Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Jak rozwijać swój start-up?

Młode, startujące firmy nie posiadają zwykle budżetu wymaganego do przeprowadzenia zakrojonej na szeroką skalę kampanii marketingowej, nie mogą też poprzedzić jej szczegółowymi badaniami marketingowymi. Na szczęście natura przedsięwzięć Internetowych sprawia, że wielkie budżety na reklamę nie zawsze są potrzebne. Podstawową promocję można sobie zapewnić prostymi metodami, które wymagają tylko naszego wysiłku i pomysłowości.

W poniższym artykule przedstawimy kilka najpopularniejszych metod do promocji e-usług i projektów typu start-up w Internecie.

1. Blogi

Najprostszą metodą na dotarcie do potencjalnych użytkowników (a idąc dalej – klientów) Twojego serwisu jest prowadzenie przy nim bloga. Na blogu tym powinieneś przedstawiać informacje nie tylko o aktualnych pracach nad rozwojem Twojego produktu, ale też inne interesujące Twoich użytkowników fakty – tak żeby chętnie i często do niego wracali. Dzięki powiadomieniom za pomocą systemu RSS czytelnicy będą na bieżąco dostawali informację, gdy umieścisz nowy wpis.

Poza prowadzeniem swojego bloga, należy pamiętać o udzielaniu się na innych blogach powiązanych tematycznie – pozostawione na nich komentarze mogą skierować do Twojej e-usługi dodatkowe osoby, a dzięki powiązaniu tematycznemu większość z nich to Twoi potencjalni użytkownicy. Z autopromocją nie należy jednak przesadzać – komentarze, które zostawiasz muszą być wartościowe i odnosić się do tematu wpisu, inaczej osiągniesz efekt odwrotny niż zamierzony.

Przykłady skutecznego wykorzystania bloga w celu promocji:

– Signal vs. Noise, blog firmy 37signals,
– Blog Remember The Milk,
– Oficjalny blog Google.

2. Newsletter

Newsletter jest narzędziem podobnym do blogów, ale ma nieco inne cele i sposoby działania. Przede wszystkim wymaga większego zaufania ze strony odbiorcy – musi on podać Ci swój adres e-mail i uwierzyć, że nie będziesz zalewać go całą serią niechcianej korespondencji. Dlatego warto przy formularzu umożliwiającym zapisanie się na newsletter powiadomić odbiorcę jakiego rodzaju treści będzie otrzymywał i jak często.

Przygotowując newsletter warto pamiętać o kilku zasadach. Newsletter:

– nie powinien być wysyłany zbyt często. Raz na dwa tygodnie to absolutne maksimum,
– powinien zawierać jasne i przejrzyste wezwanie do akcji:

o zobacz,

o przeczytaj,

o ściągnij,

o kup,

o zarejestruj się.

– powinien w jasny i przejrzysty sposób podawać możliwość zrezygnowania z subskrypcji.

Korespondencja, której odbiorca nie chce i z której nie potrafi zrezygnować zniechęci go tylko i sprawi, że będzie odradzał ją znajomym.

Newsletter wraz z dużą bazą adresową osób, które wyraziły chęć jego otrzymywania, to bardzo cenne i skuteczne narzędzie marketingowe. Dlatego powinien być jednym z pierwszych mechanizmów marketingowych, które wdrożysz w swoim przedsięwzięciu.

Przykłady serwisów skutecznie wykorzystujących newsletter w celu promocji:

– Nozbe,

– WolnePodreczniki.

3. Serwisy społecznościowe

Wiele serwisów społecznościowych (np. GoldenLine, LinkedIn, Facebook) posiada grupy tematyczne zrzeszające osoby zainteresowane konkretną tematyką (np. grupa Enterprise 2.0 na LinkedIn). Udzielanie się na forum takiej grupy, pomaganie w przypadku problemów i wskazywanie zalet i korzyści wynikających z zastosowania m.in. Twojej e-usługi to również doskonały sposób na promocję. Jeżeli osoby będące Twoimi potencjalnymi klientami będą traktowały Ciebie jako wiarygodnego specjalistę w danej dziedzinie, to zaufanie przynajmniej częściowo przeniosą na oferowaną przez Ciebie e-usługę.

4. Spotkania branżowe

Nie ma lepszej promocji dla Twojej e-usługi, niż osobiste spotkania i możliwość porozmawiania z użytkownikami i innymi autorami e-usług. Dlatego należy skutecznie wykorzystywać konferencje i spotkania branżowe, żeby opowiedzieć na nich o Twojej e-usłudze i poznać opinie osób, które mogły z niej już korzystać, lub korzystać z podobnych. Jeżeli Twoja usługa zgromadzi już odpowiednią grupę użytkowników, to możesz zorganizować dla nich spotkanie, na którym będą mogli się poznać i wymienić doświadczeniami.

Spotkanie branżowe dostarczają też kontaktów z osobami, które same oferują podobne e-usługi. Rozmowy z nimi to wymiana wiedzy i doświadczeń, które mogą przydać się obu stronom w rozwoju i promocji usług.

Spotkania takie są bezcenne nie tylko dlatego, że można dotrzeć do nowych potencjalnych klientów, ale głównie ze względu na to, że możesz poznać faktycznych użytkowników, ich realne problemy i dowiedzieć się w jaki sposób oraz w jakim kontekście korzystają z Twojej e-usługi.

Wybrane spotkania branżowe w Polsce:

* Aula Polska,
* Barcamp,
* Grill IT,
* Bootstrap.

5. Konkursy

Istnieje wiele konkursów dla nowych przedsięwzięć Internetowych, takich jak:

– Democamp,
– Milion na startup,
– Seedcamp.

Udział w takich konkursach to nie tylko okazja do zdobycia atrakcyjnych nagród czy skorzystania z wiedzy specjalistów w danych dziedzinach, ale też na pokazanie Twojej e-usługi światu. Konkursom takim często towarzyszy duże zainteresowanie medialne, dlatego odpowiednie zaprezentowanie się w nich to darmowa promocja dla Twojej e-usługi.

6. Prasa branżowa

Na reklamę nawet w niskonakładowej prasie branżowej większość startupów raczej nie stać. Ale większość pism branżowych chętnie skorzysta ze współpracy przy przygotowaniu artykułu na jakiś interesujący branżę temat, w którym po pierwsze można wspomnieć o Twojej e-usłudze (ale nie nachalnie), a po drugie istnieje możliwość zareklamowania jej przedstawiając się jako autor i właściciel danego przedsięwzięcia.

Skuteczniejszym, lecz bardziej absorbującym rozwiązaniem jest wydanie własnej publikacji dotyczącej danego tematu – samemu lub we współpracy z innymi osobami. Publikację taką można rozprowadzać za pomocą newslettera i reklamować na swoim blogu. Można też spróbować zainteresować nią media zarówno Internetowe (portale informacyjne), jak i tradycyjne.

– Milioner przed dwudziestką

– Swój pierwszy miliona zarobił na serwisie MP3.com

– Zarabiają sprzedając słowa w Inernecie

– Jak powstała potęga seriwisu Fotka.pl

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.