Kolej towarowa w całej Europie w minionym roku zmagała się z efektem globalnych turbulencji gospodarczych. Mowa o kryzysach energetycznych, inflacji oraz zakłóceniach w łańcuchach dostaw. Pomimo znaczących spadków, pod koniec roku pojawiły się oznaki poprawy. Są one związane z lekkim odbiciem popytu oraz lepszymi wynikami osiągniętymi w październiku.
„Ostatnie miesiące pokazały, że zarówno na poziomie instytucjonalnym w Unii Europejskiej, jak i w Polsce, a przede wszystkim wśród przewoźników, panuje duże zainteresowanie wdrażaniem nowych technologii w kolejnictwie. Świadomość potrzeby ich adaptacji jest coraz większa. To stanowi podstawę do poprawy efektywności i integracji transportu kolejowego” – zauważa Piotr Sikorski, CEO SP Tech Solutions.
Nowe technologie w branży kolejowej
Choć branża kolejowa może nie wydawać się atrakcyjnym sektorem dla działania startupu, to SP Tech Solutions udowadnia, że na tym polu można wiele osiągnąć. Piotr Sikorski i Michał Pawłowski w 2019 roku postawili sobie ambitny cel. Ich misją była cyfryzacja oraz optymalizacja procesów logistycznych w branży kolejowej. Ich priorytetowe narzędzie to Raily Taxi, czyli system do optymalizacji transportu drużyn trakcyjnych. Z tego rozwiązania korzystają już między innymi PKP Cargo oraz RAIL Polska.
Jednak oczekiwania klientów wobec przewoźników kolejowych rosną. Zleceniodawcy chcą gwarancji bezpieczeństwa i wysokiej jakości obsługi. Odpowiedzią na te oczekiwania są właśnie nowe technologie. Zarówno te, które pozwalają na monitorowanie różnych parametrów ładunku, w tym lokalizacji w czasie rzeczywistym, jak i te, które umożliwiają sprawne znajdowanie profesjonalnych usługodawców dokładnie tam, gdzie będziemy ich potrzebować. Dostęp do bazy fachowców to ogromna przewaga konkurencyjna. Branża kolejowa, podobnie jak wiele innych, optymalizując koszty, stawia na outsourcing. Szczególnie, że zobowiązania firm transportowych rosną.
„Szukanie zleceniobiorcy po omacku może się tu okazać fatalne w skutkach. Dzięki platformom umożliwiającym współdzielenie danych, takim jak Raily Marketplace, przewoźnik może szybko i sprawnie wybrać najlepszą usługę, oszczędzając czas i optymalizując koszty, nie tracąc na jakości” – mówi Piotr Sikorski.
2025 rok sektor transportu kolejowego będzie również naznaczony działaniami mającymi zwiększyć bezpieczeństwo całego systemu. Tu także największe znaczenie będzie miała technologia. Jednym z kluczowych obszarów cyfryzacji są bowiem zaawansowane systemy zarządzania ruchem kolejowym oparte na AI i analizie big data. Pozwalają one na skuteczne zarządzanie zasobami i zwiększają bezpieczeństwo przewozów.
„W obliczu rosnącej liczby ataków inwestycje w cyberbezpieczeństwo są równie ważne, jak modernizacja fizycznej infrastruktury kolejowej. Cyberataki mogą nie tylko narazić operatorów na straty. Ale także stanowić poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa krajowego. Implementując narzędzia cyfrowe, warto upewnić się, że pochodzą one ze sprawdzonego źródła, a producent gwarantuje ich bezpieczeństwo” – podkreśla Michał Pawłowski, współzałożyciel SP Tech Solutions.
Wyzwania dla branży
Należy mieć na uwadze, że przewozy towarowe są pod silnym wpływem panującej dekoniunktury. Wymusza to na operatorach kolejowych szukanie oszczędności i wprowadzanie optymalizacji, które zwiększą konkurencyjność transportu kolejowego. Jak się okazuje, redukcję kosztów można znaleźć w zaskakujących obszarach.
„Skupiamy się na cyfryzacji i automatyzacji codziennych procesów, które jednak znacząco wpływają na efektywność operacyjną. Na przykład PKP Cargo, dzięki naszemu rozwiązaniu Raily Taxi, zmniejszyło miesięczne koszty transportu drużyn trakcyjnych o ponad 25% – wyjaśnia Piotr Sikorski, CEO SP Tech Solutions.
Dlatego 2025 rok bez wątpienia nie będzie dla transportu kolejowego łatwy. Widmo kolejnych spadków wpływa na nastroje w branży. Jednak obserwując działania podejmowane przez kraje członkowskie, Unię Europejską oraz operatorów logistycznych, możemy uznać, że kolej ma realną szansę na osiągnięcie swoich ambitnych celów. Dzięki inwestycjom w cyfryzację, bezpieczeństwo i innowacje może się ona stać kluczowym filarem zrównoważonego transportu w Europie.
Komentarze
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy :)