Narzędzia dla webmasterów, dlaczego z nich korzystać?

Narzędzia dla webmasterów to nic innego jak panel informacyjny udostępniony przez Google, w którym właściciel witryny może sprawdzić podstawowe informacje dotyczące stanu swojej strony, jej widoczności, czy też prowadzących do niej linków. Mówiąc wprost, jest to pierwsze darmowe narzędzie, z jakiego powinien korzystać każdy, komu zależy na rozwoju swojej witryny.

Poprzez panel informacyjny Google przysyła wiadomości dotyczącego statusu witryny w wyszukiwarce. Informacje mówią m.in. o tym czy witryna otrzymała filtr, czy jest powszechnie dostępna i nie notuje przerw wynikających z awarii usług hostingowych, czy jest przyjazna urządzeniom mobilnym oraz jakie działania wykonać, aby poprawić jej widoczność w wyszukiwarce.

Powiadomień jest ponad dwadzieścia. Możemy je podzielić na informacyjne, ostrzegawcze oraz wiadomości od zespołu ds. jakości wyszukiwarki. Wszystkie te informacje są niezmiernie ważne i pomocne dla właścicieli witryn.

• Powiadomienia informacyjne zawierają komunikaty dotyczące zmiany lokalizacji geograficznej witryny, żądania ponownego rozpatrzenia zgłoszenia w sprawie nałożonego filtra czy zmiany szybkości indeksacji witryny.

• Ostrzegawcze to informacje o zainfekowaniu witryny przez złośliwe oprogramowanie, powiadomienia o blokadzie dostępów, wzrost błędów 404 oraz nienaturalny wzrost ruchu na stronie.

• Najwięcej jest powiadomień od zespołu ds. jakości wyszukiwarki. Informują one m.in. o karach nałożonych na witrynę. Nie należy ich ignorować, a wręcz przeciwnie. Należy wyciągnąć z nich wnioski i należycie zadbać o domenę. W przeciwnym razie strona może wypaść poza czołówkę wyników wyszukiwania.

Sprawdź widoczność swojej witryny w sieci

Drugą najważniejszą rzeczą w narzędziach dla webmasterów jest możliwość zbadania widoczności swojej witryny w wyszukiwarce. Wykres obrazujący ilość wyświetleń/kliknięć witryny pozwala na podgląd danych z ostatnich 3 miesięcy. Na jego podstawie jesteśmy w stanie określić czy witryna rozwija się czy ulega stagnacji. Co ważniejsze, pod wykresem znajduje się lista słów kluczowych, dzięki którym użytkownicy znaleźli się na witrynie. Daje nam to wiedzę czy treści przez nas publikowane trafiają do użytkowników. Tuż obok słów kluczowych widnieje średnia pozycja, na której wyświetla się treść na dane zapytanie użytkownika. Pozwala to oszacować moc strony.

Zobacz listę linków twojej witryny

O pozycji linków piszemy w punkcie trzecim, jednak umiejętność wykorzystania tych informacji potrafi ją podnieść do miejsca pierwszego. Lista linków, która jest przedstawiona w panelu może okazać się bezcenną wiedzą. Ta wiedza w połączeniu z odpowiednią opieką nad witryną gwarantuje, że na naszą stronę nie zostanie nałożona kara od Google. Gorąco zachęcam do stałej analizy linków. Wystarczy raz w miesiącu przeglądnąć linki, które prowadzą do witryny i zwrócić uwagę, czy strona, z której jesteśmy linkowani nie jest podejrzana. Serwisy musimy ocenić kierując się swoim doświadczeniem w przeglądaniu internetu. Spora liczba linków kierujących z podejrzanych stron może skutkować nałożeniem na naszą witrynę filtra. Dlatego warto wcześniej podjąć działania zmierzające do oczyszczenia profilu ze złych linków

W narzędziach dla webmasterów znajduje się znacznie więcej interesujących informacji, które można wykorzystać do rozwoju lub opieki nad witryną.  Skupiłem się na trzech najważniejszych, na które powinien zwrócić uwagę każdy właściciel witryny, któremu zależy na wysokich pozycjach w wyszukiwarce. Warto dołożyć starań i dbać o to, aby nasza strona była zdrowa i ciągle się rozwijała. Gorąco zachęcam do zapoznania się głębiej z tym narzędziem w supporcie Google.

Rafał Urbanek

Komentarze

Dodaj komentarz

*
*