MamBiznes.pl

Outsourcing w małej firmie

Pobieranie danych ...

Outsourcing należy do tych pojęć z dziedziny zarządzania, które zrobiły w ostatnich latach oszałamiającą karierę. Popularności i złożoności terminu odpowiada mnogość definicji.
Nie wchodząc w kwestie różnic między nimi określmy outsourcing jako „przedsięwzięcie polegające na wydzieleniu ze struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa macierzystego realizowanych przez nie funkcji i przekazanie ich do realizacji innym podmiotom”. Za najbliższy znaczeniowo odpowiednik terminu outsourcing można więc uznać określenie „zlecenie na zewnętrz”.

Outsourcing także w ZZL

Wzrastająca popularność outsourcingu nie ominęła zagadnień związanych z zarządzaniem ludźmi. Outsourcing funkcji personalnej polega na „zlecaniu niezależnym dostawcom zewnętrznym bądź specjalistycznym firmom, zajmującym się świadczeniem usług lub sprzedażą na zasadzie stałej współpracy, wykonywania zadań z zakresu funkcji personalnej, które zwykle są realizowane przez pracowników przedsiębiorstwa. Usługodawca zobowiązuje się wykonywać określone zadania związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi w zamian za wynagrodzenie w ustalonej wysokości”.

Outsourcing funkcji personalnej jest zagadnieniem wywołującym duże emocje. Pojawia się wiele, często skrajnych opinii – od poglądu, że zarządzanie zasobami ludzkimi nie powinno podlegać zlecaniu na zewnątrz, po przekonanie, iż outsourcing stanowi jedynie słuszną drogę realizacji funkcji personalnej.

Zwolennicy stanowiska, które można byłoby nazwać umiarkowanym, podkreślają, że przekazanie firmie zewnętrznej omawianych zadań ma zarówno swoje zalety, jak i wady. Dopiero wnikliwa analiza specyfiki działania konkretnego przedsiębiorstwa pozwala odpowiedzieć na pytanie: czy outsourcing funkcji personalnej jest dlań rozwiązaniem właściwym.

Outsourcing dla dużych i małych

O outsourcingu dyskutuje się zwykle w kontekście dużych firm. Klasyczne „wyoutsourcowanie” funkcji personalnej polega na zlikwidowaniu lub ograniczeniu wielkości działu zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie i przekazaniu jego zadań firmie zewnętrznej. W małej firmie mamy do czynienia z odmienną sytuacją – outsourcing nie jest tu zwykle poprzedzony istnieniem działu personalnego wewnątrz przedsiębiorstwa.

Ma to swoje dobre strony. Zlecenie na zewnątrz omawianych zadań nie wiąże się z koniecznością redukcji personelu. Brak też jest złych nawyków (nawiasem mówiąc – podobnie jak dobrych) i przyzwyczajeń pracowników związanych z funkcjonowaniem takiego działu. Pozwala to na wolne od obciążeń, spowodowanych doświadczeniami przeszłości, formułowanie oczekiwań wobec firmy zewnętrznej.

Argumenty przeciw outsourcingowi

Jakie są więc główne trudności związane ze zleceniem na zewnątrz funkcji personalnej w małej firmie? Oto najważniejsze, najczęściej wymieniane:

Trudno zaprzeczyć, iż bariera finansowa stanowi główną przeszkodę w korzystaniu z usług podmiotów zewnętrznych. To prawda, iż honoraria żądane przez firmy konsultingowe do niskich nie należą. Jak wynika jednak z obserwacji, większość przedstawicieli przedsiębiorstw narzekających na wysokie ceny tych usług, nigdy nie skierowała zapytania ofertowego pod adresem żadnej z firm prowadzących tego typu działalność. Poinformowani jakie przykładowe koszty ponoszą przedsiębiorstwa podobnej wielkości korzystające z omawianych usług niejednokrotnie przyznają, iż sądzili, że są one wyższe.

Argumenty za outsourcingiem

Traktowanie outsourcingu jako idealnego środka realizacji zarządzania personelem w małych firmach nie jest „jedynie słusznym” rozwiązaniem. Jeżeli jednak przedsiębiorstwo zatrudnia kilkadziesiąt osób, planuje rekrutację i selekcję pracowników, nastawia się na intensywną działalność szkoleniową, chce wprowadzić motywujące systemy wynagrodzeń oparte na ocenie wyników pracy, opracować profile kompetencji itp. – rozważenie możliwości outsourcingu wydaje się jak najbardziej zasadne.

Wśród korzyści wymienić należy:

Zagrożenia

Najpoważniejsze zagrożenia można natomiast określić następująco:

Jak wybrać najlepszego wykonawcę outsourcingu

Kluczowe znaczenie ma właściwy wybór zleceniobiorcy. Firma, zwłaszcza mała, decydująca się na outsourcing funkcji personalnej, powinna więc największy nacisk położyć na działania przygotowawcze, umożliwiające podjęcie trafnej decyzji w tym względzie. Ważnym elementem takich działań jest dobre rozeznanie oferty firm świadczących usługi outsourcingowe dla niewielkich przedsiębiorstw.

Następnym krokiem powinno być wytypowanie kandydatów na przyszłych usługodawców. Można to uczynić analizując propozycje ogólnie znanych firm zewnętrznych, ewentualnie zbierając opinie od przedstawicieli innych małych przedsiębiorstw stosujących tę formę realizacji funkcji personalnej. Gdy wstępny wybór zostanie dokonany należy porównać ofertę kilku firm. Aby stało się to możliwe, konieczne jest opracowanie zapytania ofertowego. Wnikliwa analiza udzielonych odpowiedzi stanowić będzie podstawę wyboru usługodawcy.

Konieczne jest sprawdzenie referencji wybranej firmy. Należy skontaktować się z przedstawicielami przedsiębiorstw umieszczonych na tzw. liście referencyjnej i uzyskać informacje na temat zakresu i czasu trwania współpracy oraz oceny jakości świadczonych usług.

Ważna rzecz: umowa

Rozpoczęcie realizacji zadań przez firmę zewnętrzną powinno być poprzedzone przygotowaniem umowy świadczenia usług outsourcingowych. Dobre sformułowanie warunków umowy outsourcingowej jest niesłychanie istotne dla powodzenia przedsięwzięcia. Mary F. Cook podkreśla: Nie należy nigdy przyjmować warunków standardowej umowy przygotowanej przez firmę świadczącą usługi, gdyż zawsze zapewniają one przewagę usługodawcy, a tym samym są mniej korzystne dla przedsiębiorstwa zlecającego outsourcing. Umowy proponowane przez usługodawców zawierają również wiele warunków korzystnych tylko dla jednej strony. Warto więc zlecić sporządzenie umowy własnemu radcy prawnemu, gdyż będzie ona wówczas zawierała ustalenia, które odpowiadają przedsiębiorstwu.

Małe firmy nieczęsto zatrudniają radców prawnych. Przed podpisaniem umowy ich przedstawiciele powinni jednak koniecznie skonsultować się z prawnikiem, także (zwłaszcza!) wtedy, gdy wbrew powyższym wskazówkom, decydują się podpisać umowę przygotowaną przez usługodawcę.

Outsourcing całości funkcji personalnej jest wciąż rzadkością w polskich firmach. Przedsiębiorstwa, zarówno duże, jak i małe, korzystają jednak powszechnie z usług firm zewnętrznych realizując poszczególne zadania związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi, takie jak np. rekrutacja i selekcja pracowników czy prowadzenie polityki szkoleniowej. Przekazanie na zewnątrz większości zadań związanych z prowadzeniem polityki personalnej może się więc stać wartym rozważenia rozwiązaniem.

Paweł Sankowski

Pobieranie danych ...