Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Liczba założycieli oraz ich cechy osobowości wpływają na sukces startupu, wynika z najnowszych badań

Startupy

Startupy są istotnym źródłem innowacji, jednak najbardziej perspektywiczny pomysł na biznes może nie odnieść sukcesu. W raporcie „The impact of founder personalities on startup success” wskazano, że to cechy osobowości założycieli firmy odgrywają ważną rolę w powodzeniu działalności startupu.

Mamy pomysł na biznes, robimy research na rynku, szukamy zaufanych ludzi i na dodatek pozyskujemy finansowanie na rozwój działalności. Może to być przepis na sukces startupu, jednak nie musi. Jak wskazano w raporcie dla Nature: „The impact of founder personalities on startup success”, cechy osobowości założycieli mają kluczowe znaczenia dla powodzenia prowadzonego biznesu. Z badania wynika również, że startup ma większe szanse na sukces jeżeli został założony przez kilka osób, a nie jednego przedsiębiorcę.

Wśród przyczyn upadków startupów wyróżnia się właśnie dobór nieodpowiedniego zespołu. Dlatego autorzy raportu skupili się na dwóch aspektach: jakie cechy osobowości wyróżniają założycieli i czy mają one przełożenie na sukces startupu. Wyróżniono 6 typów osobowości, którymi najczęściej charakteryzują się młodzi przedsiębiorcy:

  • Realizator: cechuje go sumienność.
  • Lider: najczęściej jest żądny przygód.
  • Wojownik: często to osoby spontaniczne, ale również nie uznające kompromisów.
  • Operator: sumienność oraz ugodowość.
  • Ekspert/inżynier: otwarci intelektualnie.
  • Programista: jest to osoba ekstrawertyczna.

Warto przeczytać: Kobiety coraz chętniej chcą prowadzić własny biznes. Przeszkodą mogą być wysokie podatki

Cechy osobowości założycieli startupów

Warto na wstępie wspomnieć, że autorzy raportu korzystali z bazy Crunchbase, która dostarcza informacje o startupach i nie tylko. Również zaznaczano, że pojęcie „sukcesu” w przypadku startupów może być rozumiane na różny sposób. Jedni będą patrzeć na kwotę pozyskanego finansowania od inwestorów, inni na liczbę dostarczonych produktów, a dla innych będzie się liczyć wzrost przychodów rok do roku.

Do badania wykorzystano model Wielkiej Piątki, który opiera się na teorii cech osobowości mówiący o 5 głównych oraz 30 mniejszych składowych, których natężenie można opisać w skali np. 1-10. Tych 5 głównych to: ugodowość, sumienność, otwartość na doświadczenie, ekstrawersja oraz neurotyzm.

Bazując na tej teorii cech osobowości, w raporcie wskazano 6 typów osobowości, które mogą charakteryzować założycieli startupów. Wspomniani już eksperci/inżynierowie wyróżniają się największą otwartością w aspektach intelektu oraz wyobraźni. Programiści, najczęściej powiązani z pełnieniem ról technologicznych, mają wysoki poziom ekstrawersji. Operatorzy natomiast wykazują się sumiennością, ale również ugodowością. Realizatorzy są zorganizowani oraz towarzyscy, a Liderzy odznaczają się pewnością siebie, opanowaniem i spokojem. Wojownicy za to cechują się spontanicznością oraz impulsywnością.

Opisując te 6 typów osobowości, autorzy raportu nazwali tę strukturę FOALED (od pierwszych liter Fighters, Operators, Accomplishers, Leaders, Engineers and Developers).

Źródło: „The impact of founder personalities on startup success”

Co wpływa na sukces startupu?

W raporcie postawiono hipotezę, że kombinacja różnych cech osobowości założycieli wpływa na to jaki sukces może odnieść dany startup. Przykładowo wskazano, że jeden z założycieli może być otwarty i żądny przygód, natomiast drugi będzie po prostu sympatyczny i godny zaufania, dzięki czemu będą się uzupełniać.

Najlepsze kombinacje pojawiają się gdy startup zakłada jeden Lider i dwóch Programistów, jeden Operator i dwóch Programistów czy też Ekspert/ Inżynier, Lider oraz Programista. Mimo to, autorzy raportu dowodzą, że nie ma jednego typu osobowości, który zapewni sukces startupowi.

Z badania wynika również, że jeśli firma ma więcej niż jednego założyciela, to również zmniejsza ryzyko niepowodzenia niż w przypadku gdy założy go jedna osoba. Poniższy wykres pokazuje jaka jest szansa na osiągnięcie sukcesu przy konkretnej liczbie założycieli.

Źródło: „The impact of founder personalities on startup success”

Autorami raportu są Paul X. McCarthy, XianGong, Fabian Braesemann, Fabian Stephany, Marian‑Andrei Rizoiu & Margaret L. Kern.

Warto przeczytać: 5 lekcji biznesu z serialu „Sukcesja”. Jak prowadzić firmę do sukcesu

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.