Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Jak dobierać frazy pod SEO?

W poprzednim artykule przedstawiliśmy, w jaki sposób można rozpocząć prowadzenie działań SEO na własną rękę. Wiemy już o potrzebie optymalizacji serwisu pod kątem słów kluczowych oraz o metodach budowania popularności strony. Warto również dowiedzieć się, jak działać w przypadku konkurencyjnej branży, w której ciężko jest osiągnąć wysokie pozycje na trudne frazy.

W takiej sytuacji przychodzą nam z pomocą słowa kluczowe z tzw. ”długiego ogona”. Można dla nich rozbudować stronę internetową o nowe, wartościowe podstrony, zoptymalizowane pod bardziej szczegółowe frazy.

Czym jest ”długi ogon”?

Jest to zbiór fraz składających się z kilku słów, które cieszą się mniejszą popularnością oraz niższym poziomem konkurencyjności, w stosunku do głównych słów kluczowych, na które pozycjonujemy serwis. Narzędzie propozycji słów kluczowych Google Adwords jest idealne do określenia nowych, mniej konkurencyjnych fraz, na które łatwiej będzie pozycjonować stronę internetową. W narzędziu tym możemy sprawdzić, jak często dana fraza jest wyszukiwana przez użytkowników. Różne branże charakteryzują się różnymi poziomami popularności.

Możemy przyjąć, że frazy z długiego ogona, to te bardziej szczegółowe, składające się z 3 lub więcej słów. Użytkownicy trafiający na stronę internetową po frazie bardziej precyzyjnej charakteryzują się tym, iż mają dokładniej sprecyzowane oczekiwania. Rośnie więc prawdopodobieństwo, że taki użytkownik skorzysta z naszej usługi lub kupi nasz produkt. Poniżej prezentujemy przykład frazy bardzo konkurencyjnej ”pralki”, na którą trudno jest osiągnąć wysoką pozycję oraz trzy frazy z długiego ogona, na które może być to łatwiejsze.

Frazy z długiego ogona to bardziej precyzyjne zapytania, np. ”pralki automatyczne ładowane od góry”. W poniższym spisie fraz jest również fraza ”pralki automatyczne wymiary”, która może być tytułem wpisu na blogu eksperckim, w notce traktującej o właściwym doborze wielkości tego rodzaju sprzętu.

Przykładem długiego ogona jest nasz poprzedni artykuł. Wpisując w wyszukiwarkę słowo ”SEO” (bardzo konkurencyjne), artykuł nie znajduje się wysoko w wynikach wyszukiwania. W momencie zastosowania frazy ”SEO na własną rękę”, artykuł opublikowany w serwisie Bankier.pl pojawia się na pierwszej pozycji.

W jaki sposób dobierać frazy dla długiego ogona?

Aby określić frazy kluczowe dla długiego ogona, należy zacząć od ustalenia fraz głównych, które są dla nas najbardziej atrakcyjne i jednocześnie konkurencyjne. Następnie trzeba dodać do nich słowa, które je uszczegóławiają. Bardzo dobrą metodą na określenie takich fraz, jest postawienie się w miejscu użytkowników. Warto wyobrazić sobie, jakich dłuższych fraz może używać osoba szukająca danego produktu lub usługi. Najlepszą metodą na pozycjonowanie nowych fraz z długiego ogona, jest tworzenie dedykowanych im podstron w serwisie. Nowe podstrony należy optymalizować pod dane frazy, zgodnie z poradami, jakie znalazły się w poprzednim artykule. Dzięki dobrze skonstruowanej treści, wyszukiwarka będzie postrzegać stronę jako ciekawą, rozwijającą się i prezentującą świeże dane. Są to bardzo ważne czynniki, które mają duży wpływ na SEO.

Jak praktycznie wykorzystać dodatkowe frazy?

Tworzenie nowych podstron może mieć różny charakter. Pisanie nowych tekstów nie jest jedynym wyjściem. Dobrym sposobem jest dzielenie strony zawierającej dużo treści o wielu produktach, na kilka podstron – każda poświęcona pojedynczemu produktowi. Bardzo dobrym pomysłem jest również prowadzenie na stronie bloga eksperckiego. Na jego łamach, redaktorzy mogą opisywać nowości branżowe, zagadnienia związane z usługami firmy, produkty lub też udzielać fachowych porad. Treści te w naturalny sposób będą nasycone frazami kluczowymi z długiego ogona. Podczas analizy słów kluczowych, możemy również zidentyfikować inne sposoby nazywania produktów przez użytkowników (np. nazwy potoczne). Takie zjawisko również można wykorzystać do przyciągnięcia internautów na naszą stronę.

Sposoby tworzenia nowych stron i treści, zależą od charakteru danej branży i serwisu jaki prowadzimy. Polegajmy na wyobraźni i inwencji. W kolejnym artykule napiszemy, o czym należy pamiętać podczas wybierania agencji SEM, z którą zamierzamy rozpocząć współpracę.

Roman Bębenista, Junior SEO Specialist w Bluerank

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
Wojtek 19 mar 2012 (10:14)

Początkującym pomoże też poradnik http://www.decommerce.pl/artykul-679-ecommerce_im_wyzej_tym_wiecej_zarabiasz_poradnik_decommerce_pl wyjaśniający podstawy pozycjonowania.