Ponad połowa polskich start-upów finansuje swoją działalność z własnych środków. Połowa właścicieli młodych technologicznych projektów zanim uruchomiło biznes mieszkało za granicą. 40 proc. polskich start-upów osiąga regularne przychody. To tylko wybrane wnioski z opublikowanego dziś raportu „Polskie Startupy 2018”.
Podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy Fundacja Startup Poland opublikowała raport, który przybliża obraz polskich start-upów. To już czwarta edycja dokumentu , opisującego kondycję polskiego ekosystemu start-upowego. W tegorocznej udział wzięło 1101 założycieli start-upów.
Skąd kapitał na działalność?
Z opublikowanego raportu wynika, że aż 68 proc. polskich start-upów finansuje swoją działalność ze środków własnych. Wśród badanych 40 proc. projektów korzystało z programów realizowanych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości czy Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Na ostatnim miejscu podium znalazły się krajowe fundusze Venture Capital. Tą formę finansowania wskazało 37 proc. badanych. W dalszej kolejności ankietowani wybrali fundusze zagraniczne, anioły biznesu, inwestorów branżowych oraz bank.
Start-upy, które we wszystkich dotychczasowych raportach wskazały zewnętrzne źródło finansowania łącznie otrzymały 178 mln euro środków. Pod tym względem liderem jest krakowski start-up Brainly, który w kilku rundach pozyskał 39 mln dolarów. Aż dwie trzecie startupów z finansowaniem zewnętrznym przeszło tylko jedną rundę finansowania. Tylko co dziesiąty miał tych rund trzy lub więcej.
Show me the money
Jakie przychody generują polskie start-upy? Ankietowani wskazali, że 40 proc. z nich notuje regularne przychody, a 60 proc. z nich nie przekracza kwoty 100 tys. zł miesięcznie. W porównaniu do badania z poprzedniego roku w tym zakresie nic się nie zmieniło. Regularne przychody najczęściej osiągają startupy w branżach: produktywność/narzędzia do zarządzania oraz CRM/ERP, martech, edukacja, narzędzia dla programistów i deweloperów, fintech i big data.
Jeżeli chodzi o to komu start-upy sprzedają swoje produkty i w jakim modelu biznesowym to, aż 83 proc. badanych sprzedaje innym firmom(model B2B). W raporcie ubiegłorocznym taką odpowiedź wskazało 76 proc. Najpopularniejszym modelem biznesowym wśród startupów regularnie generujących przychody jest SaaS. Indywidualne wdrożenia u klienta stosuje 37 proc. start-upów regularnie zarabiających. W czołówce badania tradycyjnie znalazła się sprzedaż przez Internet, a więc commerce. Z podium zestawienia spadły w tym roku modele świadczące usługi za pośrednictwem strony. Na ich miejsce awansowały firmy wykorzystujące aplikacje mobilne oraz marketplace.
Cały raport dostępny jest na stronie startuppoland.org
Przeczytaj także na MamBiznes.pl
- Twórca Booksy: posiadamy 120 tys. lokali, ale nie jesteśmy jeszcze rentowni
- Świat polskich start-upów okiem Michała Sadowskiego
- Polski start-up ze swoją armią podbija rynek. „Zaczynaliśmy od 20m biura”
Grzegorz Marynowicz
MamBiznes.pl