Jak uzyskać zwolnienie z ZUS z powodu koronawirusa?

Informacje o autorze

03 kwietnia 2020
Udostępnij:
ZUS

Zwolnienie z płatności składek ZUS to jedno z rozwiązań w tzw. tarczy antykryzysowej. Po spełnieniu odpowiedziach warunków przedsiębiorca nie będzie musiał płacił składek przez 3 miesiące. Wyjaśniamy, jaki wniosek należy złożyć do ZUS.

Jak uzyskać zwolnienie z ZUS

Jak uzyskać zwolnienie z ZUS; Fot. FORUM/ Cezary Kowalski

Epidemia korononawirusa w Polsce, spowodowała znaczący spadek przychodów wielu firm. W dużej mierze spowodowane jest to nie tylko znaczącym spadkiem popytu, ale również wymogiem zamknięcia wielu punktów usługowy, w celu ochrony ludzi przed kolejnymi zarażeniami. Dlatego też powstała tarczy antykryzysowa, czyli szereg ulg i zwolnień podatkowych, które mają niwelować negatywne skutki pandemii koronawirusa. Jednym z rozwiązań, jest odroczenie bądź zwolnienie z płatności składek ZUS. Jak odroczyć składki ZUS na 3 miesiące przeczytasz tutaj.

Zwolnienie z ZUS na 3 miesiące

Ustawa przewiduje możliwość zwolnienia ze składki ZUS w marcu, kwietniu oraz w maju. Jednak takie rozwiązanie jest dedykowane tylko i wyłącznie mikroprzedsiębiorcom (do 9 pracowników) oraz osobom samozatrudnionym. Jednak w drugim przypadku pojawia się dodatkowe kryterium. Osoby samozatrudnione, które chcą być zwolnione musieli założyć firmę przed 1 kwietnia 2020 roku. W przypadku małych firm (do 49 pracowników) przysługuje ulga w wysokości 50 proc.

Sprawdź! Jakie oferty kredytów i pożyczek dostępne są dla Twojej firmy

Zgodnie z art. 31zp ust. 4 ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw „Wniosek o zwolnienie z opłacania składek może być złożony w formie dokumentu papierowego albo elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, za pomocą profilu informacyjnego utworzonego w systemie teleinformatycznym udostępnionym przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych”

Jak złożyć wniosek o zwolnienie z ZUS?

Wniosek niezbędny do uzyskania zwolnienia z ZUS dostępny jest tutaj lub na stronie ZUS. Jeśli właściciel firmy otrzyma pozytywną decyzję od ZUS-u to również będzie mógł spodziewać się umowy wraz z dokumentami dotyczącymi pomocy publiczne. Zostaną one wysłane na wskazany adres e-mail lub pocztą. Następnie należy odesłać podpisane dokumenty z powrotem do ZUS-u.

Można to również wykonać za pośrednictwem PUE. Po zalogowaniu się należy wejść do zakładki Płatnik i wybrać z bocznego menu wybierz [Dokumenty i Wiadomości] – [Dokumenty robocze]. Następnie kliknij przycisk [Utwórz dokument] – wniosek ZUS-RDZ należy wybrać z listy dostępnych. Po jego wypełnieniu musi zostać jeszcze wysłany.


Przeczytaj także na MamBiznes.pl 

Polecamy

Więcej w tym dziale: