Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Jak wybrać frazy pod SEO e-sklepu?

Nie od dziś wiadomo, że pozycjonowanie w naturalnych wynikach wyszukiwania jest najtańszym i jednym z najbardziej efektywnych sposobów pozyskiwania klientów dla sklepu internetowego. Każdy rozsądny właściciel sklepu internetowego zajmuje się pozycjonowaniem swojego biznesu. Wyzwaniem jednak jest odpowiedni dobór słów kluczowych, tak  aby pozycjonowanie przynosiło faktyczne efekty,  a nie było tylko działaniem pozornym. 

Na przykładzie sklepu internetowego Meblobranie.pl sprzedającego meble i artykuły wyposażenia wnętrz pokażemy, jak wybrać frazy, na które warto promować e-sklep. Należy pamiętać, że potencjalni klienci, wyszukujący oferowane przez nas produkty nie muszą długo myśleć czy szukać dokładnie tak jak właściciel sklepu, dlatego rozpoczęcie procesu pozycjonowania powinno zostać poprzedzone dokładną analizą, dzięki której później skupimy się na promocji efektywnych, konwertujących fraz. 

Pierwszym krokiem jest odpowiednie nazwanie kategorii produktów, którą chcemy promować – wykorzystajmy tu przykład pochodzący z ostatnio wprowadzanych zmian w przykładowym  sklepie z meblami. W ofercie mamy szafki do salonu/sypialni na których stawiany jest telewizor. Dodając taką kategorię należy wytypować jak największą liczbę potencjalnych słów kluczowych z nią związanych – w naszym przypadku będą to:

– szafki RTV

– stoliki RTV

– szafki pod telewizor

– stoliki pod telewizor

następnie korzystając z udostępnianego przez Google narzędzie propozycji słów kluczowych (https://adwords.google.com/o/KeywordTool) sprawdzamy jak często wyszukiwane przez użytkowników są poszczególne z fraz. Tutaj również znajdziemy podpowiedzi co do innych słów kluczowych związanych z pozycjonowanym tematem i tak w naszym przypadku zdecydowanie najczęściej wyszukiwanym hasłem okazały się „stoliki RTV”. Wyszukiwarka zaproponowała nam również dodatkowe frazy złożone z hasłem „nowoczesne” – m.in: „nowoczesne stoliki RTV”, „szafki RTV nowoczesne”.

Przy wyborze słów kluczowych warto się również posiłkować podpowiedziami wyszukiwarki pojawiającymi się w procesie wyszukiwania – zarówno w ramach Google Instant, jak również tymi znajdującymi się na dole strony z wynikami wyszukiwania.

Kolejnym sposobem wyszukiwania wartościowych słów kluczowych jest analiza witryn konkurencyjnych – z wykorzystaniem narzędzi do analizy profilu linków (Open Site Explorer, aHrefs) sprawdzamy na jakie słowa kluczowe linkowane są strony naszej konkurencji. Te informacje należy traktować ostrożnie, ponieważ nikt nie zagwarantuje nam, że nasza konkurencja odpowiednio dobrała słowa kluczowe, jednak analiza 5 i więcej stron konkurencyjnych powinna pokazać trendy panujące w branży.

Na tym etapie posiadamy już listę 5-8 najważniejszych fraz kluczowych dla naszej kategorii, wiemy jak ją nazwać i praktycznie możemy rozpoczynać proces pozycjonowania. Jednak mając na uwadze, fakt, że pozycjonowanie jest procesem długotrwałym i chcąc zmaksymalizować efekty  warto sprawdzić w praktyce jak zachowują się wybrane przez nas frazy w realnej kampanii.

W tym celu uruchamiamy krótkotrwałą kampanię AdWords skierowaną na wybrane wcześniej słowa kluczowe. Kampania ta nie musi być długa, wystarczy, że potrwa kilka dni, a dzięki niej zweryfikujemy w praktyce ilości wyszukań dla poszczególnych fraz. Będziemy mogli też zweryfikować faktyczne zainteresowanie wyszukujących naszą ofertą obserwując zaangażowanie użytkowników (głębokość i czas odwiedzin, oraz współczynnik odrzuceń), a także zbadamy współczynnik konwersji.

Mamy już wszystkie potrzebne dane. Wiemy jakie hasła są najczęściej wyszukiwane przez naszych potencjalnych klientów i jak reagują oni na naszą stronę. Ostatnim etapem poprzedzającym rozpoczęcie faktycznego pozycjonowania jest analiza konkurencji pod kątem wybranych fraz kluczowych i określenie priorytetów – tzn. fraz na których promocji skupimy się w pierwszej kolejności. Analiza  konkurencji, to zagadnienie na osobny artykuł, ale upraszczając – musimy poznać strony z którymi rywalizujemy i określić w których przypadkach wyprzedzenie ich jest realne, a w których warto skupić się na frazach mniej konkurencyjnych, na których widoczne efekty uda nam się osiągnąć szybciej.

Paweł Kurek 

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.