MamBiznes.pl

Własny biznes w galerii handlowej. Ile to kosztuje i jak wygląda współpraca?

Pobieranie danych ...

Galerie handlowe to miejsce coraz częściej wybierane na lokalizację dla biznesu. Od sklepów, przez butiki modowe, aż po punkty gastronomiczne czy usługi fryzjerskie. Polacy pokochali zakupy w centrach handlowych, a przedsiębiorcy liczą zyski ze swojej działalności. Z jakimi kosztami wiąże się wejście ze swoim biznesem do galerii handlowej?  Portal MamBiznes.pl sprawdził jak wygląda taka współpraca i jakie ma zalety oraz gorsze strony. 

Ile kosztuje własny biznes w galerii handlowej? Źródło: FORUM/ Piotr Malecki

Jaki czynsz w galerii handlowej?

Należy zwrócić uwagę, że występują dwie formy powierzchni, którą można wynająć – lokale oraz tzw. wyspy. Każda z nich ma swoją specyfikę, wady, zalety, a także minimalny okres najmu. Jak zauważa Anna Łajszczak Tenants Relations Manager Manufaktury — Czynsze są każdorazowo negocjowane bezpośrednio z potencjalnym najemcą. Są one uzależnione od wielu czynników, m.in. powierzchni, położenia salonu, czasu trwania umowy itp. Zatem np. im korzystniejsza jest lokalizacja tym należy się liczyć z wyższymi stawkami. To jednak bezpośrednio przekłada się na lepsze wyniki sprzedażowe niż w przypadku stoiska na uboczu galerii. Wpływ na wysokość czynszu ma również miasto, w którym przedsiębiorca zamierza prowadzić działalność. Na najwyższe stawki trzeba się tradycyjnie przygotować w Warszawie. Warto zaznaczyć, że nie ma istotnych różnic w koszcie wynajmu 1 m2 wyspy oraz tradycyjnego lokalu. Pierwsza opcja wymaga po prostu dużo mniejszej powierzchnii co siłą rzeczy generuje niższe koszty wynajmu. Należy jednak zwrócić uwagę, że nie każdy biznes może być prowadzony z wyspy. Trudno sobie wyobrazić taką lokalizację np. dla marki odzieżowej.

Miasto

Maksymalne czynsze (Euro/m2/miesiąc)

Katowice 55
Kraków 60
Łódź 55
Poznań 47
Szczecin 55
Trójmiasto 50
Warszawa 130
Wrocław 55
Źródło: Opracowanie własne MamBiznes.pl na podstawie danych pochodzących od JLL dla lokali około 100 m2 z kategorii moda i dodatki; Stan na czerwiec 2019

Umowa z galerią

Jednak czynsz to nie jedyna opłata, z jaką musi się liczyć przedsiębiorca rozpoczynający biznes w galerii handlowej. – W zależności od sytuacji dodatkowe koszty oprócz czynszu mogą uwzględniać też opłatę serwisową i marketingową – mówi Agnieszka Nowak, dyrektor warszawskiej Galerii Północnej. Pomimo pewnych nakładów, przedsiębiorca otrzymuje lokal w dużym obiekcie handlowym i możliwość prowadzenia biznesu na takich samych zasadach, jak inni najemcy. Jest pełnoprawnym partnerem, uczestnikiem projektów marketingowych i beneficjentem takich działań – dodaje.

Przeczytaj! Jak wygląda współpraca przedsiębiorcy z siecią handlową?

Umowy są zwierane na długi okres, z reguły jest to 5 – 10 lat. Jednak ten termin dotyczy tylko lokali. Inaczej wygląda to wszystko w przypadku wysp. Jak zaznacza Agnieszka Nowak – taki okres wynajmu zaczyna się nawet od 1 dnia, ale nie dłużej niż rok. Zaletą takiego obiektu jest zmniejszenie kosztu (mniejsza powierzchnia), przy jednoczesnym dotarciu i zaprezentowaniu swojej oferty większej liczbie odbiorców przez przedsiębiorcę – dodaje natomiast Anna Łajszczak.

Wejście do galerii handlowej ma swoje lepsze i gorsze strony. Niewątpliwie pozwala dotrzeć do dużej liczby klientów, ale jednocześnie wymaga na starcie sporych nakładów. Jest to ciekawa opcja dla biznesów, które zaczynają od sprzedaży online i myślą o punkcie stacjonarnym. Bardzo dużo zależy od rodzaju działalności, ponieważ nie każdy biznes nadaje się do centrum handlowego. Przykładów młodych przedsiębiorców, którzy postanowili otworzyć własny punkt (często pierwszy) w galerii handlowej i odnieśli sukces jest wielu. – Wśród nich można wyróżnić Bizuu, Agata Wojtkiewicz, Dzky. By Maciek Sieradzki – wymienia Anna Łajszczak

Przeczytaj także na MamBiznes.pl

Bartłomiej Godziszewski
MamBiznes.pl

Pobieranie danych ...