Założenie salonu kosmetycznego – czy to dobry pomysł?
Ostatnie lata nie są zbyt łaskawe dla przedsiębiorców. Pandemia, wojna w Ukrainie i niepokój ekonomiczny, który pojawił się na rynku w ostatnich czasach, nie sprzyjał nowym przedsięwzięciom. Jak jednak prognozują ekonomiści, popyt na usługi kosmetyczne będzie wzrastał. Obecnie coraz więcej osób korzysta z zabiegów, oferowanych przez salony kosmetyczne, a zainteresowanie spersonalizowaną ofertą jest duże, zwłaszcza w większych miastach.
Choć koszty prowadzenia salonu kosmetycznego bywają spore, przy dobrym marketingu i sprytnym biznes planie gabinetu kosmetycznego, inwestycja powinna zwrócić się dość szybko.
Warto przeczytać: Biznesplan salonu kosmetycznego. Jak przygotować go poprawnie?
Jak otworzyć gabinet kosmetyczny?
Otwarcie salonu beauty wiąże się z pewnymi formalnościami, które trzeba uregulować. Przede wszystkim, jeśli będziesz prowadzić salon kosmetyczny jako jednoosobowa działalność gospodarcza, lub na przykład wspólnik spółki cywilnej, konieczny będzie wpis do CEIDG. W innych przypadkach konieczna będzie także rejestracja w KRS.
Co konkretnie trzeba zrobić, aby otworzyć własny gabinet kosmetyczny? Najważniejsze kwestie to:
- przygotowanie dobrego biznesplanu,
- wypełnienie wniosku do CEIDG oraz dokonanie wpisu działalności w urzędzie gminy lub miasta,
- zgłoszenie działalności do ZUS w ciągu 7 dni od jej założenia,
- zakup kasy fiskalnej,
- zorganizowanie lokalu, w którym świadczone będą usługi,
- zgłoszenie się do Wojewódzkiego Inspektoratu Sanitarnego co najmniej 2 tygodnie przed rozpoczęciem działalności,
- zatrudnienie pracowników oraz wyposażenie lokalu.
To oczywiście tylko podstawowe kwestie, o których należy pomyśleć jeszcze przed rozpoczęciem własnego biznesu. Istotna jest także umowa najmu i kwestia opłat. Sporo osób otwiera gabinet kosmetyczny w miejscu, które do nich należy, co pozwala uniknąć dodatkowych opłat. Jeśli jednak planujesz lokal wynająć, koszta koniecznie umieść w biznesplanie.
Otwarcie własnej działalności – czy jest konieczne?
Jeśli chcesz założyć lokal kosmetyczny, dostępnych jest kilka form prowadzenia działalności. Przedsiębiorcy wybierają najczęściej jednoosobową działalność gospodarczą, ale możliwe są także różnego rodzaju spółki – z wyłączeniem spółki partnerskiej. Oczywiście, działalność jednoosobowa jest prostsza i nie wymaga prowadzenia skomplikowanej księgowości, niektórzy jednak wybierają otwarcie działalności w formie spółki, choćby przez fakt dostępności różnych ulg, na przykład podatkowych.
Wiele osób zadaje sobie pytanie, czy aby założyć salon kosmetyczny, konieczne jest otwarcie własnej działalności? Odpowiedź brzmi: to zależy od zarobków. Jeśli Twoje przychody nie będą przekraczać 75% minimalnej krajowej, możesz prowadzić salon w ramach działalności nierejestrowanej. Warto mieć jednak na uwadze koszty, które wiążą się z prowadzeniem salonu kosmetycznego, takie jak kosmetyki, czy też opłaty za lokal. Biorąc je pod uwagę, dochód, który nie przekraczałby wskazanej kwoty, może być niewystarczający.
Ile kosztuje otwarcie salonu kosmetycznego?
Koszty założenia salonu kosmetycznego to temat rzeka. Oczywiście rozpoczęcie działalności kosmetycznej wiąże się z pewnymi opłatami, które trzeba ponieść już na samym początku. Są to między innymi kwestie wynajmu lokalu, czy też koszty związane z zakupem sprzętu, potrzebnego do wykonywania usług. Zależnie od wielkości gabinetu, ale także rodzaju oferowanych usług, przy otwarciu salonu kosmetycznego należy przygotować się na różne koszty otwarcia biznesu kosmetycznego. Jak szacują eksperci, mogą one wynieść od 50 000 do nawet 200 000 złotych.
Aby prowadzić zakład kosmetyczny trzeba mieć świadomość, że składają się na niego także różnego rodzaju usługi firm zewnętrznych, z których będziesz korzystać, opłaty z najem, ale także etaty pracowników, które trzeba opłacić przy prowadzeniu działalności. Zależnie od umowy, pracownik będzie stałym wydatkiem w perspektywie każdego miesiąca, należy jednak wziąć pod uwagę, że wykwalifikowana kadra to połowa sukcesu salonu.
Prowadzenie gabinetu kosmetycznego wymaga także różnego rodzaju napraw i od czasu do czasu porządnego remontu. Zanim zdecydujesz się otworzyć działalność tego rodzaju, warto mieć świadomość wszystkich możliwych kosztów, związanych z jej prowadzeniem.
Biznes plan salonu kosmetycznego
Jeśli chcesz otworzyć własny salon, kluczową kwestią będzie biznesplan salonu kosmetycznego. To bardzo ważny krok, dzięki któremu będziesz w stanie uporządkować swoje wydatki i nakreślić plan działalności. Biznes plan salonu kosmetycznego można stworzyć dla siebie, lub też na potrzeby wzięcia kredytu czy uzyskania dotacji. Ważne jest jednak, aby plan był opisany w miarę możliwości najbardziej szczegółowo oraz zwięźle.
Kwestie, które powinny znaleźć się w dobrym biznesplanie salonu kosmetycznego to przede wszystkim dane dotyczące samej działalności i lokalu, w którym będziesz prowadzić salon, lista dostawców usług czy sprzętów, pomysł na promocję, koszty, związane z zatrudnieniem pracowników oraz wyposażeniem sprzętu, a także mocne i słabe strony przedsiębiorstwa.
Jak już wspomniano, biznesplan jest kluczowym elementem w przypadku aplikowania o kredyt lub dotację; jednak nawet jeśli nie planujesz pozyskać dodatkowego finansowania, stworzenie dobrego biznesplanu będzie wskazane w ramach planowania własnej działalności.
Zyskowny salon kosmetyczny – jak go poprowadzić?
Aby Twój salon kosmetyczny generował zyski, istotne jest dokładne przemyślenie strategii marketingowej. Konieczne jest stosowanie dobrych kosmetyków, ale żeby obniżyć koszty, związane z ich użytkowaniem, warto znaleźć dobrą hurtownię, z którą nawiążesz długotrwałą relację. Im dłużej potrwa współpraca, tym bardziej preferencyjne warunki możesz uzyskać.
Zainteresowaniem cieszą w ostatnich latach spersonalizowane usługi. Dotyczy to niemal każdej gałęzi biznesu. Im mocniej Twój salon będzie wychodził naprzeciw oczekiwaniom konkretnej grupy klientów, tym bardziej zaangażowanych odbiorców uzyskasz. Zainteresowaniem cieszą się w ostatnich czasach zwłaszcza zabiegi laserowe, czy peelingi kwasowe oraz masaże twarzy, ale stałą popularność zdobywają także masaże całego ciała połączone z aromaterapią.
W prowadzeniu salonu kosmetycznego bardzo ważna jest strategia marketingowa, która pozwoli Ci zaplanować odpowiednie działania promocyjne.
Czy otwarcie własnego salonu jest trudne?
Założenie biznesu zawsze wiąże się z pewnego rodzaju stresem. Jeśli jednak dobrze rozplanujesz działalność, unikniesz wielu problemów, a otwarcie własnego salonu stanie się znacznie prostsze. Zanim rozpoczniesz jakiekolwiek działania, napisz dobry biznesplan. Pozwoli Ci to uporządkować wszystkie kwestie jeszcze przed rozpoczęciem formalności. Bardzo ważna jest także reklama salonu, która zagwarantuje stały dopływ klientów. W tym przypadku istotne będzie oczywiście zrozumienie grupy docelowej i dobranie do niej odpowiednich kanałów komunikacji. Jeśli Twoje usługi mają dotrzeć do młodszych odbiorców, najlepiej postawić na content wideo. Dobrze będzie także stworzyć stronę internetową salonu, która będzie na bieżąco aktualizowana.
Komentarze
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy :)