Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Znaleźli niszę: produkują rowery na zamówienie

Klienci najczęściej kontaktują się z nami telefonicznie lub mailowo. Część składa zamówienie bezpośrednio w manufakturze, część mailowo, co raz częściej też poprzez naszą stronę internetową – mówi Iwona Jończyk – Kornijenko, współwłaścicielka firmy Fera Bikes, produkującej rowery na zamówienie.

Proszę powiedzieć czym zajmuje się Państwa firma?

Manufaktura rowerowa FERA BIKES wykonuje rowery różnego typu, głównie beach cruisery, choppery cruisery, holenderki i ostre koło, a ostatnio także rowery z bambusa, wszystko to pod marką FERA. Zasadniczą część produkcji stanowią rowery na zamówienie, które ręcznie malujemy i składamy. Zamawiając nasz rower Klient ma możliwość wyboru kolorów wszystkich metalowych elementów roweru, jak też indywidulnego dopasowania wyposażenia.

foto: Iwona Jończyk – Kornijenko w warsztacie firmy Fera Bikes

Jak zrodził się pomysł na taką działalność

Początkowo działalność koncentrowała się wokół sklepu i serwisu  rowerowego, który prowadził mój mąż  razem ze swoim wspólnikiem.  To oni w 2006 roku zaczęli składać własne rowery, jednak głównie na użytek własny oraz dla rodziny i znajomych. Była to trochę taka „garażowa produkcja”.  Niestety z uwagi na nieopłacalność sklep został zamknięty. Zaczęliśmy wspólnie szukac możliwości rozwinięcia specjalistycznej produkcji. Przy ogromnym wsparciu rodziny udało się zorganizować warsztat produkcyjny. Mój szwagier umożliwia nam korzystanie z lakierni proszkowej w jego własnym zakładzie produkcyjnym. Kolejnym etapem było zdobycie dotacji unijnej na rozpoczęcie działalności gospodarczej, która formalnie została uruchomiona w 2012 roku.

Czy inspiracją do tego biznesu były zagraniczne firmy?

Raczej nie inspirowaliśmy się żadną konkretną zagraniczną firmą. Na polskim rynku rowerowym istnieje kilka firm wykonujących rowery na zamówienie.

Ile pieniędzy na starcie wymagało uruchomienie biznesu?

Część wyposażenia technicznego i narzędzi została przejęta po zlikwidowanym serwisie rowerowym. Ogólnie rzecz biorąc uruchomienie działalności wymagało zaangażowania ok. 80 000 PLN, częśc tej kwoty stanowiła dotacja unijna i wsparcie pomostowe.

foto: rowery wytworzone w firmie Fera Bikes


Z jakimi trudnościami wiązał się start w biznesie?

Formalnie działalność rozpoczynaliśmy pod koniec sezonu rowerowego, tak więc największym wyzwaniem było przetrwanie okresu zimowego, zwłaszcza, iż sezon w tym roku znacznie się opóźnił.

Na co poszły pierwsze wydatki? Sprzęt, narzędzia, lokal?

Znacząca część wydatków stanowiło zaprojektowanie i wykonanie strony internetowej z konfiguratorem, zakup części, narzędzi, materiałów reklamowych, opakowań, zastrzeżenie znaku towarowego.

Z jakim kosztem wiąże się zakup roweru?

Ceny rowerów wahają się w przedziale od 1600,- PLN, jeśli chodzi o cruisery do ponad 5.000 PLN, jeśli chodzi o rower bambusowy. Nasz sztandarowy produkt, czyli rower beach cruiser w wersji damskiej lub męskiej, z 3 biegowa piastą, malowany w dwóch kolorach z palety RAL i kompletnym wyposażeniem kosztuje obecnie 1690,- PLN.

Jaki jest proces wyboru wzoru i złożenia zamówienia?

Nasi Klienci najczęściej kontaktują się z nami telefonicznie lub mailowo. Część składa zamówienie bezpośrednio w manufakturze, część mailowo, co raz częściej też poprzez naszą stronę internetową. Na zamówieniu znajduje się dokładna rozpiska kolorów i poszczególnych części oraz wyposażenia zamawianego roweru. Czas realizacji zamówienia wynosi obecnie ok. 14 dni. 

Ile osób pracuje w firmie obecnie?

Obecnie jest to pięć osób.

Czy rowery składane są w Państwa firmie czy te czynności zlecacie firom zewnętrznym?

Znakomitą większość czynności niezbędnych do wyprodukowania roweru wykonujemy samodzielnie (lakierowanie, zaplatanie kół, montaż). Piaskowanie ram zlecamy firmie zewnętrznej i oczywiście zaopatrzenie w części następuje za pośrednictwem hurtowni rowerowych w całym kraju.


foto: rowery firmy Fera Bikes 

Proszę przybliżyć w kilku zdaniach jak wygląda proces składania takiego roweru od A do Z.

W pierwszej kolejności po złożeniu zamówienia następuje przygotowanie części do lakierowania, wchodzi tu w grę piaskowanie ram oraz oczyszczanie części. Ponieważ lakierujemy takie detale jak szprychy, piasty, pedały, łańcuchy, korby, kierownice, mostki, etc. proces ten jest bardzo czasochłonny i wymaga dokładności. Wszystkie części muszą zostać pozbawione smaru, naklejek, musi zostać odliczona odpowiednia ilość szprych. Następnie części są ręcznie pokrywane lakierem proszkowym i wypiekane w piecu. Później następuje zaplecenie kół i montaż całego roweru.

Uwaga: Prowadzisz biznes i chcesz o nim opowiedzieć? Napisz na [email protected]

Czy rowery sprzedawane są wyłącznie na polskim rynku czy może macie też klientów z zagranicy?

Najczęściej rowery zamawiają Klienci z Polski, ale zdarzyło nam się wysłać już kilka rowerów za granicę.

Ile rozwerów obecnie miesięcznie Państwo sprzedajecie?

Około 30 miesięcznie.

foto: rowery z bambusa firmy Fera Bikes

Czy na rynku istnieje dużo podobnych firm? Czym chcecie z nimi wygrywać?

Jak już wspomniałam na polskim rynku rowerowym istnieje kilka małych i większych firm zajmujących się produkcją rowerów na zamówienie oraz ogólnie produkcją cruiserów pod własną marką. Jestem przekonana, że dla wszystkich jest miejsce w segmencie rynku określanym jako rowery miejskie, który to segment aktualnie rozwija się najbardziej dynamicznie. 

Co moglibyście Państwo poradzić osobom, które dopiero myślą o własnym biznesie?

Uważam, że warto zaryzykować, podjąć wyzwania, poszukać różnych rozwiązań, spróbować skorzystać w projektów unijnych. Przede wszystkim jednak trzeba wierzyć w powodzenie przedsięwzięcia oraz we własne siły, a najlepiej łączyć pasję z wykonywaną działalnością. 

– Założyli minibrowar: jak zarobić na piwie?

– Założył szkołkę piłkarską: jak się ro robi?


Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
Nowy 24 kwi 2013 (17:10)

Jak byś czytał uważnie to byś link zauważył jest na górze w treści:)