Yoko i Vigo od Cruz Group. Żywność funkcjonalną produkują na skalę globalną

W 2014 roku Przemysław Igel i Aleksander Psztur założyli Cruz Group. Dziś ich firma ma w ofercie m. in. 20 marek kombuchy i jest obecna na 60 rynkach na całym świecie. A do tego ma ambicje zmiany świata na lepsze.

Firma, jak przyznają założyciele, powstała na bazie pasji do podróży i chęci przeprowadzania zmian w otaczającym ich świecie. Do produkcji zdrowej żywności zaprzęgli nowoczesne technologie, ale zrobili to w taki sposób, by utrzymać model zrównoważonego rozwoju. Skąd w tym wszystkim wzięły się „egzotyczne” napoje? – Obserwacja rynku spożywczego naprowadziła nas na trop zdrowszych alternatyw dla popularnych, gazowanych napojów. Tak w 2015 roku powstała Vigo Kombucha – naturalnie fermentowany, zdrowy napój o prostym składzie. Dwa lata później poszerzyliśmy ofertę o nasz kolejny flagowy produkt, Yoko Matchę, czyli połączenie organicznej zielonej herbaty z bio cukrem trzcinowym i wodą źródlaną – czytamy na stronie Cruz Group.

Elastyczny rozwój

Dziś Cruz Group jest największym producentem kombuchy w Europie. Podstawowym kierunkiem eksportowym są dla firmy kraje Unii Europejskiej, ale dostrzega także potencjał krajów azjatyckich. Polski rynek odpowiada jedynie za 20% sprzedaży. Globalna skala działalności to atut, który jednak w czasie pandemii i wojny postawił przed przedsiębiorcami z Poznania wiele wyzwań. Przede wszystkim logistycznych, związanych z eksportem. Ale także z poszukiwaniami dostawców elementów, które wcześniej kupowane były w Ukrainie i Rosji. Konieczne okazały się modyfikacje kierunków rozwoju i przeprojektowanie łańcuchów dostaw.

Firma dostosowuje się elastycznie do zmieniającego się świata. Plany rozwoju są naprawdę ambitne. – Na razie skupiamy się na rozwoju asortymentu. Interesują nas nowe produkty, nowe kategorie. Chcemy wyjść poza rynek napojów i w ofercie poza napojowej znaleźć swoją niszę. W nowych dla nas kategoriach wykorzystamy to, na czym się znamy – czyli probiotyki i fermentację. Obecnie jednak kończymy prace nad organicznym cydrem. Potem przyjdzie czas na żywność – mówi Aleksander Psztur na łamach serwisu portalspozywczy.pl.

Więcej niż napoje

Założyciele Cruz Group nie zajmują się jedynie opracowywaniem nowych receptur. Ich przedsięwzięcie ma imponujące tło intelektualne, by nie powiedzieć filozoficzno-futurystyczne. Dziesięcioletni plan działania o nazwie „Future 2030” to jednocześnie manifest ideowy i lista zadań do wykonania. Obejmują one szereg ekologicznych i etycznych celów oraz inicjatyw, które Cruz Group powinno podjąć i wykonać, by zrealizować wizję zintegrowanego świata, w którym chcieliby żyć właściciele firmy.

O tym, że ta firma nie jest zwyczajnym biznesem, przekonuje jeszcze jeden fakt. W czasie pandemii, gdy wielu przedsiębiorców jedynie panikowało i liczyło straty, twórcy Cruz Group – we współpracy z partnerami – opracowali etykietę wspierającą dezynfekcję dłoni. W ten sposób kombucha stała się napojem, który nie tylko korzystnie wpływa na zdrowie, ale także ogranicza ryzyko choroby.

MG

 

 

Komentarze

Dodaj komentarz

*
*