Czy można wziąć raty na firmę?
Pożyczki i kredyty to chleb powszedni wielu przedsiębiorców. Choć w idealnym świecie takie usługi nie byłyby konieczne, tak naprawdę są one niezbędne na pewnym etapie działalności niemal każdej firmy. Finansowanie konieczne może być zarówno na początku prowadzenia działalności, jak i w trakcie jej rozwoju. Wielu przedsiębiorców korzysta z dotacji czy kredytów, część bierze jednak różnego rodzaju sprzęty, czy usługi na raty bezpośrednio w sklepie.
Wśród wielu różnych typów kredytowania, pożyczka ratalna, czy kredyt gotówkowy będzie rozwiązaniem skutecznym, choć często dość drogim. Firmy mogą jednak liczyć na preferencyjne warunki w tej kwestii.
Zakup na raty na firmę jest możliwy zarówno za pośrednictwem instytucji finansowych, jak i różnego rodzaju sklepów, czy magazynów ze sprzętem. Zazwyczaj wraz z zakupem jakiegoś towaru na raty podpisywana jest jednocześnie umowa z bankiem, do którego spłaca się kredyt ratalny.
Warto przeczytać: Czym jest afiliacja i jak na niej zarabiać? Kompleksowy poradnik dla początkujących
Raty dla firm – rodzaje finansowania
Firma, zarejestrowana w Polsce może obecnie wybierać spośród różnych ofert produktów ratalnych. Wiele instytucji finansowych, takich jak banki czy firmy leasingowe, oferują różne formy pożyczek dla przedsiębiorstw. Firmy mogą skorzystać między innymi z takich form finansowania, jak:
- Kredyt dla firm — to oferowana przez instytucje finansowe, głównie banki, opcja, przeznaczona specjalnie dla przedsiębiorstw. Zazwyczaj kredyt ratalny można przeznaczyć na różne cele, takie jak zakup sprzętu, kursy i szkolenia, czy też pokrycie bieżących wydatków, związanych z prowadzeniem firmy.
- Leasing — choć leasing często nie kojarzy się z kredytem, jest to w istocie popularna forma finansowania, która pozwala na korzystanie z urządzeń, pojazdów czy maszyn bez konieczności ich zakupu. Przedsiębiorca płaci w takim przypadku raty za użytkowanie sprzętu przez wskazany w umowie czas. Po jej zakończeniu możliwe jest wykupienie sprzętu na preferencyjnych warunkach, w kwocie niższej, niż rynkowa.
- Raty dla przedsiębiorców na zakup sprzętu – to najbardziej klasyczna forma finansowania, jeśli chodzi o raty. Niektóre sklepy i firmy oferują możliwość zakupu towarów w takiej formie, dostępną także dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Choć w ostatnich czasach sprzedaż ratalna mocniej kojarzyła się z klientem indywidualnym, obecnie coraz więcej placówek oferuje także zakupy ratalne dla firm. Mogą one jednak różnić się nieco warunkami i wysokością oprocentowania od oferty dla klientów indywidualnych.
Raty przedsiębiorcy – inne formy finansowania
Oprócz kredytu, leasingu oraz klasycznych rat na zakup sprzętu, przedsiębiorca ma do wyboru także:
- Pożyczki — firmy, które specjalizują się w udzielaniu pożyczek dla firm, oferują finansowanie często na krótszy okres czasu, lub w mniejszych kwotach, jednak zależy to zawsze od firmy. Warto wiedzieć, że pożyczki są często dużo droższe, niż klasyczny kredyt.
- Faktury z odroczonym terminem płatności – to oferta dla przedsiębiorców, które chcą zakupić sprzęt lub usługę, płacąc za nią później lub w ratach.
Na czym polega zakup na raty na firmę?
Zakup na raty to rozwiązanie, dzięki któremu nie musimy od razu zapłacić całej kwoty za zakupione dobro – usługę lub towar. W zamian za to przedsiębiorca uiszcza co jakiś czas opłatę do wybranej instytucji, oczywiście ze stosownymi odsetkami. Po spłaceniu danej usługi czy sprzętu kredyt jest zamknięty. Warto zaznaczyć, że spłacenie kredytu ratalnego w terminie poprawia zdolność kredytową, czasem warto więc brać na firmę różnego rodzaju niewielkie kredyty, aby w sytuacji nagłej potrzeby nie było problemu z otrzymaniem od instytucji finansowej większego finansowania. Sprzedaż ratalna i spłacenie sprzętu lub usługi w terminie również liczą się do zdolności kredytowej.
Zakup sprzętu na fakturę
Ciekawym zagadnieniem w kontekście sprzedaży ratalnej jest zakup sprzętu na fakturę. Do 2020 kilkukrotnie zmieniały się zasady ewidencjonowania faktur w kosztach działalności. Zakup sprzętu na fakturę, która była płacona w ratach, zakładał możliwość odliczenia od podatku dochodowego kwoty, która nie została zapłacona w ramach raty, co narażało firmy, oferujące sprzedaż ratalną na koszty. W sytuacji spłaty zaległej raty, możne było ponownie zawrzeć ją w kosztach prowadzenia działalności.
Obecnie, jeśli sprzedawca, wystawiając fakturę, nie ureguluje kwoty do 90 dni od upływu wskazanego w umowie terminu, również może pomniejszyć koszty o wartość kwoty nieuregulowanej kwoty. Sprzedawca powinien jednak przeprowadzić korektę przychodów w deklaracji PIT, ale prowadzi to także do konieczności wprowadzenia korekty po stronie nabywcy. Jeśli nie minie 90 dni od czasu terminu płatności, podstawa opodatkowania powinna być powiększona o wysokość niespłaconych rat.
Kto oferuje firmom raty?
Jak już zostało wspomniane, klient biznesowy stał się w ostatnim czasie dość istotny dla wielu instytucji, oferujących sprzedaż ratalną. Oznacza to, że finansowanie tego rodzaju oferują nie tylko instytucje finansowe, ale także różnego rodzaju sklepy, czy firmy, które mogą zaproponować klientom zakup danej usługi lub sprzętu na raty.
Gdzie szukać placówki, która udostępnia raty dla firm? Obecnie niemal każdy sklep oferuje raty dla osób fizycznych. Wiele z nich ma swojej ofercie także zakupy ratalne dla firm. Najlepszą opcją jest sprawdzenie w internecie, czy dany sklep proponuje raty dla przedsiębiorców – w sieci jest sporo rankingów, które warto śledzić, by wybrać najlepszą opcję dla swojej firmy.
Czy warto wybrać raty, jeśli prowadzisz działalność?
Finansowanie zakupów firmowych bywa problemem, kiedy w firmie trwa martwy okres, lub koszty związane z działalnością są większe, niż aktualne przychody. Choć rozliczenie zakupu w formie rat może nie wydawać się atrakcyjną opcją, warto wiedzieć, że niemal każda firma korzysta z tego rodzaju finansowania. Często raty na firmę nie będą wynosiły zero procent, z uwagi na większą ilość kupowanego sprzętu. Jeśli jednak Twoja firma potrzebuje dodatkowego finansowania, sprzedaż ratalna jest dobrym pomysłem, choćby z uwagi na niższe oprocentowanie niż ma to miejsce w przypadku kredytów dla firm, czy pożyczek.
Zakup sprzętu czy usług, nawet jeśli Twoja działalność nie ma na ten moment środków na dodatkowe działania, pozwoli przedsiębiorstwu się rozwinąć. Nawet jeśli koszty są na aktualny moment większe, niż przychody firmy, warto zainwestować w potrzebne usługi czy sprzęt, aby firma mogła działać prężniej i lepiej.
Finansowanie faktur i sprzęt na raty, czyli co możesz kupić na raty?
Obecnie na raty można kupić zarówno sprzęty, jak i usługi, czy różnego rodzaju szkolenia. Ponieważ wiele przedsiębiorstw operuje na co dzień fakturami, opcja z odroczonym terminem płatności jest często wybierana przez firmy. Opłata za usługę lub produkt, realizowana po jakimś czasie od jego nabycia, jest od jakiegoś czasu oferowana przez wiele sklepów internetowych w odniesieniu do klientów indywidualnych.
Na raty można obecnie kupić sprzęt, potrzebny do prowadzenia działalności, jak i usługi, czy nawet nieruchomości.
Wiele firm na pewnym etapie prowadzenia działalności potrzebuje także finansowania w kontekście zatrudnienia nowych pracowników. W takim przypadku warto pozyskać dotacje z urzędu pracy, czy Banku Gospodarstwa Krajowego. Sporo firm przyjmuje nowych pracowników na staż z urzędu pracy. W takim przypadku pensja płacona jest przez instytucję, co pozwala firmie na spore oszczędności w tym zakresie.
Jest sporo źródeł finansowania dla działalności gospodarczej, warto jednak pamiętać, że sprzedaż ratalna jest dedykowana głównie zakupowi sprzętu i usług. Firmy mogą z niej skorzystać na preferencyjnych warunkach, jednak przed zdecydowaniem się na zakup dobrze jest sprawdzić, jakie koszty związane będą z daną ofertą, proponowaną przez sklepy, czy instytucje, które oferują sprzedaż ratalną.
Komentarze
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy :)