Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek w Polsce zadebiutuje na GPW. Poznaj historię Żabki, która rozwija biznes od 26 lat

historia żabki

Wielkimi krokami zbliża się debiut giełdowy sieci sklepów Żabka. Jednak nie wszyscy pamiętają, że założycielem znanej marki jest Mariusz Świtalski, który otworzył również pierwsze sklepy Biedronka w Polsce.

Historia lubi się powtarzać. Mariusz Świtalski, znany przedsiębiorca, swoją historię biznesową zaczynał od firmy Elektromis. Zapewne niewiele osób ma świadomość, że dzisiaj jest to znany Eurocash, zaliczany do indeksu mWIG40. Świtalski był również pomysłodawcą… sieci sklepów Biedronka. Pierwszy market został otwarty w Poznaniu w 1995 roku, jednak kilka lat później biznes sprzedano Jeronimo Martins.

Podobna historia dotyczy Żabki. Pierwsze sklepy z logiem żaby, jeszcze na żółtym tle, zostały założone w Poznaniu i Swarzędzu w 1998 roku. Warto podkreślić, że każdy kolejny koncept nowych sklepów powstawał pod wpływem inspiracji zagranicznych marketów. Żabka szybko okazała się sukcesem w Polsce i do 2005 roku działało ich ponad 1,7 tys. Zaledwie dwa lata później biznes trafił w ręce czeskiego inwestora, Penta Investments.

Od 2017 roku Żabka należy do CVC Capital Partners, które obecnie przygotowuje spółkę do debiutu na GPW. Jak wylicza Bankier, może to być jedno z największych IPO na warszawskiej giełdzie. Obecnie pierwsze miejsce zajmuje Allegro, gdzie wartość oferty wyniosła 9,2 mld zł.

„Jesteśmy dumni z naszej współpracy z Grupą Żabka w ostatnich latach oraz z inwestycji, która pozwoliła wykorzystać dostrzeżoną przez nas olbrzymią szansę rynkową. Chcemy pozostać akcjonariuszem Spółki i nadal zapewniać jej nasze wsparcie. Planowane IPO postrzegamy jako kolejny naturalny krok kierownictwa Grupy Żabka w realizacji ambitnej strategii rozwoju” – ocenił Krzysztof Krawczyk, przewodniczący Rady Dyrektorów Grupy Żabka i partner w CVC Capital Partners.

Warto przeczytać: Żabka wchodzi na giełdę. Spółka potwierdziła spekulacje o IPO

Historia Żabki

Rok 1998. Mariusz Świtalski na swoim koncie miał już sprzedaż między innymi sieci Biedronka. Kolejnym konceptem, który uruchomił była właśnie Żabka. Początkowo było to kilka sklepów w Poznaniu i Swarzędzu, z logotypem zielonej żaby na żółtym tle. Kolejne lokale otwierały się w miejscowościach powyżej 5 tys. mieszkańców. Teraz zielone logo możemy spotkać na każdym kroku, zarówno w większych jak i mniejszych miastach.

W 2005 roku Żabka liczyła już 1700 sklepów w całej Polsce. W następnych latach sieć „przechodziła” z rąk do rąk. Jak wspomnieliśmy, w 2007 roku została sprzedana czeskiej firmie Penta Investments. W kolejnym roku doszło do połączenia dwóch spółek: Żabka Polska SA i Anura SA. W 2011 roku 100% udziałów zdecydował się zakupić fundusz inwestycyjny Mid Europa Partners.

W międzyczasie Żabka nie zwalniała tempa i kontynuowała swój rozwój. Postawiono na strefę gastronomiczną znaną pod nazwą Żabka Cafe. Zdecydowano się również na przejęcie lokalnych sieci jak pomorska Zatoka. W 2016 roku liczba sklepów pod znanym szyldem wynosiła już około 4,5 tys. placówek. I już na początku 2017 roku fundusz CVC Capital Partners zdecydował się na zakup spółki.

W tym czasie spółka przeszła całkowity rebranding, który jest znany do dzisiaj. Postawiono na kolor zielony w logotypie, później uruchomiono aplikację mobilną Żappka, która oferuje nie tylko promocje, ale również korzystanie z nowych usług sieci sklepów. Teraz Żabkę czeka kolejne wyzwanie, jakim będzie przygotowanie do debiutu giełdowego.

Franczyza Żabki

W Polsce działa już 10,5 tys. sklepów pod zielonym szyldem. 9 tys. z nich jest prowadzonych w modelu franczyzowym. I zapewne z tego modelu Żabka jest najbardziej znana na rodzimym rynku. Dla wielu osób założenie pierwszego biznesu wiąże się z trudnościami, dlatego decydują się na franczyzę.

Aby zostać franczyzobiorcą Żabki, wkład własny powinien wynosić około 5 tys. zł. Natomiast to właściciel marki zapewnia przedsiębiorcy w pełni wyposażony lokal w sprawdzonej lokalizacji, zatowarowanie sklepu na start oraz szkolenia przed rozpoczęciem własnej działalności. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie sieci sklepów, w 2023 roku ponad 81% franczyzobiorców osiągnęło 25 tys. zł przychodu lub nawet więcej. Jednak należy pamiętać, że ta kwota zależy m.in. od obrotu ze sprzedaży towarów handlowych. W tym przypadku przedsiębiorca musi wykazać się efektywnym zarządzaniem sklepem.

Co więcej, niedawno Żabka poinformowała o uruchomieniu nowego programu „Bezpieczny start”. Jest on skierowany, które rozważają założenie własnego biznesu. Uczestnicy programu będą mogli zdobyć doświadczenie i praktyczne umiejętności w realnych warunkach rynkowych. Nowy projekt sieci sklepów może być początkiem, który pozwoli rozwijać kompetencje z zakresu przedsiębiorczości oraz pierwszym krokiem do długofalowej współpracy z siecią.

Warto przeczytać: Własny sklep Żabka na wyciągnięcie ręki. Poznaj wymagania, aby zostać franczyzobiorcą znanej marki

Ekspansja zagraniczna i plany giełdowe

Żabka w Polsce jest już rozpoznawalnym konceptem. Dlatego przyszedł czas na zagraniczną ekspansję. Kilka miesięcy temu znane logo zadebiutowało na rynku rumuńskim pod nazwą Froo. Aby zrealizować nowy cel zdecydowano się na przejęcie Drim Daniel Distribute. W planach, oprócz rozwoju sieci sklepów, jest również rozwijanie współpracy z przedsiębiorcami w modelu franczyzowym. Żabka ma ambitne plany, ponieważ chce mieć na mapie Polski około 19,5 tys. sklepów, a w Rumunii około 4 tys.

Jednak zanim przyjdzie czas na spełnianie obietnic ekspansji, Żabka oficjalnie przygotowuje się do debiutu na GPW. Choć pierwotne pogłoski mówiły o zainteresowaniu giełdą w Amsterdamie. Jest to ważna wiadomość, ponieważ może to być jedno z największych IPO na rodzimym rynku od czasów debiutu Allegro. Jak podaje Bankier, wartość oferty giganta e-commerce w 2020 roku przekroczyła 9 mld zł. Choć na razie nie znamy szczegółów, to wartość IPO Żabki również może wynieść kilka mld zł.

„Ponieważ konsumenci coraz częściej szukają wygodnych rozwiązań, wierzymy, że planowane IPO pozwoli Grupie Żabka na dalsze wykorzystanie szerokich możliwości, jakie dostrzegamy na rynku. Aby to zrealizować, wyznaczyliśmy sobie jasne i realne cele średnioterminowe: dążymy do podwojenia sprzedaży do klientów końcowych do 2028 r., otwierając ponad 1.000 sklepów rocznie w Polsce i Rumunii” – powiedział, cytowany w komunikacie, prezes Tomasz Suchański.

Obecnie Grupa Żabka składa się z trzech firm: Żabka Polska, Żabka Future oraz Żabka Digital. Ponadto, w skład grupy wchodzi również znany firma cateringu dietetycznego Maczfit i Dietly.pl, wiodąca platforma e-commerce w tym samym segmencie. „Strategia Grupy Żabka w tym zakresie koncentruje się na dalszym rozwoju marki Maczfit, wzmocnieniu relacji z klientami końcowymi platformy Dietly i podmiotami oferującymi usługi za jej pośrednictwem oraz rozszerzeniu sieci magazynów dark store na potrzeby działalności usług e-commerce grupy” – podkreślono w komunikacie.

Żabka buduje swój biznes od 26 lat. Jest już jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek w Polsce, a teraz może przeprowadzić jedno z największych IPO na GPW ostatnich lat.

Warto przeczytać: Żabka ogłasza strategiczne partnerstwo z Microsoft. Dotyczy obszaru AI

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
olo 26 wrz 2024 (13:57)

dla mnie to wydmuszka ,nie widze ludzi w sklepach prócz niedzieli