Radosław Kotarski zarabia miliony na książkach. Zaczynał od jednej pozycji

Zaczęło się od jednej książki, a skończyło się na milionowym biznesie. Tak w skrócie można opisać historię wydawnictwa Altenberg, założoną przez Radosława Kotarskiego. Niemal każda wydana przez nich książka staje się bestsellerem.

Altenberg

Fot. Materiały dla mediów

Jest rok 2017, a dokładniej 20 września 2017 roku kiedy to znany polski youtuber Radosław Kotarski, decyduje się na rozpoczęcie nowej ścieżki biznesowej. Decyduje się na założenie własnego wydawnictwa.

– Byłem bardzo niezadowolony ze sposobu, z jakim obszedł się wydawca mojej pierwszej książki. Jednak przy kolejnej pozycji, zdecydowałem się zrobić to już samodzielnie – mówi Radosław Kotarski. Wsparcie otrzymał ze strony swojego brata Andrzeja Kotarskiego. Jednak na tym lista nazwisk, które pomagały tworzyć wydawnictwo Altenberg się nie kończy. – Gdy Arlena Witt i Ewa Grzelakowska-Kostoglu (nasze przyszłe autorki) usłyszały o tym pomyśle, powiedziały „Radek ogarniasz rzeczy. Jeśli ogarniesz wydanie swojej książki, to wydaj także nasze pozycje, gdyż obie planowałyśmy to zrobić”. W ten sposób, w dość szybkim czasie stałem się wydawcą, gdyż więcej czasu poświęcałem czasu na wydanie ich książki, zamiast swojej. Więc to trochę naturalnie zamieniło się w coś, co stało się standardową działalnością — mówi twórca wydawnictwa.

Dość szybko okazało się, że plan na nowy biznes wypalił. W ciągu drugiego półrocza 2017 roku (a więc pierwszego okresu w którym funkcjonowało nowe wydawnictwo) sprzedano blisko 100 tys. egzemplarzy. Co więcej, trzy książki wydane przez Altenberg  w tym czasie stały się jednocześnie  bestsellerami. – Przyjmuje się, że bestsellerem w Polsce jest książka, która sprzedała się w nakładzie powyżej 10 tys. egzemplarzy. Mogę zdradzić, że u nas niemal  60 proc. naszych pozycji taki status posiada – mówi Andrzej Kotarski.

 

Na sukces wydawnictwa z pewnością przyczyniły się znane twarze polskiego internetu, jak już wcześniej wspomniane Arlena Witt i Ewa Grzelakowska-Kostoglu (znana pod pseudonimem Red Lipstick Monster). Jednak na tym liczba znanych nazwisk się nie kończy. Wśród autorów książek wydanych przez Altenberg można znaleźć: Urszula Chincz, Tomasz Kammel, Rafał Gębura, Dawid Myśliwiec, Tomasz Działowy czy też Pascal Brodnicki.

– Nie wydajemy standardowych książek youtuberów. Nie ma u nas takich pozycji, jak autobiografia 18-letniego youtubera. My szukamy takich autorów, którzy popularyzują wiedzę np. za pośrednictwem YouTube’a i w pewnym sensie czują się mistrzami w tym temacie – mówi Andrzej Kotarski. – Staramy się wziąć te wszystkie aktywa, które miały te znane osoby, ale zamienić je na formę zupełnie inną. Będziemy mówili o tej książce w takiej formie, że nie będzie to kolejna książka youtubera, która właściwie najbardziej cieszy osobę, która napisała tę książkę i jej najbliższą rodzinę – dodaje natomiast Radosław Kotarski.

Pandemia a książkowy biznes

Gdy nastał czas pandemii, wielu przedsiębiorców obawiało się o swoją przyszłość. Ta niepewność również zagościła do wydawnictwa Altenberg. Jednak dość szybko okazało się, że koronawirus nie zaszkodził rodzinnemu biznesowi Kotarskich, a co więcej właściwie pomógł im rozwinąć działalność.

– Jedynym problem, który mógł zagrozić naszemu biznesowi nie była sprzedaż, bowiem tutaj wszystko wyglądało bardzo dobrze. Jednak obawy budziła dystrybucja i lęk przed tym, by żaden z pracowników nie zachorował – mówi Andrzej Kotarski.

Choć wydawać by się mogło, że książka nie jest produktem pierwszej potrzeby, to jednak udało im się zostać zwycięzcą na pandemii. To właśnie wtedy, gdy ludzie zaczęli przesiadywali większość swojego czasu w domu, poszukiwali dla siebie rozrywek, które można realizować we własnych czterech ścianach. To z kolei przełożyło się na bardzo duże zainteresowanie nabycia nowych książek.

– Patrząc na liczby bezwzględne, to poprawiliśmy wyniki z poprzedniego roku. W okresie kwarantanny nasze założenia okazały się mocno nietrafione. W ciągu tych dwóch miesięcy, czyli w  marcu i kwietniu nasze cele były przekraczane niemal dwukrotnie – mówi Radosław Kotarski.

Dodatkową zaletą, która również przyczyniła się do wzrostu sprzedaży książek, była stale rosnąca liczba nowych publikacji. Jednocześnie niemal każda z książek cieszyła się sporym zainteresowaniem.

Ambitny 2021 rok

Podobnie jak w tym roku, tak i kolejny według twórców ma być dla nich rekordowy.

– Już w  tym momencie mogę zdradzić, że 7-8 autorów już zaczynają pisać, albo już piszą. Jednak liczba ta jeszcze może ulec zmianie – mówi Andrzej Kotarski.

Wydawać by się mogło, że liczba ta jest bardzo mała. Tym bardziej że większość wydawców, aby się utrzymać, musi wydać setki tysięcy książek. Jednak w przypadku Altenberg jest nieco inaczej.

– My nie celujemy w sprzedaż 2500 książek, jak standardowo się sprzedaje w Polsce. Za taki projekt nie zabralibyśmy się. Obraliśmy model taki bardziej butikowy, a więc nie staramy się rozpraszać ryzyka, tylko poświęcamy taką samą uwagę do poszczególnych tytułów. W naszym przypadku nie jest tak, że to, co kupi rynek, pokryje jednocześnie straty publikacji nierentownych – mówi twórca Polimatów.

W roku 2019 spółce udało się sprzedać książki o łącznej wartości 12 791 322,82 zł, natomiast rok wcześniej było to 13 101 968,79 zł. Jak można przeczytać w sprawozdaniu finansowym, zysk netto wydawnictwa na koniec 2018 roku wyniósł 1 761 773,57 zł.

Komentarze

Dodaj komentarz

*
*