Nazwa firmy – co powinna zawierać?
Aby założyć działalność gospodarczą, najpierw należy ją zarejestrować. W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej będącej najprostszą formą prowadzenia firmy, trzeba zgłosić się do CEIDG, a następnie wypełnić stosowne dokumenty. W nazwie firmy powinno znaleźć się imię i nazwisko przedsiębiorcy, czyli imię i nazwisko właściciela. Jest to konieczne w związku z zapisami Kodeksu cywilnego. W związku z tym przedsiębiorca może też mieć nadany wyłącznie jeden numer NIP.
W kwestii pozostałych elementów znajdujących się w nazwie właściciel firmy ma pewną dowolność. Zaleca się jednak, aby nazwa nawiązywała do samej branży, w której działać będzie przedsiębiorca. Trzeba również mieć na uwadze, że nazwa nie powinna brzmieć tak samo jak inna firma już istniejąca w tej branży.
Nazwa przedsiębiorstwa, w tym także jednoosobowej działalności gospodarczej, nie może też wprowadzać potencjalnych klientów w błąd. Nie powinna więc kojarzyć się z różnymi rodzajami działalności, a wyłącznie z tą, w obrębie której działa dany przedsiębiorca. Jeżeli powyższe warunki nie będą spełnione, uznane zostaną za niezgodne z obowiązującymi przepisami i wówczas będą odrzucone przez CEIDG. Przedsiębiorca otrzyma informację o potrzebie skorygowania nazwy. Czasem może też zostać wezwany przez Ministerstwo Gospodarki do zmiany nazwy firmy z innych powodów wskazanych przez urząd.
Zakładając działalność lub decydując się na zmianę nazwy, warto dobrze zastanowić się, jak nazwać firmę, aby nazwa ta była nie tylko spójna z prowadzonymi działaniami, ale też pomogła w rozwoju biznesu.
Nazwisko przedsiębiorcy w nazwie – czy tylko w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej?
W przypadku spółki jawnej, innego rodzaju spółek czy innych form prowadzenia działalności gospodarczej niż działalność jednoosobowa nie ma konieczności umieszczania w nazwie nazwiska przedsiębiorcy. Warto zwrócić uwagę, że w tym przypadku nie ma też zazwyczaj jednego konkretnego właściciela firmy. Zarządzanie podmiotem należy najczęściej do partnerów biznesowych.
Warto jednak wiedzieć, że nazwa działalności gospodarczej związana z nazwiskiem w przypadku dużych firm działających nawet na terenie kraju i zagranicą nie jest zakazana. Można taką formę zastosować w zgłoszeniu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
Zmiana nazwy firmy – czy można to zrobić?
Często zdarza się, że w związku z rozwojem firmy, a także zatrudnieniem coraz większej ilości pracowników czy też powstania kolejnych placówek uznajemy, że warto zmienić nazwę firmy. Rozszerzenie działalności bardzo często staje się ku temu powodem. Ponadto zarówno zmiany nazwy firmy jednoosobowej, jak i innego rodzaju działalności wymaga czasami zmieniający się rynek oraz potrzeby klientów. W ten sposób można też przyciągnąć nowych odbiorców, a także dokonać rozszerzenia działalności na rynki zagraniczne.
Zmiana nazwy firmy może być też potrzebna dla stworzenia nowej struktury biznesowej czy też wartości firmy. To dobry zabieg w przypadku potrzeby odcięcia się od powstałych negatywnych skojarzeń czy wydarzeń, o których nie chcemy pamiętać lub potrzebujemy uniknięcia sporów prawnych.
Dlatego zmiana nazwy firmy jest możliwa, a także w wielu przypadkach pożądana. Trzeba jednak pamiętać na przykład w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej, co powinna zawierać nazwa firmy. Chodzi tu zwłaszcza o imię i nazwisko, którego z nazwy nie można wykreślić. Jednak pełna nazwa firmy może brzmieć zupełnie inaczej i nie być już kojarzona z poprzednią nazwą firmy.
Wiele interesujących informacji można w tym zakresie uzyskać na platformie CEIDG i zapisach odnoszących się do zmiany nazwy firmy. Zgodnie z nimi nie ma możliwości, aby jeden przedsiębiorca wpisał się do CEIDG kilkakrotnie. Jednocześnie jednak w ramach jednego wpisu dany przedsiębiorca może wdrożyć kilka rozszerzonych nazw. Zwłaszcza jeżeli prowadzi różne profile działalności, które opisane są różnymi kodami PKD. Nie ma tu znaczenia, czy firmy te prowadzone są pod jednym adresem, czy też mają placówki rozmieszczone w różnych miejscach.
W praktyce oznacza to, że można prowadzić na przykład takie działalności jak: „Odzież robocza” Anna Hartman, „Serwis Rowerowy Kluczyk” Anna Hartman, „Wynajem Aut Smart Car” Anna Hartman. Najważniejsze w tych zapisach jest imię i nazwisko właściciela powyższych firm. Trzeba mieć jednak na uwadze, że w przypadku, jeżeli nazwisko właściciela uległoby zmianie, należy także dokonać zmiany nazwy firmy, dokonując aktualizacji danych za pomocą odpowiedniego rodzaju wniosku CEIDG.
Zmiana nazwy firmy w CEIDG krok po kroku
Zmiany dotychczasowej nazwy firmy jednoosobowej należy dokonać poprzez wypełnienie oraz złożenie druku CEIDG-1. Jednym z wygodnych sposobów na złożenie stosownego wniosku jest skorzystanie z konta na platformie CEIDG. Można zalogować się za pośrednictwem profilu zaufanego, a także certyfikatu kwalifikowanego lub wykorzystując stronę login.gov.pl.
Odpowiedni wniosek można złożyć również w sposób tradycyjny, odwiedzając właściwy urząd gminy. Istnieje także możliwość przesłania wypełnionego wniosku pocztą do urzędu gminy. Tam natomiast wszelkie dane zostaną przetworzone na wniosek elektroniczny. Jeżeli zależy nam na jak najszybszym załatwieniu sprawy, warto wybrać elektroniczną formę złożenia wniosku i platformę CEIDG.
Wspomniany wniosek CEIDG-1 służy do zmiany danych różnego typu. Informacje dotyczące nazwy firmy trzeba zawrzeć we właściwym polu formularza. Aby to zrobić w miejscu „01. Rodzaj wniosku” trzeba zaznaczyć punkt 2 – wniosek o zmianę wpisu w CEIDG oraz innych danych. Niezbędne jest też wskazanie daty powstania zmiany w formacie rok-miesiąc-dzień.
Trzeba pamiętać, że stosowny wniosek należy złożyć do CEIDG nie później niż do 7 dni od zaistnienia zmiany w nazwie firmy. W przeciwnym wypadku może to nieść ze sobą nie tylko problemy w dokumentacji, ale również konsekwencje urzędowe.
Jednocześnie zmiana nazwy firmy poprzez złożenie wniosku CEIDG sprawia, że przedsiębiorca nie musi już udawać się w tym samym celu do innych instytucji. Dane zgodne ze stanem faktycznym i zaakceptowaną zmianą zostaną automatycznie przekazane do Głównego Urzędu Statystycznego, Urzędu Skarbowego czy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Następuje to zazwyczaj w dniu roboczym następującym po dniu, w którym dokonano wpisu o zmianie.
Zmiany nazwy spółki – jak to zrobić?
W przypadku spółki zmiana nazwy wygląda inaczej. Aby tego dokonać, potrzebny jest wniosek i ewentualne dokumenty potwierdzające konkretne zmiany, czyli na przykład uchwały. Zmiany nazwy spółki można dokonać w każdym momencie. Pod tym względem również. Wspólnicy muszą przestrzegać określonych zasad. Nazwa musi np. wskazywać na konkretną branżę.
W spółce zmiana nazwy możliwa jest poprzez dokonanie zmiany umowy spółki. W zależności od formy rejestracji danego podmiotu gospodarczego do wyboru są dwie opcje zgłoszenia samych zmian. Poprzez portal rejestrów sądowych lub S24 (dostępny dla konkretnych spółek). Aby dokonać zmiany nazwy w spółce, potrzebna jest uchwała ze zgromadzenia wspólników, sporządzona w formie aktu notarialnego.
Zmiana nazwa firmy – co z danymi na fakturze?
W związku ze zmianą nazwy przedsiębiorstwa pojawia się wiele pytań i niejasności, co do dalszej działalności i organizacji pracy. Wiadomo, że z pewnością inne dane w nazwie spowodują konieczność wykonania nowych materiałów marketingowych czy emblematów dla pracowników, jeśli zawierają logo z nazwą itp. działań. Jednak pozostaje również kwestia dokumentacji sprzedażowej wystawianej klientom.
W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej, w której doszło do zmiany nazwy, nie ma konieczności wystawiania faktury korygującej ze zmianą danych w nazwie. Faktury wystawione przed dokonaniem zmiany nazwy firmy, gdzie znajduje się imię i nazwisko przedsiębiorcy, są wystarczające, aby uznać ich ważność.
Jednocześnie ważne jest, aby po dokonaniu zmiany kolejne dokumenty sprzedażowe wystawiać już z nową nazwą. Dobrą praktyką jest także poinformowanie stałych klientów o dokonanych zmianach, szczególnie wtedy, gdy wystawiono już faktury zakupowe. Jeżeli po zmianie nazwy firmy któryś z kontrahentów czy dostawców wystawi nam fakturę z nieaktualną już nazwą, będzie konieczne sporządzenie noty korygującej.
O czym trzeba pamiętać, decydując się na zmianę nazwy firmy?
Zarówno zmiana nazwy w przypadku jednoosobowej działalności, jak i zmiana nazwy spółki powinna być decyzją dobrze przemyślaną. Warto wcześniej wziąć pod uwagę wszystkie zagrożenia oraz wyzwania, jakie będą wiązały się z dokonaniem takiej zmiany.
Jednym z największych problemów w przypadku nowej nazwy firmy może być pewien problem z rozpoznawalnością marki oraz utratą wiarygodności. Takie zmiany często dezorientują dotychczasowych klientów. Sami nie wiedzą, czy zmiana wiąże się jednocześnie ze zmianą oferowanych produktów i usług,. Czy też obniżeniem, czy może podwyższeniem standardów. Często na skutek wprowadzonej zmiany firma nieco traci na zaufaniu, co może też przełożyć się na utratę niektórych kontrahentów.
Może się też zdarzyć, że nowa nazwa do naszych odbiorców aż tak doskonale nie przemówi. Ma to związek z postrzeganiem firmy i jej wizerunkiem, co niejednokrotnie wpływa na spadek sprzedaży. Niekiedy też zmiana w nazwie bywa postrzegana jako próba odcięcia się od niepowodzeń lub konfliktów i wpadek biznesowych. Zamiast pomóc firmie na nowo stanąć na nogi, jeszcze bardziej zaszkodzi jej reputacji. Taki zabieg może być postrzegany przez odbiorców jako próba uniknięcia odpowiedzialności.
Kwestią, której nigdy nie należy pomijać i zawsze będzie ona wpisana w zmianę nazwy firmy, są koszty. Dokonanie zmiany w nazewnictwie to konieczność zaktualizowania logo, strony internetowej, materiałów promocyjnych, folderów i wielu innych rzeczy. Sumy te bywają bardzo duże zwłaszcza wtedy, gdy firma sprzedaje produkty w opakowaniach ze swoim logo. Inna nazwa może też odbić się na działaniach związanych z pozycjonowaniem firmy i dotyczących SEO. Może być potrzebne wdrożenie kosztownej strategii, która wypromuje markę od nowa.
W wielu przypadkach jednak zmiana nazwy swojej firmy jest działaniem, które przynosi szereg korzyści. Pozwala zdobyć nowych nabywców i kontrahentów. W każdym przypadku warto dokładnie przemyśleć taki krok, aby podjąć możliwie najlepszą decyzję. Prowadzenie działalności gospodarczej ma szereg zalet, na które często trzeba poczekać. Wielu przedsiębiorców przekonuje się jednak, że było warto.
Komentarze
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy :)