierdzisz, czy koncepcja, którą proponujesz, ma szanse na sukces. MVP oznacza także szybki feedback od odbiorców, a zarazem duże szanse na to, że właściwy produkt będzie trafiony, co znaczy odpowiadający danej grupie odbiorców. Jeśli użytkownicy są zadowoleni, warto tworzyć kolejne wersje produktu.
Jeśli prowadzisz startup, lub dopiero zaczynasz działalność, wypuszczenie na rynek MVP pozwoli Ci skonkretyzować swoje cele i stworzyć biznesplan na kolejne lata. To koncepcja, z której warto skorzystać zarówno na początku działalności, jak i wtedy, kiedy firma jest w rozkwicie.
Komentarze
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy :)