MamBiznes.pl

Co rok 2017 nauczył branżę e-commerce?

Pobieranie danych ...

Grudzień i styczeń każdego roku składa się z serii prognoz dla różnych branż. Specjaliści, typujący trendy i zagrożenia, wyznaczają nowe kierunki rozwoju dla przedsiębiorców. To też czas na wyciągnięcie  wniosków z tego, co wydarzyło się w mijającym roku.

Foto: YAY Foto/ Gajus

Rzadko zdarza się, by w ciągu zaledwie 12 miesięcy branża przeszła rewolucję, która całkowicie zmienia prognozy na następny rok.  Niektóre trendy nie zmieniają się przez kilka lat. W minionym roku duża część branży e-commerce pochyliła się nad analityką i odkryła, jakie korzyści może z niej czerpać.  Nie wystarcza już sprawdzanie współczynnika konwersji z każdego źródła, uwagę skupiono również na bieżącej analizie zachowań użytkownika na stronie i śledzeniu jego pełnej ścieżki zakupowej od momentu wejścia na stronę.

Ze szczegółową analityką wiąże się kolejny ważny trend – personalizacja. Dostosowanie komunikatu do konkretnego użytkownika dotyczy personalizacji onsite (rekomendacje produktowe, dostosowanie narzędzi i komunikacji pod indywidualnego użytkownika), tworzenia newsletterów zawierających dedykowane promocje, dopasowania treści, a także profilowania  oferty w social mediach czy w działaniach remarketingowych.

Na popularności z pewnością nie straci, również w tym roku, testowanie różnych funkcjonalności i narzędzi. Coraz więcej osób zauważa, że to nie wsłuchiwanie się w prelekcje z licznych konferencji, a osobiste doświadczanie   polecanych rozwiązań  przynosi najlepsze rezultaty. Każda branża działa w inny sposób, a jej użytkownicy zwracają uwagę na różne rzeczy. Warto więc  szukać funkcjonalności, które najlepiej  dopasują się do tego jednego, konkretnego sklepu i jego klientów.

Zeszły rok będzie kojarzony jako rok pierwszych kroków sztucznej inteligencji w e-commerce oraz szeroko rozumianym marketingu internetowym. Dobrym przykładem są chociażby chatboty, które były hitem 2017 roku.  Przyszłością są  bardziej zaawansowane modele machine learningowe czy rozwiązania  deep learningowe wspierające systemy rekomendacji i personalizacji. Nawet prosta segmentacja użytkowników na stronie wejścia daje nam możliwość dostosowania zarówno treści, jak i sposobu jej prezentacji pod profil demograficzny czy oczekiwania odwiedzających. A spełnienie oczekiwań odwiedzających, jak pokazują wcześniejsze lata,, to pierwszy krok do sukcesu.

Przeczytaj także na MamBiznes.pl

Marcin Janczewski,
CEO sklepu DrTusz.pl

Pobieranie danych ...