Przez brak numeru PESEL firma zostanie wykreślona z CEIDG? Nie taki diabeł straszny

Kiedy moja firma może zostać wykreślona z rejestru CEIDG? Jakich formalności należy dokonać by tego uniknąć? Które firmy są zagrożone takim scenariuszem? Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii potwierdza, że takie zagrożenie istnieje, ale jednocześnie uspokaja, że dotyczy głównie firm „nieaktywnych”.

Fot. FORUM/ Judith Thomandl

Osoby prowadzące jednoosobowe firmy, które do tej pory nie podały w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej swojego PESELU zostaną wykreślone z tego rejestru. Taka informacja obiegła wczoraj media i wywołała spore zamieszanie. Realnie działający przedsiębiorcy nie muszą obawiać się wykreślenia z CEIDG – uspokaja resort przedsiębiorczości.

Według ministerstwa wykreślone z ewidencji zostaną jedynie stare firmy, których wpisy nie były od lat zmieniane.

W przypadku braku numeru PESEL, Ministerstwo dokonało zmian bez konieczności ich angażowania. Wykreślenie dotyczy natomiast starych wpisów, które od lat nie były modyfikowane – czytamy w wydanym wczoraj komunikacie.

Resort dodaje, że „czyszczenie” bazy CEIDG odbywać się będzie stopniowo, a na ewentualne uzupełnienie wpisu jest czas do 19 maja.

Ustawa o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw miała na celu „wyczyszczenie” systemu CEIDG z wpisów które nie pozwalają zidentyfikować przedsiębiorcy na podstawie dostępnych baz publicznych, nie były modyfikowane od momentu powstania systemu CEIDG. Ustawa dawała przedsiębiorcom 30 miesięcy na dokonanie stosowanych zmian. Termin mija 19 maja 2018 r. Wykreślenie będzie odbywać się stopniowo, zatem jest jeszcze czas na korektę danych. Wykreślenie dotyczy starych wpisów, które do dziś są w systemie, a które pochodzą ze starych ewidencji gminnych i od lat nikt ich nie zmieniał. To ok. 235 tys. wpisów. Wykreślenie ma charakter porządkujący, czyści rejestr z „nieaktywnych” wpisów, co jest niezbędne dla zachowania roli rejestru i bezpieczeństwa obrotu – informuje resort.

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii poinformowało także którzy przedsiębiorcy mogą spać spokojnie:

Wszyscy przedsiębiorcy, którzy zarejestrowali działalność po 1 stycznia 2012 r. lub dokonali od tego czasu jakichkolwiek zmian w swoim wpisie, posiadają w bazie numer PESEL. System informatyczny CEIDG nie dopuszcza do wprowadzania zmian we wpisie przedsiębiorcy bez numeru PESEL. Zatem jeśli przedsiębiorca od 2012 r. dokonywał jakiejkolwiek zmiany w swoim wpisie w CEIDG (rejestrował się, dodawał kod PKD, zmieniał adres, zawieszał działalność), to jego wpis musi zawierać numer PESEL –  czytamy w  komunikacie.

Grzegorz Marynowicz
MamBiznes.pl

Komentarze

Dodaj komentarz

*
*